Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-09, 14:42   #16
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Låter som att du använder något felaktigt ramverk .

Som C-programmerare har jag aldrig haft problem med varken sommartid eller tidszoner. Dessutom skulle detta bli värre om de togs bort för det måste ju fortfarande göras historiskt (om du t.ex ska ta fram tid+datum för något som hänt idag då vi har båda) vilket väl skulle bli total kaos när nya programmerare inte ens skulle känna till koncepten.
Det är förmodligen för att du aldrig behövt göra något som är vidare avancerat med det. Tidzoner och sommartid förändras över tid när länder ändrar och i vissa fall så har man t.ex. inte sommartid i en stat i USA medan när du åker över till nästa så har du det.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 18:37   #17
oath5
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 487
Dem får gärna införa permanent sommartid och göra den till normaltid.
oath5 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 23:18   #18
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Jag skulle gärna ha sommartid som normaltid året runt. Man behöver ljuset ännu mer på vintern.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 19:28   #19
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det är förmodligen för att du aldrig behövt göra något som är vidare avancerat med det. Tidzoner och sommartid förändras över tid när länder ändrar och i vissa fall så har man t.ex. inte sommartid i en stat i USA medan när du åker över till nästa så har du det.
Jag har nog konverterat betydligt fler tid+datum mellan olika tidszoner på historiska datum än samtliga i den här tråden men jag antar att ni meckar på Windows som har extremt dåligt stöd för detta (då standardfunktionen [FileTimeToSystemTime osv] t.ex enbart vet reglerna för en zon just nu och inte historiskt).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 22:36   #20
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Jag har nog konverterat betydligt fler tid+datum mellan olika tidszoner på historiska datum än samtliga i den här tråden men jag antar att ni meckar på Windows som har extremt dåligt stöd för detta (då standardfunktionen [FileTimeToSystemTime osv] t.ex enbart vet reglerna för en zon just nu och inte historiskt).
Att du har konverterat massa datum betyder inte att du gjort något komplicerat, eller att du gjort det rätt för den delen.

Läs denna: http://www.creativedeletion.com/2015...ime-zones.html

och denna: https://infiniteundo.com/post/253269...eve-about-time
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 16:18   #21
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Att du har konverterat massa datum betyder inte att du gjort något komplicerat, eller att du gjort det rätt för den delen.

Läs denna: http://www.creativedeletion.com/2015...ime-zones.html

och denna: https://infiniteundo.com/post/253269...eve-about-time
Naturligtvis inte, men å andra sidan så anser jag också att det inte finns något komplicerat att göra med tidskonvertering heller men du får gärna komma med något exempel.

Det som står i dina länkar stämmer men är ju grundläggande info som alla programmerare som sysslar med tidskonverteringar borde känna till så jag vet inte vad du riktigt vill med dem?.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 17:35   #22
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Dock skall nämnas att det jag skriver naturligtvis enbart gäller om samtliga inblandade aktörer följer de regler som gäller.

Bla så när TT byggde sitt distributionssystem för nyheter så hyrde de in nån rejält inkompetent som tyckte att det var helt ok att hårdkoda in GMT-offsetten i deras tidsstämplar till "+0200".

Vet faktiskt inte om de fixat det än (var över 5 år sedan jag felanmälde det till dem, kollade precis filerna på våra servrar och vi sparar inte källfiler från TT mer än några få månader tillbaka så jag har ingen fil från dem från när det var vintertid så kan inte se om de fortfarande skickar fel).

