Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-15, 12:04   #11236
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
agazza, sorry för långsamt svar. Penningmängden är ju ett sätt att definiera inflation och pengar skapas genom skulder, alltså i Sverige till stor del för bostadsutlåning. Men även företagsutlåning har drivit upp penningmängden.

Men det är väl detta som är det magiska i riksbankens inflationsberäkningar, att varken penningmängd eller huspriserna påverkar inflationen. Utan det är boendekostnaden som påverkar och den blir ju lägre med lägre räntor. Alltså kan riksbanken säga att det är låg inflation, medans bostadspriserna stiger kraftigt och penningmängden ökar.

Får lägga in denhär igen, jag tycker Ingves har förstört Sverige:

Jag tycker inte det är Ingves fel, han är tjänste man och gör det han ska göra.

Tycker den här kommentaren hos cornucopia var sport on, måste klistra in den, men den är inte riktad till dig.


"Vad många bortser ifrån är att den extrema prisutvecklingen på aktier och fastigheter är en tillgångsinflation som står till stor del styrs av den extremt stora tillgången på betalningsmedel som skapats via bankernas balansräkningar. För att fortsätta med den karusellen krävs ständigt ökad skuldsättning och exponentiell ekonomisk tillväxt. Skuldskapade pengars värde vilar därmed inte på gårdagens eller dagens produktion och ekonomi utan på framtiden. Vi lever f.n. väldigt gott på ett förskott av framtida ekonomisk tillväxt som kanske inte går att infria av olika anledningar. När den insikten når marknaden lär fallet bli tyngre än någonsin"

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 14:26   #11237
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Tycker den här kommentaren hos cornucopia var sport on, måste klistra in den, men den är inte riktad till dig.
Vilka är de "många" som bortser från detta? De som pysslar med aktier? Allmänheten? Politikerna?

Är problemet att folk bortser från det kommentaren tar upp, eller är problem att man inte känner till det kommentaren tar upp?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.

Senast redigerad av G.W den 2018-07-15 klockan 14:27.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 17:06   #11238
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Vilka är de "många" som bortser från detta? De som pysslar med aktier? Allmänheten? Politikerna?

Är problemet att folk bortser från det kommentaren tar upp, eller är problem att man inte känner till det kommentaren tar upp?
Han syftar nog på den breda massan. Det tråkiga är att tjänstemän har nog varnat politiker för deras populistiska inriktningar när det gäller svensk ekonomi. Det började med Borg som var för mesig att vrida åt kranen när det skulle ha gjorts. Visst gled vi igenom förra lilla krisen på en räkmacka, men titta vart vi står idag istället.

Vi har byggt upp en av världens största privata skuldsättningar. Varför då? Vad har det gynnat förutom bankerna?
Var det värt det?

Den enda lösningen jag ser är att svenska befolkningen pekar finger åt bankerna genom ordentlig devalvering av valutan och superhög inflation.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 16:14   #11239
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Arizona Mining. GAV 1.27 CAD, uppköpsbud på 6.20 CAD. Bigga pengar tjänade men hade samtidigt velat vara med hela vägen till produktion. Jobbigt att börja leta efter nya investeringsobjekt.

https://ca.finance.yahoo.com/news/so...224914719.html
Mitt nästa bet är ZincX. Trevligt utveckling sedan första köp i juni men det finns mycket kvar att hämta om det blir samma resa som för Arizona Mining. Bara 11 st ägare hos Avanza så är jag är nog ganska tidig till bordet.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 09:49   #11240
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Skulle ni rekomendera räntefonder på ett isk konto, eller är det menlöst i dagsläget, då man betalar skatt på kontot, men knappt får nån ränta?


Hur mycke anser ni att en pensionär som har stabila inkomst/utgifter bör ha på ett buffert konto?

Pengarna på 0-ränte konton ökar pga av aktieutdelning.

Hjälper en äldre person nu i dagarna med planering av investeringar.

Blev robur global access fond denna gång. Fegt, men lite riskpridning vore bra, då innehavet annars bara är aktier, och nästan bara svenska.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 11:13   #11241
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Robur global access är hyfsat volatil (jämfört med "Fegt") så jag skulle inte sätta pengar i den som jag vill ta ut närmsta 5 åren, sen följer den andra valutor än SEK så du har valutarisk inbakad.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 07:18   #11242
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Går det att köpa något värdepapper som har med harley davidsson motorcycles att göra?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 07:27   #11243
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Går det att köpa något värdepapper som har med harley davidsson motorcycles att göra?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Harley-Davidson, Inc. (HOG) på NYSE.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 07:28   #11244
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Harley-Davidson, Inc. (HOG) på NYSE.
Tack

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 17:21   #11245
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Robur global access är hyfsat volatil (jämfört med "Fegt") så jag skulle inte sätta pengar i den som jag vill ta ut närmsta 5 åren, sen följer den andra valutor än SEK så du har valutarisk inbakad.
De kommer inte röras på väldigt länge.

En annan fråga: jag har aktier som gått ner. Tänkte flytta de till ett isk, men borde jag då vänta tills de ökat till nivån jag köpte de?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 17:24   #11246
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Ser ingen anledning till att vänta om du inte sitter på insiderinformation, vad får dig att tro att de går upp igen? Det låter som en gissning, kan lika gärna fortsätta ner.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 08:07   #11247
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Om man vill ha något som i princip är lika säkert som ett sparkonto om krisen kommer, men önskar att man fick åtminstone 2-4% avkastning och inte sedvanliga 0,X% som på just sparkonton. Finns det några alternativ?

Fråga två: Vad är obligationer?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 08:34   #11248
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Om man vill ha något som i princip är lika säkert som ett sparkonto om krisen kommer, men önskar att man fick åtminstone 2-4% avkastning och inte sedvanliga 0,X% som på just sparkonton. Finns det några alternativ?

Fråga två: Vad är obligationer?
Jag funderar och läser på om hedgefonder och det är minst sagt en djungel. Vill hitta något där jag kan övervintra en del av kapitalet. Intressantast hittills är Atlant Opportunity men känns som jag bara skrapat på ytan.
Obligationer är ett sätt för stat och företag att låna upp pengar istället för att ta ett traditionellt lån.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...ngerar-de.html
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 08:34   #11249
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
De kommer inte röras på väldigt länge.



En annan fråga: jag har aktier som gått ner. Tänkte flytta de till ett isk, men borde jag då vänta tills de ökat till nivån jag köpte de?

Flytt till ISK räknas skattemässigt som sälj, så flytta in dom medans du ligger back och passa på att flytta/sälja något med vinst som du kan kvitta förlusten med.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 10:42   #11250
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Beslutsångest. Velar mellan två strategier just nu.

1) köpa något stabilt, tex Amazon, Visa/Mastercard eller Adobe som har en stark trend och det finns inga direkta skäl att tro på en vändning.

2) köpa Disney som stått stilla länge och hoppas på att deras streamingtjänst de ska lansera nästa år går bra och tar dem till nya höjder.

Lutar åt det första men har redan mycket pengar i stabila fonder så skulle samtidigt vilja gambla lite.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)