Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-20, 13:29   #556
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Fusk! Karolina, jag anmäler ditt erkännande till intresseklubben för inbördes gnällspikar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 13:29   #557
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Lol. Alla sporter har sina egna regler och alla utövare har sina egna förutsättningar. Idrott handlar om att utmärka sig, inte att allt ska vara rättvist för alla. En lång höjdhoppare har antagligen fördel på en kort, det är iaf få dvärgar i världseliten. En muskulös, rörlig lyftare med korta armar har antagligen fördel på en flaggstångsformad lyftare på samma kroppsvikt.

Jag tog också VM-guld förresten, det va häftigt.

Överlag var domare dåliga på att upptäcka rövlyft. Jag lyfte också röven, hyffsat medvetet dessutom, eftersom domarna inte var observanta.
Ja men det är en av få sporter där kroppsfördelarna mycket handlar om att förändra prestationen som ska utföras istället för att bli bättre på att utföra den vilket är nog är vad som gör det så svårtåtkomligt för utomstående.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 13:49   #558
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg

Överlag var domare dåliga på att upptäcka rövlyft. Jag lyfte också röven, hyffsat medvetet dessutom, eftersom domarna inte var observanta.
Vann du några pengar? Känns ju lite konstigt att medvetet fuska sen ta cred för det i en amatör sport annars. Aja alla har väl sina egna principer. Skoj att du erkänner det i alla fall.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 14:01   #559
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Är Berglunds lyft noterat som världsrekord fastän det inte utfördes regelrätt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 14:17   #560
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Jag tog också VM-guld förresten, det va häftigt.

Överlag var domare dåliga på att upptäcka rövlyft. Jag lyfte också röven, hyffsat medvetet dessutom, eftersom domarna inte var observanta.
Kan relatera.
Jag pluggar mycket, ibland så använder jag helt enkelt röven när jag tänker.
Vet att det inte är bra, det bara blir så. Tyvärr är det vanligt att folk märker när man använt röven istället för hjärnan.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 14:48   #561
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Är Berglunds lyft noterat som världsrekord fastän det inte utfördes regelrätt?
Förmodligen ja, eftersom det är domarna på tävlingen som dömer.
Inte folk på internet efter tävlingen.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 15:32   #562
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Är Berglunds lyft noterat som världsrekord fastän det inte utfördes regelrätt?
Som jorgen skriver, domarna på plats dömer och enligt dem var lyftet regelrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Vann du några pengar? Känns ju lite konstigt att medvetet fuska sen ta cred för det i en amatör sport annars. Aja alla har väl sina egna principer. Skoj att du erkänner det i alla fall.
Inga pengar. Alltså balansen mellan att bryta och utnyttja reglerna max är jävligt hårfin. Jag håller absolut maxbrett, ibland tom nån mm utanför och riskerar därmed underkänt lyft. Jag spänner upp kroppen maximalt och har typ 3 mm av röven i bänken, spänner jag bara lite till så lättar även det. Eftersom domarna inte upptäckte andra lyftares rövlyft var jag ganska säker på att komma undan. Man blir inte världsmästare i bänk om man inte försöker maximera sina förutsättningar. Man får ingen bonus för att man har lång lyftväg och kass teknik.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 15:40   #563
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Ja men det är en av få sporter där kroppsfördelarna mycket handlar om att förändra prestationen som ska utföras istället för att bli bättre på att utföra den vilket är nog är vad som gör det så svårtåtkomligt för utomstående.
Det är nog snarare så att utomstående inte förstår vad som är "prestationen". Att tävla i bänk handlar om att lyfta maximalt med vikt, inte om att träna bröstmusklerna.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 15:41   #564
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Det är nog snarare så att utomstående inte förstår vad som är "prestationen". Att tävla i bänk handlar om att lyfta maximalt med vikt, inte om att träna bröstmusklerna.
Vilket gör det hela konstigt varför man inte får lyfta upp röven, eller hålla bredare...

