Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-18, 06:47   #17461
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Tanken är att jag vill förbrättra min kondition inför Polisutbildningen, så jag har som mål att ha förbättrat den nämnvärt till Augusti iallafall. Utöver det här så styrketränar jag 6 dagar i veckan och simmar 2-3ggr i veckan.

Grejen är att, typ idag då jag sprang i 20 min, eller joggade, då kändes det så rejält hårt i benen efteråt, liksom det var de som gav upp innan pulsen/konditionen tog kål på mig. Det vänjer jag bort va? hehe.
Som ovanstående redan skrivit så vänjer man sig med stötarna man får från fotisättningarna. Men man bör kanske inte börja på en sådan nivå att man verkligen får plåga sig för mycket. Kanske kan vara en idé att springa långsammare om det går eller dra ned på sträckan en aning. Tanken är ju att vänja sig gradvis vid mer och mer träning.

Ett tips för att kanske inte få så ont i benen är att ha bra skor, och att springa på mjukare underlag (skogsstig eller grusväg istället för asfalt och betong).

Dessutom kan det kanske delvis vara en fråga om dålig teknik/löpsteg som gör att du kanske sätter i foten på ett inte så gynnsamt sätt.

Högt tempo ger som sagt också hårdare fotisättningar. Även nedförslöpning ger hårdare fotisättningar.

Men troligen räcker det med att du bara tar det lite piano och springer kontinuerligt några veckor, och helst inte på asfalt.



Om du tränar specifikt till nåt konditionstest så kan du ju framöver faktiskt träna då och då på att göra själva testet (fast kanske inte fullt ut). Tex om du ska göra ett beep-test så kan det ju vara bra att träna på att göra alla de där vändningarna etc.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 10:49   #17462
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Tar frågan här också: åker bil från Norrköping till Göteborgsvarvet. Ska jag parkera vid Åby arena och ta bussen till startområdet? Vill ha den smidigaste lösningen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 19:50   #17463
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Låter ju onekligen som ett hårt schema med uppåt 12 pass/vecka? Nu är jag långt ifrån någon guru men är det inte ganska tveksamt med fördelar att styrketräna 6 dagar i veckan?

vad gäller trötthet i benen från styrketräning brukar det släppa efter några veckor, förutsatt att du får nog med vila och återhämtning.
Att styrketräna 6 dagar i veckan fungerar för mig där varje muskelgrupp gås igenom 2 ggr. Jag blir illa tvungen att göra allt det här då jag ska göra tester i augusti/september, jag kan ärligt simma 45 meter bröstsim och sen dö totalt, i augusti ska jag kunna simma över 150m. Jag är dålig på tekniken och jag jobbar stenhårt på att få till det.

Eventuellt så kommer jag fram till augusti lugna ned gymmandet en aning, men vi får se hur jag håller ut.
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 21:23   #17464
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Att styrketräna 6 dagar i veckan fungerar för mig där varje muskelgrupp gås igenom 2 ggr. Jag blir illa tvungen att göra allt det här då jag ska göra tester i augusti/september, jag kan ärligt simma 45 meter bröstsim och sen dö totalt, i augusti ska jag kunna simma över 150m. Jag är dålig på tekniken och jag jobbar stenhårt på att få till det.

Eventuellt så kommer jag fram till augusti lugna ned gymmandet en aning, men vi får se hur jag håller ut.
Ok, ja så länge det funkar är det ju bra men har du så stora problem med simningen bör du nog som dagt öka på den dosen ordentligt och som du säger minska på gymmet.

Var det Polis du skulle söka till, de har väläven sänkt sina krav där eller hur blev det med det. De poliser jag känner är långt ifrån vältränade så det borde inte vara några problem!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 09:27   #17465
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Ok, ja så länge det funkar är det ju bra men har du så stora problem med simningen bör du nog som dagt öka på den dosen ordentligt och som du säger minska på gymmet.

Var det Polis du skulle söka till, de har väläven sänkt sina krav där eller hur blev det med det. De poliser jag känner är långt ifrån vältränade så det borde inte vara några problem!
Ja, jag borde definitivt se över alternativen här och omprioritera! Jag vill egentligen bara vara helt hundra på att jag fixar prövningen, så att bli lite bättre gör mer nytta än skada!

Trevlig helg!
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 21:52   #17466
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag får tacka så hjärtligt för alla svar. Det verkar ju faktiskt som att (vissa iaf) man kan kötta på ganska bra med styrketräning även när man löper mycket.
Jag har inte möjlighet att träna på gym i nuläget så min plan var väl att använda de få vikterna jag har hemma till att köra lite allmän styrka (knäböj, enbens-knäböj, utfall) och sedan komplettera med mer "löparspecifik" träning enligt info ifrån denna sidan http://www.skadefri.no/idretter/loping/loping/.
Det lär nog hamna på typ 1-2ggr i veckan.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 08:04   #17467
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag springer alltid i T-shirt. får skavsår insidan av armarna om jag kör bar över eller linne.
Jag upplever det som varmare att springa utan tröja (de få gånger jag provat i syfte att få lite solbränna på köpet..)
En tröja som är blöt av svett tycker jag kyler väldigt bra. Och jag svettas rätt rejält om jag så bara tar en rask promenad.
Haha du fick rätt Har ett rejält skavsår i armhålan efter att ha löpt Göteborgsvarvet i linne.

