Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-15, 13:47   #1
BokstavenX
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 24
Frågetecken under min diet

Tja! Jag har nu käkat kyckling, ris, havregryn, proteinpulver, ägg, olivolja, broccoli och bladspenat i 8 månader. Bokstavligt talat. Jag har haft ca 3-4 dagar där jag har fuskat. Annars har de råvaror ovan bara kommit in i min kropp. Inte en kalori från något annat. Inte ens kryddor eller fun light, förutom salt då. Så nu senaste dagarna har jag bytt ut min kost helt och håller. Tex ris mot potatis, kyckling mot fläskytterfile, broccolio mot wookade grönsaker. Och sen har det blivit en del frukt, blåbär, kvarg, fun light osv med sötningsmedel. Och SJÄLVKLART har jag legat på samma kalorimängd, samt micros. Dock varierat lite på kolhydrater och fett, men inte mycket.

Nu när jag har varierat min kost, har det kommit sig att jag både ser sämre ut i spegeln samt bilder och ligger på samma vikt idag sen jag började variera kosten. Någon dag har jag gått upp lite, annan dag gått ner. Men som sagt så står jag på samma vikt som för ca 1 vecka sen, samt ser sämre ut. Hur kommer detta sig?!

Min andra fråga är, jag käkar nu en del frukt och bär (äpplen, jordgubbar, blåbär), är detta dåligt i längden och kan påverka min viktnedgång och min form? Samt alla dessa kalorifria drycker och såser som jag har köpt med stevia, sötningsmedel osv men som innehåller nästa 0 kalorier. Kan detta påverka något?

Tack för hjälp!!
BokstavenX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-16, 05:26   #2
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Tänk dig en bil som drar en husvagn. Den drar en hel del bränsle. När vi kopplar från husvagnen minskar energiförbrukningen. På liknande sätt kan vi säga att det är med oss människor. Säg att vi ligger på ett underskott på - 500 kcal med en övervikt på 25 kg.

När vi sedan går ner 10 kg kommer vi följaktligen inte heller att förbruka samma mängd energi. Du kanske låg på 3000 kcal från början, men när kilona rasat måste man även ställa in antalet kalorier som du förbrukar i förhållande till din nya vikt.

Vad som hänt är att du fått en ny "energibalans" som kanske ligger på 2500 kcal/dagen och om man i det läget vill fortsätta "bränna" bort kalorier är det - 500 kcal på den "nya" vikten som gäller...
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-16, 07:49   #3
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Ett problem (och orsaken till att man gärna äter exakt samma livsmedel under en diet) är att även om macros är desamma så kanske kroppen inte tar upp samma mängd energi.
Klassiskt exempel är att tuggar du i dig hela nötter tar kroppen upp mindre energi än om du kört samma mängd nötter till en slät massa. Dvs 2500kcal hela nötter kanske får dig att gå ner i vikt men om du kör dem i en mixer först kanske du går upp i vikt.
Det är inget magiskt i de livsmedel du ätit under dieten. Kalorier in och ut är det som gäller i slutändan.
Vill man hålla samma ”form” över tid så är min erfarenhet tyvärr att man får offra variation. Tyvärr blir det tydligare och tydligare ju äldre jag blir.

Frukt och bär är aldrig dåligt. I stora mängder så tillför de ju iofs kalorier så äter du mycket måste du räkna med dem för att inte hamna på överskott totalt. (Jag har frysta bär i frukostgröten under hela tävlingsdieten)
Noll kalorier är noll kalorier så funlight och kalorifritt såser borde inte påverka.

Senast redigerad av Hanse den 2018-06-16 klockan 07:53.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-16, 21:22   #4
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av BokstavenX Visa inlägg
Så nu senaste dagarna har jag bytt ut min kost helt och håller.

...

Någon dag har jag gått upp lite, annan dag gått ner. Men som sagt så står jag på samma vikt som för ca 1 vecka sen, samt ser sämre ut. Hur kommer detta sig?!
1 vecka är för lite tid att utvärdera vikten på, det behövs flera veckor. Det måste du väl märkt om du legat på underskott i många månader?
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)