Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-05, 17:39   #1726
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Rekommendationen om att inta 500g frukt och grönt per dag, jag äter själv flera ägg varje dag så får i mig massa vitaminer och nyttigheter därifrån. Min fråga är då ifall 500g fortfarande är nödvändigt från frukt och grönt eller gör det inget att jag ligger lite lägre där då?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Jag tänker såhär:

Ägg innehåller vissa vitaminer, mineral och antioxidanter som frukt och grönt inte gör

Och vice versa. Det finns ju ett definitivt ett större utbud av frukt och grönt än ägg, varav vissa är mer innehåller mer av en viss typ vitaminer och mineraler/antioxidanter än andra - and so it goes.

Rekommendationerna för F&G finns ju dessutom av en anledning.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 15:42   #1727
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Vilket material bevarar kylan i en kyld dryck (t.ex. vatten) bäst/längst - glas eller rostfritt stål? Om jag häller kallt vatten i två lika stora tillbringare - en av rostfritt och en av glas - och ställer dessa i rumstemperatur, vilken av dessa kommer bevara kylan längst?
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 16:09   #1728
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Vilket material bevarar kylan i en kyld dryck (t.ex. vatten) bäst/längst - glas eller rostfritt stål? Om jag häller kallt vatten i två lika stora tillbringare - en av rostfritt och en av glas - och ställer dessa i rumstemperatur, vilken av dessa kommer bevara kylan längst?
Om båda bägarna har samma tjocklek så kommer glasbägaren bevara kylan längst då glas är en bättre isolator än metall.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 16:11   #1729
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Vilket material bevarar kylan i en kyld dryck (t.ex. vatten) bäst/längst - glas eller rostfritt stål? Om jag häller kallt vatten i två lika stora tillbringare - en av rostfritt och en av glas - och ställer dessa i rumstemperatur, vilken av dessa kommer bevara kylan längst?
Den i glas.
Glas är en bra isolator. Rostfritt är en bra ledare (av värme).
Edit: Too late...
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 18:00   #1730
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Vad tror ni är bäst för att förhindra överätning samt hålla sig lagomt mätt under dagen, samt sund relation till mat:

1. Enbart äta när man är hungrig, och sluta äta direkt när man är mätt även om det är kvar på tallriken.

2. Medvetet äta något bortom mättnad av mättande, näringsrika och energifattiga livsmedel (t.ex grönsaker, potatis sallad etc) för att förebygga hunger och sug senare på dagen. Dvs äta upp allt på tallriken oavsett mättnad.

Brukar nästintill tvinga i mig en stor del grönsaker, mättande kolhydratskällor såsom potatis etc under lunchen vilket brukar göra mig närmast proppmätt. Idag gjorde jag inte det och slutade äta när jag var mätt. Fick ett enormt sötsug och hunger framemot eftermiddags vilket jag vilket jag sällan brukar få.

Så förebyggande ätande vs intuitivt ätande? Någon annan som känner att det senare gör det lättare att falla för frestelser?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 18:45   #1731
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Beror nog på vad man har för utgångsläge. Som f.d överviktig har jag svårt att hålla vikten genom intuitivt ätande, om jag inte strikt begränsar mig till en viss grupp av livsmedel. För personer som håller sig normalviktiga under en längre tid verkar det funka bra. Dock verkar det på befolkningsnivå finnas en trend mot att vi blir fetare och fetare. Över hälften av svenskar klassas nu som överviktiga.

Att äta mycket grönsaker är bara bra oavsett så jag kör på den taktiken. Om man baserar basen av sin kost på "bra" livsmedel, sånt som mättar och inte är energibomber så upplever jag att man kan äta mer fritt utan att behöva tänka på att "hålla igen". Så mitt svar på din frågeställning är alltså alternativ 2.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 08:02   #1732
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Beror nog på vad man har för utgångsläge. Som f.d överviktig har jag svårt att hålla vikten genom intuitivt ätande, om jag inte strikt begränsar mig till en viss grupp av livsmedel. För personer som håller sig normalviktiga under en längre tid verkar det funka bra. Dock verkar det på befolkningsnivå finnas en trend mot att vi blir fetare och fetare. Över hälften av svenskar klassas nu som överviktiga.

