Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-27, 18:40   #11146
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Question

Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Målet är att ta mig under 90cm i midjemått och 80kg i vikt och att det ska vara hållbart. Vill inte ta mig ner till en vikt där visst det ser bra ut men sen mår jag skit och kan bara hålla mig där i några veckor.

Hur lång är du?

Tror inte jag varit under 90 i midjemått i vuxen ålder (post 20)
nu 109cm på 87 kg på 172 cm..
C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 05:49   #11147
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
9000 kcal innehåller 1kg fett. Som i olivolja.

Men om du pratar "fett" som i kroppsfett, som är en sammansättning av lipider(fettyror) vatten, bindväv mm så landar man i runda bullar runt 7000 kcal.

Så, dricker du 1l olja får du i dig 9k, ska du bort med 1kg kroppsfett behöver du göra dig av med runt 7k kcal.
Är det så?

Läste här eller på FB om någon studie som hade gjorts på kroppsfett och då var det snarare mycket mer. Tror det var 4400kcal per 0.5kg kroppsfett vilket skulle antyda att det här med ”-500kcal per dag” för ett 0.5kg per vecka slulle vara fel.

Ska försöka hitta den.

Börjar äntligen lossna för mig även om det går långsamt. Verkar trenda -300-400g mot förra veckan. Väger mig varje dag och det håller i princip exakt samma trend. Drar på mig 2kg vätska/glykogen över helgen och tappar 0.5kg för varke vardag som går.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:12   #11148
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
Är det så?

Läste här eller på FB om någon studie som hade gjorts på kroppsfett och då var det snarare mycket mer. Tror det var 4400kcal per 0.5kg kroppsfett vilket skulle antyda att det här med ”-500kcal per dag” för ett 0.5kg per vecka slulle vara fel.

Ska försöka hitta den.

Börjar äntligen lossna för mig även om det går långsamt. Verkar trenda -300-400g mot förra veckan. Väger mig varje dag och det håller i princip exakt samma trend. Drar på mig 2kg vätska/glykogen över helgen och tappar 0.5kg för varke vardag som går.
Undrar om du inte läste något som diskuterade rent fett och pratade i pounds? dvs ca 0.5kg.
Om det skulle vara 4400 per 0.5 eller då 8800 per kilo. Skulle kroppsfettet bestå till 97.7% av lipider, det är orimligt.


Pure fat has a very high energy content, or about 9 calories per gram. This amounts to about 4,100 calories per pound of pure fat.

För att sedan fortsätta

In general, we can assume that:

One pound equals 454 grams.
Pure fat contains 8.7–9.5 calories per gram.
Body fat tissue is 87% fat.
Using those values, we can conclude that a pound of body fat actually contains anywhere from 3,436 to 3,752 calories.

However, it is important to note that these calculations are based on old research.

Some of the studies state that body fat tissue contains only 72% fat. Different types of body fat may also contain varying amounts of fat.


Men kontentan är, att ditt kroppsfett inte är en påse olja, och således inte nära 9k kcal.
Det ska ju även noteras att vid viktminskning är det aldrig bara fett som förbränns, så vi pratar alltid om att minska 1kg kroppsmassa, ej att förväxla med 1kg kroppsfett.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 11:01   #11149
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Hade en invägning på 87,0 kg igår och 88,0 kg idag, går långsamt framåt. Baserat på mina toabesök denna morgon så hade nog dagens vikt kunnat vara markant lägre om jag hade varit lite taktisk Med tanke på att min dagliga kcal-förbrukning bara blir lägre och lägre så får jag ändå säga att jag är rätt nöjd med utvecklingen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 09:02   #11150
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
V1: 99,4 kg
V2: 98,8 kg
V3: 97,9 kg
V4: 97,9 kg

Avslutade med att precis pricka in samma snittvikt två veckor i rad. Fast
öppnade med en vikt på 96,6 kg i morse istället. Träningen går bra ändå, så är glad och nöjd ändå.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 09:16   #11151
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Citat:
Ursprungligen postat av crilloan Visa inlägg
Hur lång är du?

Tror inte jag varit under 90 i midjemått i vuxen ålder (post 20)
nu 109cm på 87 kg på 172 cm..
C
Jag är 180!

Midjemåttet är nere på 90.5cm så inte jätte långt kvar. Vikten har pendlat upp och ner en hel del men midjemåttet har sakta men säkert gått neråt så antar att det är det viktiga.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 14:09   #11152
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Det får bli en striktare månad nu där de sista kilona ska tappas. Det känns som att jag har lurat mig själv lite med optiljus och så, allt som oftast när jag ser mig själv så känns deffen en bit ifrån färdig. Stör mig främst på magen. Jag gissar att minus två kg till skulle göra tillräcklig skillnad. Det dög förra året och borde således duga även i år.

