Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-08, 20:44   #1
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Borde EU slopa daylight saving? Gör din röst hörd.

Citat:
I februari röstade en klar majoritet av ledamötena i Europaparlamentet för att grundligt utreda om man borde slopa skild sommartid och vintertid. Som en följd av beslutet har Europeiska kommissionen nu tagit beslutet att höra alla medlemsländers åsikter i frågan och öppnat en enkät som alla EU-medborgare fritt får gå in och svara på.
Hela artikeln finns här.

Här kan man göra sin röst hörd.
https://ec.europa.eu/eusurvey/runner...e-arrangements

Jag hoppas det slopas. Spelar ingen roll egentligen för mig om man lämnar med sommar-, eller vintertid bara jag slipper få min dygnsrytm rubbad varje vår. Att jag "får tillbaka" timmen på hösten är ingen tröst. Blir bara plötsligt mindre man hinner göra ute innan det blir mörkt.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 21:27   #2
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Som programmerare: ja det får gärna slopas. Tidszoner överhuvudtaget får gärna slopas också.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 21:33   #3
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Tack för den länken! Ska försöka sprida så gott jag kan!
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 21:41   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Som programmerare: ja det får gärna slopas. Tidszoner överhuvudtaget får gärna slopas också.
Hur skulle det gå till att slopa tidszoner i praktiken tänker du? Om vi tycker att klockan är typ kl 10.00 i Sverige, vad ska klockan då vara i ett land där klockan med nuvarande systemen är typ 23.00?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 22:06   #5
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hur skulle det gå till att slopa tidszoner i praktiken tänker du? Om vi tycker att klockan är typ kl 10.00 i Sverige, vad ska klockan då vara i ett land där klockan med nuvarande systemen är typ 23.00?
Går väl att slopa men jag tvivlar på att någon världsdel vill vara den som plötsligt får natt mellan 12:00 och 17:00.

För övrigt skulle jag inte ha nåt emot vintertid året om. Behöver inte vara ljust dygnet runt på sommaren.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 22:37   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Som programmerare: ja det får gärna slopas. Tidszoner överhuvudtaget får gärna slopas också.
Sommartid tycker jag borde slopas.

Tidszoner är såklart lite smidigt om man slopar, eftersom tidsangivelser blir glasklara.

Problemet är dock att ifall man har en beskrivning av en händelse där det ingår en tidsangivelse men det inte framgår var i världen händelsen sker, så vet man inte ifall det är mitt i natten eller på eftermiddagen. Med nuvarande system så innebär ju tex 03:00 mitt i natten oberoende av om man är i Brasilien eller Sverige.

Så jag tror inte på att avskaffa tidszoner.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 22:38   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Går väl att slopa men jag tvivlar på att någon världsdel vill vara den som plötsligt får natt mellan 12:00 och 17:00.

För övrigt skulle jag inte ha nåt emot vintertid året om. Behöver inte vara ljust dygnet runt på sommaren.
Precis, om man skulle bestämma att samtliga länder skulle följa Sveriges "tidshållning". Känns lite orimligt, vinsten skulle ligga hos de som besöker ett annat land, inte hos de som bor i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tidszoner är såklart lite smidigt om man slopar, eftersom tidsangivelser blir glasklara.

Problemet är dock att ifall man har en beskrivning av en händelse där det ingår en tidsangivelse men det inte framgår var i världen händelsen sker, så vet man inte ifall det är mitt i natten eller på eftermiddagen. Med nuvarande system så innebär ju tex 03:00 mitt i natten oberoende av om man är i Brasilien eller Sverige.

Så jag tror inte på att avskaffa tidszoner.
Vi får avskaffa kväll och morgon också. Är det natt i land X så är det natt i land Y oavsett
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-07-08 klockan 22:40.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 23:02   #8
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vi får avskaffa kväll och morgon också. Är det natt i land X så är det natt i land Y oavsett
Kineserna får helt enkelt börja lära sig att sova om dagarna istället. Soluppgång innebär läggdags! Det skulle gynna läkemedelsbolagen i alla fall. Zoloft och annan psykofarmaka till en miljard.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 23:47   #9
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Ja det är ett jävla otyg. Bort med skiten, det behövs inte i ett modernt samhälle
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 01:09   #10
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Bort med sommartid och ha permanent normaltid istället.Sommartid infördes för att spara energi en gång i tiden.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 06:11   #11
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Röstade för att ta bort skiftet.

Jobbar på elmarknaden och det ställer bara till problem. Nätbolagen har redan bestämt sig för att ta bort det och kör normaltid året runt. Elleverantörer, kunder och handelsplatsen kör sommartid. Mätvärden, handelsunderlag mm går med timupplösning och regleringar ofta med 15-min värden. Alla IT systems måste alltså ha funktionalitet för att flytta värden en timme hit eller dit, samt hantera dygn med 23, 24 eller 25 timmar. Varje skifte medför operativa problem och t ex i realtidsdriftsystemen är hälften av koden bara för att hantera övergångarna. Det är inga enkla billiga system och de blir alltså dubbelt så dyra bara för detta.

Övergångarna infördes väl för att vi skulle tända färre lampor och därmed spara energi. Lampor drar knappt något längre och vi har inte direkt någon enegikris längre så bort med skiten.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 09:21   #12
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Inför permanent sommartid! Känns som att det passar bättre i dagens samhälle.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 11:41   #13
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Som programmerare: ja det får gärna slopas. Tidszoner överhuvudtaget får gärna slopas också.


Ser fram emot när vi börjar kolonisera nya planeter. Det blir ... intressant. Ur ett tidzons-programmerar-perspektiv
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 12:54   #14
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Jag kan acceptera att sommartid är en något förlegad företeelse. Men det hat som finns mot sommartid är bara fånigt. Jo visst, ibland blir det lite skevt just när man ställer om. Men herre gud, det handlar om en timme. Jag har då större omställning från söndag till måndag en vanlig helg. Då ska vi inte ens prata om folks solsemestrar i Thailand och dylikt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 13:04   #15
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Som programmerare: ja det får gärna slopas. Tidszoner överhuvudtaget får gärna slopas också.
Låter som att du använder något felaktigt ramverk .

Som C-programmerare har jag aldrig haft problem med varken sommartid eller tidszoner. Dessutom skulle detta bli värre om de togs bort för det måste ju fortfarande göras historiskt (om du t.ex ska ta fram tid+datum för något som hänt idag då vi har båda) vilket väl skulle bli total kaos när nya programmerare inte ens skulle känna till koncepten.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)