Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-01, 11:53   #1771
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag äter väldigt mycket vegansk mat undantaget 70 gram vassleprotein. Får i mig 30 gram protein/måltid fyra gånger om dagen vilket innebär 120 gram protein på mina 80 kilo. Är det gränsfall på för lågt intag för att bygga/återhämta sig så bra som möjligt? Jag styrketränar två dagar i veckan och ror sju roddpass.
Om fokus är på rodden ger det "låga" proteinintaget mer plats åt kolhydrater, vilket är fördelaktigare än protein - om roddprestationen är huvudfokus?

Jag ligger på 3 g protein x kg kv. Styrketränar och landsvägscyklar. Förstnämnda är prioriteten. Hade cyklingen varit prioritet hade jag nöjt mig med 1.5-2 g protein x kg kv och ätit mer kolhydrater istället!

Du kommer bygga mer muskler om du ökar proteinintaget.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 11:57   #1772
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Om fokus är på rodden ger det "låga" proteinintaget mer plats åt kolhydrater, vilket är fördelaktigare än protein - om roddprestationen är huvudfokus?

Jag ligger på 3 g protein x kg kv. Styrketränar och landsvägscyklar. Förstnämnda är prioriteten. Hade cyklingen varit prioritet hade jag nöjt mig med 1.5-2 g protein x kg kv och ätit mer kolhydrater istället!

Du kommer bygga mer muskler om du ökar proteinintaget.
Fokus är olika beroende på året. Just nu är det rodd, men har en naiv tanke om att jag kanske kan bygga lite med 2 helkroppspass/vecka.. På vintern är det styrketräningsfokus med 4 pass/vecka.

3 g protein x kg är svårt att komma upp med 80% vegansk kost. Skulle definitivt kunna öka till 2 g x kg och sänka kolhydraterna eller fettet. Kolhydratsintaget blir högt i och med mycket vegetabilier. Satsar på att öka intaget av protein. Tack!
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 12:19   #1773
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Fokus är olika beroende på året. Just nu är det rodd, men har en naiv tanke om att jag kanske kan bygga lite med 2 helkroppspass/vecka.. På vintern är det styrketräningsfokus med 4 pass/vecka.

3 g protein x kg är svårt att komma upp med 80% vegansk kost. Skulle definitivt kunna öka till 2 g x kg och sänka kolhydraterna eller fettet. Kolhydratsintaget blir högt i och med mycket vegetabilier. Satsar på att öka intaget av protein. Tack!
Vad är dina makros?
Äter du samma kalorimängd varje dag, även med mer eller mindre träning för dagen? Alltså samma energiintag en vilodag/återhämtningsdag som högaktivitetdag?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 12:22   #1774
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vad är dina makros?
Äter du samma kalorimängd varje dag, även med mer eller mindre träning för dagen? Alltså samma energiintag en vilodag/återhämtningsdag som högaktivitetdag?
Jag kan skicka PM till dig om du vill. Har läst en del i din logg och dina inlägg - du verkar intresserad och kunnig. Jag diskuterar gärna lite. Hade jag behövt. Svara här eller skicka PM om du vill.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 14:44   #1775
MaxHeninge
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 27
Snabb fråga,

Om man gymmar 18-19:00, är det 'okej' att endast ta en shake samt en smörgås innan sängdags då? Eller blir det för lite mat efter träningen?

Är hemma från jobbet vid 15:00, käkar en vanlig måltid då med ca 600 kcal mycket kolhydrater. Efter gymmet tar jag en protein shake med 25g maltodextrin och cirka en timme efter det en smörgås ~250 kcal.

Hade det varit mer optimalt att vända på det och ta en smörgås vid 15/16 tiden 2-3h innan gym och få i sig lunchen efter träningen?

Tar pwo samt 25g maltodextrin 30 min innan träningen så har tillräckligt med energi för passet ändå. Lunch 11:30 på jobbet.

Senast redigerad av MaxHeninge den 2018-07-01 klockan 14:45.
MaxHeninge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 15:26   #1776
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ja, det är ok.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 19:46   #1777
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vad är dina makros?
Äter du samma kalorimängd varje dag, även med mer eller mindre träning för dagen? Alltså samma energiintag en vilodag/återhämtningsdag som högaktivitetdag?
Jag räknar inte kalorier slaviskt men har alldeles för bra koll sen en period av problematiskt förhållande till mat.

Äter inte lika mycket till frukost, som är mitt efter träningsmål, eller middag heller. Försöker äta efter mättnad i så stor utsträckning det går. Jag ligger på ca 3500-4000kcal de dagar jag ror och styrketränar och kanske 3200 kcal den dag jag inte tränar.

