Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-06, 09:21   #1
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Fotbolls-VM 2018 - Tråden

Torsdagen den 14:e drar Fotbolls-VM äntligen igång igen i Ryssland.
Ryssland tar sig an Saudiarabien i öppningsmatchen kl 17:00.

Sverige har hamnat i Grupp F och möter där Tyskland, Mexixo och Sydkorea.
Första svenska matchen blir mot sydkorea måndag den 18e kl 14:00. (Fan man jobbar då).

Tråden är till för att diskutera allt som har med VM att göra, matchsnack, tips-snack, klaga på domarna etc.

Vad tror ni om Sveriges chanser? Vem vinner skytteligan? Vilka vinner allt tillslut?



För övrigt så har jag och min bror ett vm-tips (vi har kört ett tips med vänner och lite övrigt folk som hittat via nätet några år).
Om någon här vill vara med, så kika www.vmtipset.tk.
Det är helt ideelt, och alla pengar hamnar i en pott som vinnarna får dela. (Hoppas det är ok skriva om tipset såhär-annars få admin ta bort). Roligare hänga med i matcherna när man har resultat att heja på.

Senast redigerad av Akerhage den 2018-06-06 klockan 09:26.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 10:19   #2
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
På tal om VM-tips skulle vi ju kunna ha ett här på forumet. Om någon orkar arrangera det vill säga...
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 10:46   #3
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
På tal om VM-tips skulle vi ju kunna ha ett här på forumet. Om någon orkar arrangera det vill säga...
Jag har ju arrangerat ett Sist var vi runt 100st, men tror inte det blir lika många i år. (Kanske 50-70). Det är folk från mitt och min brors jobb och vänner som är med. + Dem som hittat sidan på nätet och sedan varit med flera gånger o bjudit med vänner.

Jag och min bror håller i allt och rättar alla tips och uppdaterar hemsidan facebookgruppen efter varje kväll. Där syns då allas poäng och brukar bli lite hets bland kommentarerna.

Dock är det en hel del att fylla i, samtliga matcher skall fyllas i, halvtid som fulltid, och både 1X2 och resultat. Sen skall man fylla i gruppplaceringar, skyttekung, vinnare etc. Men det är jäkligt sköjj kika sen, helst på slutet när allt drar ihop sig för vem som ska vinna tipset. (Jag kom 2a sist!)
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 11:12   #4
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Det du länkade ser trevligt ut men jag tänkte för ärans skull bara. Är inte beredd att satsa pengar på det.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 12:37   #5
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Tror det blir svårt dra ihop något tips här bara kanske. Men man kan ju alltid diskutera matcherna och hjälpa varandra lite med att tippa dagens matcher osv.

För övrigt tror jag att Brasilien tar hem det iår!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 12:50   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Här finns en excelmall för just detta. Verkar rätt smidigt ifall nån vill göra detta.

http://www.fotbollsvmem.se/

EDIT: Jag kan nog tänka mig att slänga ihop en tipsrad, men orkar inte hålla i det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 12:54   #7
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Tror Sverige vinner vm.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 12:56   #8
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Sverige tar 1 pinne, å det mot mexico via 0-0. 5-0 förlust mot Tyskland och 2-0 förlust mot Korea.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 13:31   #9
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Sverige har absolut chansen att gå vidare från gruppen (även om jag tror det är mer troligt att vi kommer trea/fyra). Problemet är ju att om vi skulle trockla oss vidare som grupptvåa väntar Brasilien troligen i åttondelen

OM vi däremot på något mirakulöst sätt vinner gruppen (som 2002) möter vi troligen rätt "lätt" (relativt) motstånd i åttondel och kvart, och då kan vi med ytterligare lite flyt få en väldigt trevlig VM-turnering.

Hoppet är det sista som lämnar en
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 13:33   #10
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Sverige blir trea i gruppen. Slår Korea med 2-0 men förlorar mot övriga. Mexico vinner gruppen på målskillnad efter 1-1 mot Tyskland.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 18:18   #11
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Är det några koloiter som ska åka och se på VM?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 07:33   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
FIFA har ett eget fantasy-spel som verkar betydligt roligare än Sportbladets, ett tips. Större budget och avbytare.