Vägde 88,0 kg i morse efter helgen och 87,0 kg under förra veckans vardagar. Planen är att fylla på mindre under helgerna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 16:29   #11153
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
82 --> 76 kg senaste 2 månaderna och lyckades hålla strikt kost utan kolhydrater (<50g) under en 8 dagars utlandssemester med all-inclusive..

Skulle dock uppskatta att c. 50% av viktnedgången är vatten/glykogen då jag kört ketogen kost. Har dock inte haft som primärt mål att gå ned så mycket som möjligt utan mer kört keto för att förbättra den mentala prestationen och slippa den avgrundsdjupa hungern. Min kropp och knopp tenderar helt enkelt att må bättre med fett som drivmedel, även om jag ur ett mer långsiktigt hälsoperspektiv inte är övertygad om att det är ett vinnande koncept. Att kärlekshandtagen försvann och rutorna blev tydligare är en positiv bieffekt, den negativa bieffekten är väl att styrkan och sannolikt hypertrofin alltid blir något lidande. Men det är å andra sidan inte längre något huvudmål i träningen.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 11:37   #11154
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
96,0 kg morgonvikt igår.

Det är 5 kg ned sedan starten för fem veckor sedan. Drar man av 2 kg för vätskeskillnad så blir det -0,6 kg/vecka.

Detta under konstant inflöde av affärsluncher, fika och godis på jobbet och så vidare. Nu skall jag iväg över helgen också, så kan inte följa mina dietrutiner helt. Skall försöka att inte göra för stor skada i alla fall

I övrigt syns det skillnad på kroppen. Jag kommer bekvämt i byxor som var en smula trånga när jag började. Har ytterligare ett par mindre byxor som jag vill kunna bära bekvämt innan jag är klar (Varför använda måttband när man har kläder i olika storlekar? ).

Skulle tippa på att jag behöver gå ner 3-4 kg till. Startade lite för sent för att hinna innan semestern, men jag kör på så gott det går ändå.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 13:41   #11155
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Senaste månaden så har jag räknat kalorier och kört rätt strikt i min deff. Tidigare har det gått neråt men nu har jag fastnat på nästan precis 80kg. Däremot så tycker jag att utseendemässigt så blir det fortfarande bättre, mer definition och mindre fett speciellt vid magen.

Tycker det är otroligt svårt att dra ner på kalorierna när man vill träna ganska mycket (fotboll flera ggr i veckan + gym).
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 20:09   #11156
Wolfz99
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 10
*flex* *flex* *flex* *flex* *flex*

Deffade ett tag sedan,

start vikt 116 KG

2.5 veckor senare = 104

-11kg

Nästa deff mål 90 KG
Wolfz99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 23:04   #11157
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hur blir det om man deffar med för högt underskott och för lite protein?

Sköter in min deff speciellt bra med varken kosten eller träningen men jag går ju ner i vikt. Kommer inte så se bra ut i slutändan tippar jag för musklerna ryker väl i högre utsträckning?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 08:25   #11158
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Står fortsatt rätt stilla. 87,5 kg i morse. Skulle bara vilja rusha de sista 1,5-2,5 kilona men det känns som att det alltid dyker upp något Nu blir det t.ex. en helg på Öland med förvisso rätt mycket träning men också mycket öl. Men man blir lite trött på sig själv när man kan se hur nära man är slutmålet men p.g.a. halvdan disciplin fortsätter att flyta omkring i dess utrakter. Lite smalare midja och lite mindre fett på magen och vi är i hamn...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 10:03   #11159
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hur blir det om man deffar med för högt underskott och för lite protein?

Sköter in min deff speciellt bra med varken kosten eller träningen men jag går ju ner i vikt. Kommer inte så se bra ut i slutändan tippar jag för musklerna ryker väl i högre utsträckning?
Du kommer tappa mer muskler än om du hade skött träning + kost bra. Men du kommer ju även tappa fett. Beror helt på vad ditt slutmål är men om du är väldigt överviktig och bara vill ner i vikt så kan det ju vara bra. Men alltid positivt att sköta kosten och träning såklart.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 22:29   #11160
scrutch
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 15
Hur aktuell är den gamla deffguiden som finns på forumet? Hur gör ni med träningen under deffen, dvs repsantal, set osv...

Varit borta från forumet men har ju deffat förut, då låg jag kring 4-6 reps på större övningar och 8 reps på mindre övningar. Tacksam för lite uppdaterade synpunkter kring detta, kikat på några träningsjournaler men har tyvärr inte tid att kolla runt mer.
scrutch är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)