Att äta mycket grönsaker är bara bra oavsett så jag kör på den taktiken. Om man baserar basen av sin kost på "bra" livsmedel, sånt som mättar och inte är energibomber så upplever jag att man kan äta mer fritt utan att behöva tänka på att "hålla igen". Så mitt svar på din frågeställning är alltså alternativ 2.

+1 på allt. Angående det fetstilta så är jag motsatsen till vicarious. Som smal konditionsidrottare, måste jag aktivt tänka på vad jag äter och hur mycket för att inte äta för lite. Skulle jag äta efter intuition och mättnad skulle jag aldrig få i mig tillräckligt med energi.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 18:23   #1733
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur kan man tillse att glykogeninlagringen blir så bra som möjlighet efter ett rejält konditionspass på morgonen innan frukost?

Äter en stor portion gröt ca 20-30 min efter avslutat konditionspass - behöver jag fylla på med mer kolhydrater igen ett par timmar senare eller räcker det med lunchen som äts fyra timmar efter frukost? Tränar varannan dag två pass om dagen.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 18:30   #1734
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Flera intag av kolhydrat närmaste timmarna efter passet. 1.2 gram per kilo kroppsvikt och timme om det handlar om enbart kolhydrat, 0.8 om protein intas samtidigt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3905295/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 18:37   #1735
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Flera intag av kolhydrat närmaste timmarna efter passet. 1.2 gram per kilo kroppsvikt och timme om det handlar om enbart kolhydrat, 0.8 om protein intas samtidigt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3905295/
Tack Grub. Jag skulle alltså behöva äta ett kolhydratrika mellanmål innan lunchen? Svårt att få i mig mer mat eftersom frukosten är mättande..Men i praktiken bör det innebära:

Vatten + 1 banan
Kondition 80 min
Frukost - 100 gram kolhydrat, 35 gram protein
Mellanmål - 60 gram kolhydrat, 20 gram protein?
Lunch - 90 gram kolhydrat, 35 gram protein

Kv: 78-80 kg.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 19:24   #1736
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Förlåt såg nu, det står ju att man ska
Citat:
Consume the carbohydrate frequently, such as every 30 minutes, and provide about 1.2 to 1.5 g of carbohydrate·kg-1 body wt·h-1.
. Det är ju helt sjukt?! Gäller detta för vanliga träningspass eller bara för tävling?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 19:43   #1737
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är om man vill fylla tömda glykogendepåer på 24 timmar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 19:49   #1738
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är om man vill fylla tömda glykogendepåer på 24 timmar.
Behöver verkligen läsa på om det här. Har ingen aning om min konditionsträning (rodd) tömmer glykogendepåerna. Men om jag ska träna intervaller 24 timmar efter distanspassen hade man ju velat ha fulla glykogendepåer för att kunna prestera.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 20:23   #1739
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Tror det är rätt svårt att tömma glykogendepåerna?

Jag landsvägscyklar fastande och har bara gjort det en gång (tömt glykogendepåerna), tror jag! Då hade jag deffat på 1000 kcalunderskott i fem dagar med <200 g kolhydrater per dag. Cyklade 18 timmar in på fastan, efter 3½ timme dog jag hårt - fick yrsel (trodde jag drömde), illamående, började frysa och näsan började rinna (snorig, som en plötslig tokförkylning [i 30 grader värme]).
Var nära att börja gråta och ringa pappa att hämta mig.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-06-12 klockan 20:26.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 20:58   #1740
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Behöver verkligen läsa på om det här. Har ingen aning om min konditionsträning (rodd) tömmer glykogendepåerna. Men om jag ska träna intervaller 24 timmar efter distanspassen hade man ju velat ha fulla glykogendepåer för att kunna prestera.
Du känner direkt om glykogendepåerna är helt tömda. Kroppen och hjärnan reagerar kraftigt, och utmattningen går från riktigt jobbigt till monumental uppförsbacke. Alltså det går nog inte att beskriva hur jobbigt det känns. Många blir rent av illamående. En beskrivning har du ovan.

Tömda glykogendepåer är ett av scenarierna när man 'går in i väggen'.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)