Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-19, 11:17   #1
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Golf - Nybörjare

Följde med ett par kompisar och testade på golf första gången i veckan.
Det var kul tyckte jag och tänkte därför köpa ett egna klubbor.

Då jag kan exakt noll om detta tänkte jag söka råd, kanske finns kunnigt folk här.

Har tidigare spelat hockey där jag har bladet till vänster, är högerhänt. Fick dock förklarat att högerhänta personer ofta har golfklubban tvärtom mot vad jag är van från hockeyn, dvs. höger. Finns det något enkelt sätt att kontrollera/dubbelkolla vilket håll som är "rätt" för en? Fick iväg ett par bollar med kompisens klubbor som var högerklubbor, men det fanns inga vänsterklubbor att testa varpå jag inte riktigt hade möjlighet att känna efter vilket som var mer rätt.

Har tittat på detta set, mycket för att det verkar vara bra rabatt och även fått bra recensioner när jag sökt. Vill väl gärna inte lägga mer än så (gärna mindre) då jag är helt ny.

https://www.stadium.se/sport/golf/go...h.black-yellow

https://www.nordicagolf.se/catalog/p...r/category/55/

Jag är 195cm lång, finns det extra långa klubbor då? Någon som har tips på bra golfset? (nybörjar-medelnivå som man kan växa i)
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 11:52   #2
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Åk till en affär dedikerad till golf alternativt shoppen på närmsta golfbana och prata med dem, provsvinga lite och få rekommendationer vilken typ av klubbor som passar dig.

Det är också möjligt att de har begagnade nybörjarset som kan vara riktigt prisvärda.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 14:52   #3
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Ta en pinne ellet vad som gelst å testa vad som känns mest naturligt. Baseboll swing påminner en del.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 09:11   #4
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Bra tips, tack. Har stått och svingat med en bandyklubba och det känns ju onekligen mest naturligt/minst konstig att svinga med samma fattning som jag har med hockeyklubban.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 10:08   #5
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Bra tips, tack. Har stått och svingat med en bandyklubba och det känns ju onekligen mest naturligt/minst konstig att svinga med samma fattning som jag har med hockeyklubban.
Det är brännbollssvingen du ska köra. Just hockeyspelare brukar väl vara lite överrepresenterade bland dom som kör samma fattning som på hockeyklubban.

Jag är själv högerhänt men spelar golf vänster. Skjuter även gevär vänster...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 12:36   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Svinga åt det håll som känns bäst.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 12:57   #7
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är brännbollssvingen du ska köra. Just hockeyspelare brukar väl vara lite överrepresenterade bland dom som kör samma fattning som på hockeyklubban.

Jag är själv högerhänt men spelar golf vänster. Skjuter även gevär vänster...
Brukar ju dunka på i brännboll åt båda håll, tvåhandsfattning står jag med höger axel mot skjutriktning. Men kan ju även svinga med bara högern också med en hand. Skjuter gevär på vanligt vis dvs höger hand greppar pistolgrepp och vänster under framstock, samt höger öga mot kikarn.

Åkte förbi stadium idag men de hade bara högerklubbor :/
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 13:34   #8
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Brukar ju dunka på i brännboll åt båda håll, tvåhandsfattning står jag med höger axel mot skjutriktning. Men kan ju även svinga med bara högern också med en hand. Skjuter gevär på vanligt vis dvs höger hand greppar pistolgrepp och vänster under framstock, samt höger öga mot kikarn.

Åkte förbi stadium idag men de hade bara högerklubbor :/
Tvåhandsfattningen jag tänker på.

Du låter som en vänsterspelare, men som någon sa, åk till ett ställe där dom har lite koll
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 16:54   #9
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Brukar ju dunka på i brännboll åt båda håll, tvåhandsfattning står jag med höger axel mot skjutriktning. Men kan ju även svinga med bara högern också med en hand. Skjuter gevär på vanligt vis dvs höger hand greppar pistolgrepp och vänster under framstock, samt höger öga mot kikarn.