Så oavsett om det var vintertid eller sommartid så skickade de datum+tid som <DATESENT ID="1:70">20180715</DATESENT><TIMESENT ID="1:80">181131+0200</TIMESENT>

Som tur är så är det ju inga direkta problem att ignorerar offsetten och ändå få rätt eftersom tzdatan innehåller datum och tid för övergångarna men visst skulle de någon dag skicka nyheter runt 02:xx 03:xx vid övergång mellan sommar/vinter-tid så skulle det plötsligt bli komplicerat. Dock tycker jag inte det har något med tidszoner eller sommartid att göra utan bara beror på ren inkompetens.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 18:32   #23
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Naturligtvis inte, men å andra sidan så anser jag också att det inte finns något komplicerat att göra med tidskonvertering heller men du får gärna komma med något exempel.
Jag jobbar i elbranschen och där skickar man realtidsdata, 15-min data och timdata kors och tvärs inom Norden+baltländerna. Det rör sig i storleksordningen 500 företag och du kan ge dig på att 7-8% av företagen inte har fungerande system och de problemen smittar.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 19:09   #24
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag jobbar i elbranschen och där skickar man realtidsdata, 15-min data och timdata kors och tvärs inom Norden+baltländerna. Det rör sig i storleksordningen 500 företag och du kan ge dig på att 7-8% av företagen inte har fungerande system och de problemen smittar.
I så fall så har ju de 7-8% av företagen gjort något fel som de inte borde ha begått.

Jag jobbar själv inom börsvärden där vi skickar och tar emot realtidsdata kors och tvärs över hela världen i några miljoner meddelanden per sekund och har enbart stött på problem i fall där 3:e partsleverantörer internt gjort något galet (dvs problemen har inte berott på tidszoner eller sommar/vinter-tid i sig utan pga att någon har klantat till det [som att t.ex hårdkoda offsetten som i mitt tidigare exempel]).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 20:47   #25
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Japp, de har gjort fel och det är alltid några som gjort fel och det drabbar alla andra år ut och år in. Det är ju det som är problemet!

Jag är inte helt främmande för börsvärlden, jobbade 13 år på Nasdaqs teknologisida. (Hette OM i början). Börsvärlden är lite professionellare än elmarknade där det finns mindre nätbolag som är närmare Korpligan...

Senast redigerad av Melker2 den 2018-07-15 klockan 20:48.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 20:02   #26
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Japp, de har gjort fel och det är alltid några som gjort fel och det drabbar alla andra år ut och år in. Det är ju det som är problemet!

Jag är inte helt främmande för börsvärlden, jobbade 13 år på Nasdaqs teknologisida. (Hette OM i början). Börsvärlden är lite professionellare än elmarknade där det finns mindre nätbolag som är närmare Korpligan...
Fast det är skillnad på "X ställer till skit" och "inkompetens gör att vi inte kan hantera X", tycker jag iaf (men vad jag tycker är ju inte lag). Dock börjar jag bli lite orolig när personer som inte kan hantera något så pass simpelt som tid får leva rövare med elnätet, man tycker ju att kraven borde vara högre där.

Men tyvärr är det som vanligt att företag ställer högre krav på hantverkare än vad de gör på IT-sidan (brorsans grabb sitter med WoW hela nätterna så han kan vi ju ta in för att skriva om hela driftsystemet).

Ang Nasdaq så skulle du nog bli bedrövad om du såg dem idag, all utveckling har mer eller mindre flyttats ner till Danmark så det finns i princip inte kvar något av OM eller Fondbörsen.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 18:44   #27
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Ser ut som att det faktiskt kan bli en slopning: https://www.theguardian.com/world/20...ht-saving-time
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 18:13   #28
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Bra. Här i Finland funderar man nu på om man isåfall ska gå in för nuvarande sommar-, eller vintertiden som standard. Hoppas vi lämnar på samma tidskillnad till Sverige som nu. Både med tanke på resor och för att vi i vår familj ser mera på svensk tv än på finsk.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 18:20   #29
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Läste det igår och tänkte leta upp tråden. Tur att de tog sitt förnuft till fånga och föreslog sommartiden som ny normaltid, det trodde jag faktiskt inte!
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 18:55   #30
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Tycker vi inför internet tid som var på tapeten för många år sedan. Synd att det inte gick igenom. Hette väl Beats eller något.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)