Tack till alla som gett mig råd i mina förberedelser inför loppet, ni är guld värda! Tyvärr så blev inte uppladdningen det den hade behövt vara och loppet gick därefter. Är jävligt stolt över att jag hade pannben nog att inte bryta loppet, något som jag funderade på konstant när jag hade sprungit runt milen. Lyckades som grädde på moset dessutom bli lätt skitnödig halvvägs igenom varvet, då var det jääävligt nära att handduken slängdes in.

Vad jag har lärt mig
1) Du kan känna dig oförstörbar och förundras över folk som har problem med knän, ljumskar och allt möjligt. Hur känsliga är deras kroppar egentligen? Du kan ju springa hur mycket som helst utan att få några men. Tror du. Sen springer du 31 km utan att ens ligga nära den distansen i din träning och får därefter problem med allt möjligt.

2) Ditt halvmara-tempo är inte detsamma som ditt miltempo plus 12 sek/km om du inte är lika van vid 21 km som du är vid 10 km. Det fungerar inte att vissa veckor springa intervaller, 4K och 10K utan du måste träna med en volym och till viss del distans som återspeglar det du ska göra, d.v.s. i mitt fall en halvmara.

3) Realistiska målsättningar. Otroligt viktigt. Min orutin gjorde att jag hade på tok för högt ställda mål, när de under loppet rann ifrån mig så gjorde även motivationen detsamma.

Ett par saker bara, har givetvis lärt mig mer. Innan loppet smörjde jag in knäna med Ormsalva(den starkaste), det fungerade helt otroligt bra. Jag upplevde inte några knäproblem under eller efter loppet, överhuvudtaget. Då har jag tidigare fått ömma knän av att enbart gå ett par km på asfalt. Jag smörjde dock in knäna REJÄLT och det kändes. En bit in i loppet samt efteråt så kändes det bokstavligt talat som att knäna brann. Jag fick kasta vatten på dom för att lindra känslan som mer eller mindre var ren smärta.

Nu ser jag så sjukt mycket fram emot relativt kravlös löpning där volymen är i fokus. Ska bli bra på det som jag är mindre bra på: längre distanser samt backar. Känns lyxigt nu när man under våren har stressat upp sig för både Varvetmilen och Göteborgsvarvet.

Hoppas det gick bättre för er andra som sprang
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 09:13   #17468
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha du fick rätt Har ett rejält skavsår i armhålan efter att ha löpt Göteborgsvarvet i linne.

2) Ditt halvmara-tempo är inte detsamma som ditt miltempo plus 12 sek/km om du inte är lika van vid 21 km som du är vid 10 km. Det fungerar inte att vissa veckor springa intervaller, 4K och 10K utan du måste träna med en volym och till viss del distans som återspeglar det du ska göra, d.v.s. i mitt fall en halvmara.
Linne är inte alls bra att springa i =)

För min del så skiljer det ungefär 15 sekunder per kilometer mellan milen och halvmaran, Men då tränar jag i.o.f.s. för fullmara och är ganska van att springa runt 2 mil.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:48   #17469
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Kul lopp under juni/juli? Är inte sugen på att satsa på något lopp men har inget i löparschemat förrän under mitten av augusti. Skulle kunna slänga in ett race bara för skojs skull om det låter roligt. Får gärna vara relativt långt och för all del trail då det är det som jag kommer att träna den här sommaren.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:24   #17470
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
High Coast Ultra
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:27   #17471
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
High Coast Ultra
Okej, vi sätter en övre begränsning på loppen till 30K
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:29   #17472
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kul lopp under juni/juli? Är inte sugen på att satsa på något lopp men har inget i löparschemat förrän under mitten av augusti. Skulle kunna slänga in ett race bara för skojs skull om det låter roligt. Får gärna vara relativt långt och för all del trail då det är det som jag kommer att träna den här sommaren.
https://loparkalendern.se/#juni
https://loparkalendern.se/#juli
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:34   #17473
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Tack, kollade faktiskt i den innan jag postade, men uppenbarligen för slarvigt Fanns ett par trevliga lopp där. Blir lite långa resor bara, men det kanske det kan vara värt. Utgår från Norrköping.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:42   #17474
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack, kollade faktiskt i den innan jag postade, men uppenbarligen för slarvigt Fanns ett par trevliga lopp där. Blir lite långa resor bara, men det kanske det kan vara värt. Utgår från Norrköping.
Du har ju Malkars halvmara den 30/6 i Kalmar, den anses vara ganska "lätt" då banan enligt utsago ska vara platt och är en en-varvsbana med ganska trevlig omgivning.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:51   #17475
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Du har ju Malkars halvmara den 30/6 i Kalmar, den anses vara ganska "lätt" då banan enligt utsago ska vara platt och är en en-varvsbana med ganska trevlig omgivning.
Okej! Pttja, det skulle ju erbjuda en god chans för revansch Samtidigt är det inte riktigt vad jag är ute efter, är mer inne på något jag inte hanterar. Något trailaktigt skulle vara helt kravfritt och dessutom ge mig väldigt god träning inför Schweiz och LL!

Jag tycker Moras traillopp lät trevliga. Ligger bra i tiden och såg rätt fint ut. Sen är ju frågan var man lägger ambitionsnivån i det fallet. I.o.m. att det är trail så är säkerligen 15K utmanande nog. Samtidigt så är det inte ens näst längsta loppet utan det finns 30 och 45K också Men tror 30K blir för mastigt för att vara ett "spontant" och kravlöst lopp. Lär behöva springa i närmare fyra timmar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)