Har nyligen övergått till mycket vegansk kost så målmakros isåfall:
160p
550k
70f

Innan låg jag högre på protein (mer kvarg, mjölk etc.) och lägre på kolhydraterna. Jag jobbar på att sakta öka mitt kolhydratsintag från 400->550g för att jag hoppas det ska ge prestationsförbättring.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 11:47   #1778
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag räknar inte kalorier slaviskt men har alldeles för bra koll sen en period av problematiskt förhållande till mat.

Äter inte lika mycket till frukost, som är mitt efter träningsmål, eller middag heller. Försöker äta efter mättnad i så stor utsträckning det går. Jag ligger på ca 3500-4000kcal de dagar jag ror och styrketränar och kanske 3200 kcal den dag jag inte tränar.

Har nyligen övergått till mycket vegansk kost så målmakros isåfall:
160p
550k
70f

Innan låg jag högre på protein (mer kvarg, mjölk etc.) och lägre på kolhydraterna. Jag jobbar på att sakta öka mitt kolhydratsintag från 400->550g för att jag hoppas det ska ge prestationsförbättring.
Tycker det ser och låter bra!

Fiskade mest efter om du åt lika mycket på vilodag som en tuff träningsdag. Då hade jag tipsat om kalori- och kolhydratcykling.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-04, 15:03   #1779
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Tycker det ser och låter bra!

Fiskade mest efter om du åt lika mycket på vilodag som en tuff träningsdag. Då hade jag tipsat om kalori- och kolhydratcykling.
Glad att höra det. Trots att jag är väldigt påläst om kost så är jag fortfarande osäker på min kosthållning. Speciellt med tanke på min träningsmängd. Jag känner ingen som tränar så mycket som mig så jag vet inte hur jag ska anpassa min kost som helhet efter min träning för att gynna resultat. Väldigt många råd som ges generellt från tex livsmedelsverket är inte anpassade efter höga energibehov. Att aktivt tänka på att hålla nere fiberintaget och fylla upp energibehovet med "dålig mat" är svårt för mig. Känns på något sätt fel.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-04, 23:27   #1780
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Glad att höra det. Trots att jag är väldigt påläst om kost så är jag fortfarande osäker på min kosthållning. Speciellt med tanke på min träningsmängd. Jag känner ingen som tränar så mycket som mig så jag vet inte hur jag ska anpassa min kost som helhet efter min träning för att gynna resultat. Väldigt många råd som ges generellt från tex livsmedelsverket är inte anpassade efter höga energibehov. Att aktivt tänka på att hålla nere fiberintaget och fylla upp energibehovet med "dålig mat" är svårt för mig. Känns på något sätt fel.


Det tar tid att lära sig hitta det som funkar mest optimalt för ens egna prestation, kosten är inga undantag. Man får utgå ifrån riktmärkena och experimentera/anpassa till och från för att komma fram till det som funkar bäst. Finns inga direkt konkreta svar. Precis som med träningen, det mesta är bara riktmärken.

Vill du inte fylla ut med ”dålig mat(?), så gör inte det då. Samma med fiberintaget - du dör inte av ett för högt sådant, men det kanske inte är optimalt för prestationen, eller så är det så.

Min kropp har iallafall anpassat sig efter ett högre fiberintag. Jag ska bara tänka på att dricka ordentligt och tajma måltider litegrann.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 00:18   #1781
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Glad att höra det. Trots att jag är väldigt påläst om kost så är jag fortfarande osäker på min kosthållning. Speciellt med tanke på min träningsmängd. Jag känner ingen som tränar så mycket som mig så jag vet inte hur jag ska anpassa min kost som helhet efter min träning för att gynna resultat. Väldigt många råd som ges generellt från tex livsmedelsverket är inte anpassade efter höga energibehov. Att aktivt tänka på att hålla nere fiberintaget och fylla upp energibehovet med "dålig mat" är svårt för mig. Känns på något sätt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Det tar tid att lära sig hitta det som funkar mest optimalt för ens egna prestation, kosten är inga undantag. Man får utgå ifrån riktmärkena och experimentera/anpassa till och från för att komma fram till det som funkar bäst. Finns inga direkt konkreta svar. Precis som med träningen, det mesta är bara riktmärken.

Vill du inte fylla ut med ”dålig mat(?), så gör inte det då. Samma med fiberintaget - du dör inte av ett för högt sådant, men det kanske inte är optimalt för prestationen, eller så är det så.

Min kropp har iallafall anpassat sig efter ett högre fiberintag. Jag ska bara tänka på att dricka ordentligt och tajma måltider litegrann.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad är ert fiber-, kolhydrat- och kaloriintag (Sheikahmakros vet jag, men inte fiberintaget)? Eric Helms rekommenderar max 20% fibrer av kolhydratintaget (så 400 g K = 80 g fibrer).