Handlar de bara om att skiten ska åka upp så ja varför inte bara köra på då?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 15:52   #565
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vilket gör det hela konstigt varför man inte får lyfta upp röven, eller hålla bredare...

Handlar de bara om att skiten ska åka upp så ja varför inte bara köra på då?
Varför får man inte dopa sig eller mixtra med utrustningen i höjdhopp eller 100m? Men ditt resonemang borde det inte finns regler för någon idrott?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 16:00   #566
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vilket gör det hela konstigt varför man inte får lyfta upp röven, eller hålla bredare...

Handlar de bara om att skiten ska åka upp så ja varför inte bara köra på då?
Det finns ju helt enkelt tävlingsregler att förhålla sig till, samt domares förmåga att upptäcka eventuella regelvridigheter. I vissa förbund är reglerna annorlunda än IPFs och då förhåller man sig till dem istället. Jag lyfter alltid på gränsen till det tillåtna, ibland även utanför, men väldigt sällan jag faktiskt får underkänt.

Men vill man ändra på tävlingsreglerna så får man be ett nationsförbund skicka in en motion till IPFs kongress där man genomför en omröstning om förslaget. Inte svårare än så.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 16:00   #567
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Varför får man inte dopa sig eller mixtra med utrustningen i höjdhopp eller 100m? Men ditt resonemang borde det inte finns regler för någon idrott?
Bra fråga faktiskt, för alla gör det ju redan så.

Nej men jag menade lite mer styrkespecifikt, strongman har ju gått den vägen att de ska vara tjo och hej och publikvänligt. Jag tror SL skulle tjäna lite på att gå åt samma håll, lite mera spex... Jag och Filmjölk var inne på det förut.

Jag vet att de finns förbund i USA som redan gör det, och det är väl därför USA ligger före oss där.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-05-20 klockan 16:01.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 16:15   #568
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Grattis till guldet sweetkarro. Synd vi inte slipper den tråkiga diskussionen om brygga.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 17:09   #569
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Det är nog snarare så att utomstående inte förstår vad som är "prestationen". Att tävla i bänk handlar om att lyfta maximalt med vikt, inte om att träna bröstmusklerna.
Just för att prestationen är så svårt att få grepp om eftersom det handlar delvis om att vara så stark som möjligt men även för att så mycket som möjligt att reducera arbetet man måste utföra. Andra sporter där man försöker minska arbetet är såna där man direkt tävlar mot andra och inte som jämförande prestationer

Sporten är unik på så sätt att man kan använda teknik och unika kroppsegenskaper för att prestera så bra som möjligt i det men även att förändra vad man måste utföra samtidigt som man försöker jämföra prestationerna mellan personerna.

Som det är nu så fungerar det uppenbarligen och folk tycker att det är kul att utöva sporten så det är ju bara köra på, man utövar sporten för sin egen skull och inte för att göra människor som inte ens utövar eller följer sporten glada.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 17:17   #570
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Varför får man inte dopa sig eller mixtra med utrustningen i höjdhopp eller 100m? Men ditt resonemang borde det inte finns regler för någon idrott?
Den relevanta frågan blir väl snarare varför man ens har en rumpregel, det finns något man vill undvika ska ske om man skulle tillåta folk att lyfta fritt med rumpan. Om man jämför med höjdhopp så skulle man i princip kunna ha på sig styltskor och vandra över ribban men då tycker man antagligen att sporten skulle tappat sin andemening och man reglerar därmed det. Vad skulle hända med bänkpress som sport om man tog bort rumpregeln? Notera att jag inte direkt har några åsikter om bryggandets existens eller rumpregeln men jag undrar vad det skulle få för effekt om man släppte det fritt? Skulle det förändra sporten totalt hur det utförs? Oftast vill man göra reglerna så lättbedömda och enkla som möjligt så det är tydligt och helst ha så få regler som möjligt. Uppenbarligen är det något med att lyfta rumpan som man tycker gör att "då är det inte bänkpress" men skulle det göra så stor skillnad förutom att förenkla reglerna och för domare?

Senast redigerad av WHITEFOLKS den 2018-05-20 klockan 17:19.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)