Åkte förbi stadium idag men de hade bara högerklubbor :/
Kan vara värt att åka till en Dormy butik om det är inte allt för långt ifrån. Jag har turen att bo i Örebro där det grundades så har varit många besök där samt polare som jobbar där.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 20:04   #10
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Kan vara värt att åka till en Dormy butik om det är inte allt för långt ifrån. Jag har turen att bo i Örebro där det grundades så har varit många besök där samt polare som jobbar där.
Var på Dormy i Örebro förra året då jag besökte några kompisar. Hade kollat in en schysst bag på Internet i förhand. Gick bort till bag-avdelningen och insåg att allt stod huller om buller och att det var helt omöjligt att hitta något själv (såg rent ut sagt för djävligt ut). Gick fram till kassan för att be om lite hjälp och följande konversation utspelade sig:

egge: Hej, jag har spanat in den här bagen på er hemsida, vet du om den finns inne?
dormy: Hittar du den inte där borta så är den slut.
egge: Du har inte lust att hjälpa mig leta för enligt hemsidan ska den finnas i lager och det är lite rörigt där borta.
dormy: Suck, jag kommer. *letar upp den på ett par sekunder*
egge: Tack för hjälpen! Har du några bra tips för vad man ska tänka på när man köper bag? Jag har precis tagit mitt gröna kort och är total nybörjare.
dormy: Ja, jag skulle ju aldrig köpa en bärbäg. *pekar på den bärbäg han precis hjälpt mig hitta*
egge: Okej, men jag har en liten bil och om sambon ska med på en runda får vi inte plats med vagnar. Några tips om jag nu vill köpa en bärbäg?
dormy: Njää, jag skulle köpt den här. *håller upp en dubbelt så dyr bag*
egge: Okej, tack för inget.

Maken till oengagerad personal har jag aldrig stött på. Visst, Närkemålet gör ju att värsta optimisten framstår som en levnadstrött melankoliker men den där snubben hade varit dryg på alla dialekter.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 20:16   #11
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Var på Dormy i Örebro förra året då jag besökte några kompisar. Hade kollat in en schysst bag på Internet i förhand. Gick bort till bag-avdelningen och insåg att allt stod huller om buller och att det var helt omöjligt att hitta något själv (såg rent ut sagt för djävligt ut). Gick fram till kassan för att be om lite hjälp och följande konversation utspelade sig:

egge: Hej, jag har spanat in den här bagen på er hemsida, vet du om den finns inne?
dormy: Hittar du den inte där borta så är den slut.
egge: Du har inte lust att hjälpa mig leta för enligt hemsidan ska den finnas i lager och det är lite rörigt där borta.
dormy: Suck, jag kommer. *letar upp den på ett par sekunder*
egge: Tack för hjälpen! Har du några bra tips för vad man ska tänka på när man köper bag? Jag har precis tagit mitt gröna kort och är total nybörjare.
dormy: Ja, jag skulle ju aldrig köpa en bärbäg. *pekar på den bärbäg han precis hjälpt mig hitta*
egge: Okej, men jag har en liten bil och om sambon ska med på en runda får vi inte plats med vagnar. Några tips om jag nu vill köpa en bärbäg?
dormy: Njää, jag skulle köpt den här. *håller upp en dubbelt så dyr bag*
egge: Okej, tack för inget.

Maken till oengagerad personal har jag aldrig stött på. Visst, Närkemålet gör ju att värsta optimisten framstår som en levnadstrött melankoliker men den där snubben hade varit dryg på alla dialekter.
Okej, tråkigt. Har hört av polaren att dett jobbar en som är sjult dåligt servicminded och alla på kundtjänst undrar varför han ens jobbar där. Kanske va han du hade otur att prata med.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 20:35   #12
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Okej, tråkigt. Har hört av polaren att dett jobbar en som är sjult dåligt servicminded och alla på kundtjänst undrar varför han ens jobbar där. Kanske va han du hade otur att prata med.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk
Ja, man får ju hoppas att han var ett ensamt rötägg. Vissa borde absolut inte jobba inom serviceyrken.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 20:10   #13
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Tvåhandsfattningen jag tänker på.

Du låter som en vänsterspelare, men som någon sa, åk till ett ställe där dom har lite koll
Åkte till en golfbutik, men fick samma svar där. Bara att testa svinga och känna efter. Får se ifall golfklubben har en vänster samt höger 7:a att låna ut, så får jag väl stå och slå.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 22:46   #14
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Åkte till en golfbutik, men fick samma svar där. Bara att testa svinga och känna efter. Får se ifall golfklubben har en vänster samt höger 7:a att låna ut, så får jag väl stå och slå.
Kunde du inte svinga där?? Känns konstigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)