Om några gör lag innan morgondagens match så kan vi ju fixa en liga
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 08:13   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
FIFA har ett eget fantasy-spel som verkar betydligt roligare än Sportbladets, ett tips. Större budget och avbytare.

Om några gör lag innan morgondagens match så kan vi ju fixa en liga
Jag har skapat ett konto (svenbanan) och ska försöka förstå mig på spelet lite senare idag. Lägg gärna till mig i ligan om den nu existerar...

Stämmer nedanstående någorlunda?

Om jag fattade det rätt ska man först plocka fram 15 spelare.

Sedan ska man inför varje omgång välja ut 11 av dessa spelare som då möjligen kan få poäng. De elva måste passa in i 442 eller nåt annat någorlunda vettigt formationssystem. Det går inte att ta ut elva målvakter.

Ifall man har en spelare bland de 11 som inte spelat men någon av de återstående 4 faktiskt spelat så blir det ett automatiskt byte så den spelaren som faktist deltagit hamnar i min elva. Bytena måste också passa ihop med nåt av de godkända formationssystemen.

Efter varje omgång plockar man ut de 5 spelare ur sin aktiva elva som genererat flest poäng under omgången.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 08:20   #14
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har skapat ett konto (svenbanan) och ska försöka förstå mig på spelet lite senare idag. Lägg gärna till mig i ligan om den nu existerar...

Stämmer nedanstående någorlunda?

Om jag fattade det rätt ska man först plocka fram 15 spelare.

Sedan ska man inför varje omgång välja ut 11 av dessa spelare som då möjligen kan få poäng. De elva måste passa in i 442 eller nåt annat någorlunda vettigt formationssystem. Det går inte att ta ut elva målvakter.

Ifall man har en spelare bland de 11 som inte spelat men någon av de återstående 4 faktiskt spelat så blir det ett automatiskt byte så den spelaren som faktist deltagit hamnar i min elva. Bytena måste också passa ihop med nåt av de godkända formationssystemen.

Efter varje omgång plockar man ut de 5 spelare ur sin aktiva elva som genererat flest poäng under omgången.
Allt stämmer förutom det sista stycket som jag inte riktigt förstår. Vad jag kan se så är det mer eller mindre exakt likadant som Fantasy Premier League, du ska formera en elva inför varje omgång. Man lär ha ett gratis byte per omgång, gör man fler så får man minuspoäng. Har inte läst reglerna men så lär det vara.

Med andra ord kan man inte välja ett lag som fungerar perfekt i första omgången utan man bör välja ett lag som håller i längden.

Man får poäng för mål, assist, hållna nollor etc. Om det är som FPL så kan man även få bonuspoäng om man har en spelare som utmärker sig. Phil Jones i United brukar t.ex. vinna många dueller och blir därmed ofta en av tre spelare i matchen som får bonuspoäng.

Jag fixar en liga lite senare
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 08:23   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Allt stämmer förutom det sista stycket som jag inte riktigt förstår. Vad jag kan se så är det mer eller mindre exakt likadant som Fantasy Premier League, du ska formera en elva inför varje omgång. Man lär ha ett gratis byte per omgång, gör man fler så får man minuspoäng. Har inte läst reglerna men så lär det vara.

Med andra ord kan man inte välja ett lag som fungerar perfekt i första omgången utan man bör välja ett lag som håller i längden.

Man får poäng för mål, assist, hållna nollor etc. Om det är som FPL så kan man även få bonuspoäng om man har en spelare som utmärker sig. Phil Jones i United brukar t.ex. vinna många dueller och blir därmed ofta en av tre spelare i matchen som får bonuspoäng.

Jag fixar en liga lite senare
Det var detta jag reagerade på i "How to play":

Citat:
PLAYERS PER TEAM:
You can select up to three players from a single team during the group stage. This will increase to four players for the Round of 16, followed by five for the quarter-finals, six for the semi-finals and eight for the final of the World Cup.
Vad fyller detta för funktion ifall man får poäng för alla spelare i elvan?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)