Jag äter mycket grönsaker, en del frukt och bär. Ligger på 20%. Kör absolut inte clean eating, hade jag gjort det (utan sänka grönsaksintaget) hade mitt fiberintag varit helt flippat! Ska jag äta bönor brukar jag dra ner på grönsaker den dagen. Sänker t.o.m. grönsaksintaget om jag ska äta havregryn.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-07-05 klockan 00:21.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 07:09   #1782
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Det tar tid att lära sig hitta det som funkar mest optimalt för ens egna prestation, kosten är inga undantag. Man får utgå ifrån riktmärkena och experimentera/anpassa till och från för att komma fram till det som funkar bäst. Finns inga direkt konkreta svar. Precis som med träningen, det mesta är bara riktmärken.

Vill du inte fylla ut med ”dålig mat(?), så gör inte det då. Samma med fiberintaget - du dör inte av ett för högt sådant, men det kanske inte är optimalt för prestationen, eller så är det så.

Min kropp har iallafall anpassat sig efter ett högre fiberintag. Jag ska bara tänka på att dricka ordentligt och tajma måltider litegrann.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fiberintaget handlar inte om prestation i direkt bemärkelse, utan snarare välmående. Är trött på att känna mig uppblåst och gasig när jag ätit. Letar efter en kosthållning som gör att jag inte känner mig så proppmätt hela tiden. Utan att för den sakens skull gå hungrig mellan målen. Ibland känns det som att jag äter en lunch, är proppmätt efteråt, men är hungrig ungefär tre timmar senare trots att jag fortfarande är lite uppblåst i magen.

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vad är ert fiber-, kolhydrat- och kaloriintag (Sheikahmakros vet jag, men inte fiberintaget)? Eric Helms rekommenderar max 20% fibrer av kolhydratintaget (så 400 g K = 80 g fibrer).

Jag äter mycket grönsaker, en del frukt och bär. Ligger på 20%. Kör absolut inte clean eating, hade jag gjort det (utan sänka grönsaksintaget) hade mitt fiberintag varit helt flippat! Ska jag äta bönor brukar jag dra ner på grönsaker den dagen. Sänker t.o.m. grönsaksintaget om jag ska äta havregryn.
Jag ligger kring 80-90 g fibrer. Jag har också en känslig mage och är inte sällan uppblåst och bubblig. Den största fiberboven för mig är baljväxter, som är stapelvaran i min vegetariska kost. Även cerealier som bulgur etc. är fiberrika. Att byta ut till ris gör jag inte i så stor utsträckning pga arsenik.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 13:19   #1783
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vad är ert fiber-, kolhydrat- och kaloriintag (Sheikahmakros vet jag, men inte fiberintaget)? Eric Helms rekommenderar max 20% fibrer av kolhydratintaget (så 400 g K = 80 g fibrer).

Jag äter mycket grönsaker, en del frukt och bär. Ligger på 20%. Kör absolut inte clean eating, hade jag gjort det (utan sänka grönsaksintaget) hade mitt fiberintag varit helt flippat! Ska jag äta bönor brukar jag dra ner på grönsaker den dagen. Sänker t.o.m. grönsaksintaget om jag ska äta havregryn.


Runt 4000/dag / ~500g k / 75-100g fibrer (?). Vet ej om myfitnesspal har allt korrekt kalkylerat, men det stämmer väl rätt bra med EH:s rekommendationer. Detta + 1 msk psyliumfrön om dagen. Inga problem vad jag vet.

Äter åtminstone 1,5-2kg frukt/grönt/bär/rotfrukt / dag + 200-250g havregryn varje kväll.

Utöver det en del lågfiberflingor & bröd/knäckebröd, ibland råg, ibland vitt beroende på vad som finns hemma

Brukar försöka byta ut någon grönsak mot bönor om jag äter det, och inte båda två. Gillar grönsaker och äter gärna en hög dos av det ( göra veganpyttared zucchini/lök/linser etc).

Tror inte det kan ha så många nackdelar. Lite gas har väl ingen dött av (än).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 13:59   #1784
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Om man tar en proteinshake på en dag man inte tränar, (dvs den kommer bara tas som mellanmål för att få upp proteinintag och inte efter träning) när är det att föredra att dricka den eller spelar det ingen roll?

Tänker typ kl 9-10 jämfört med kl 15-16. Tänker jag rätt om jag säger att man förmodligen står sig längre på lunchen än frukosten (förutsatt att man såklart äter mer mat under lunchen än under frukosten), så att förmiddagen är mer opti?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 15:42   #1785
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Om man tar en proteinshake på en dag man inte tränar, (dvs den kommer bara tas som mellanmål för att få upp proteinintag och inte efter träning) när är det att föredra att dricka den eller spelar det ingen roll?

Tänker typ kl 9-10 jämfört med kl 15-16. Tänker jag rätt om jag säger att man förmodligen står sig längre på lunchen än frukosten (förutsatt att man såklart äter mer mat under lunchen än under frukosten), så att förmiddagen är mer opti?
I det långa loppet har det ingen betydelse.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)