Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-04, 00:25   #121
He-man
She-man
 
He-mans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: In the middle of Sweden
Inlägg: 777
Är inte helt insatt i vad Mckenzie är, men har sök lite och fått fram lite olika förklaringar till vad det är och där vissa övningar både får ris och ros. Har provat en övning där man står på knä på alla fyra, sedan svanka och kupa ryggen om- vartannat, detta tycker jag gett ganska bra effekt på min rygg och gjort att jag återfått mycket rörlighet. Vet inte om det är mckenzie dock?
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 14:45   #122
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag tycker att man skall vara sparsam med manipulation för att behandla disksmärta, men det är förstås personlig åsikt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 15:13   #123
UngochDum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tycker att man skall vara sparsam med manipulation för att behandla disksmärta, men det är förstås personlig åsikt.
Ja, jag läste någonstans, tror det var 1177, att manipulation vid diskbråck kan orsaka allvarliga nervskador. Mckenzie metoden har jag provat, fick övningar av en sjukgymnast för ett tag sedan, men det gick tyvärr inte så bra. I början kändes det helt okej, men efter ett tag blev smärtan bara värre.

Ska nog prova med en sån där ryggbänk där man hänger upp och ner.
UngochDum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 15:21   #124
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag tror (obs. tror) att hur bra McKenzie-övningarna funkar beror lite på problemets art, typ var det sitter etc. Jag tyckte själv inte att McKenzie var någon hit, men jag vet andra som tyckt att övningarna varit skitbra. Man får prova sig fram.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 20:08   #125
Davvesk
Registered User
 
Davvesks avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Luleå
Inlägg: 267
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror (obs. tror) att hur bra McKenzie-övningarna funkar beror lite på problemets art, typ var det sitter etc. Jag tyckte själv inte att McKenzie var någon hit, men jag vet andra som tyckt att övningarna varit skitbra. Man får prova sig fram.
Jag tycker mckenzie har funkat jäkla bra för mig. Men diskbuktning/diskbråck kan ju uppstå på olika ställen av disken. de finns ju även övningar som är lite i sidled osv som man får beroende på vart buktning/bråcket sitter
Davvesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 23:53   #126
mrnine
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 11
Har börjat gymma nu och har hållt på med det nu i ungefär 4 veckor. Jag började för lite mer än en vecka sedan med Stronglift 5x5 programmet och nu sedan början av veckan så har det börjat känns stelt i ländryggen. jag känner av det mest när jag t.ex böjer mig framåt men generellt så känns det ganska stelt där. Hur ska jag göra nu? Är det pga av dålig teknik eller en otränad rygg som reagerar mot ny aktivitet.

Det gör inte ont men det känns lite obehagligt och allmänt störigt, är lite rädd för att skada mig själv om jag fortsätter..
mrnine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 16:24   #127
Uffesmyg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Davvesk Visa inlägg
Låter som de jag hade och jag hade diskbuktning, mckenzie hjälpte mig enormt även fast den gjorde så satans ont i början. Får fortfarande ont i ryggen då jag sitter för länge, lyfter taskigt osv. Kör nu alltid mckenzie flera gånger om dan då man typ ligger å ser tv. Har jag väl ont i ryggen så brukar de göra fruktansvärt ont i ländryggen dom första minuterna. Sen avtar det Har du blivit rekommenderad den övningen eller?
Ryggen har blivit mycket bättre (7 månader) Varit på röntgen och inget diskbråck!! eventuellt ett diskbråck som läkt sa doktorn!? låter skumt. Borde man inte se någon förändring isåfall?

Har de senaste dagarna fått ont i sidan av ryggen igen. Gör inte ont när jag böjjer mig eller sitter speciellt. Mer om jag vrider mig så hugger det till och är ömt som fan. Misstänker att det är någon jävla nerv ikläm då det gör ont när jag går ibland. Hugger till i ena sidan av rumpan... detta suger
Uffesmyg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 16:28   #128
AtomicPuffin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: GBG
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av mrnine Visa inlägg
Har börjat gymma nu och har hållt på med det nu i ungefär 4 veckor. Jag började för lite mer än en vecka sedan med Stronglift 5x5 programmet och nu sedan början av veckan så har det börjat känns stelt i ländryggen. jag känner av det mest när jag t.ex böjer mig framåt men generellt så känns det ganska stelt där. Hur ska jag göra nu? Är det pga av dålig teknik eller en otränad rygg som reagerar mot ny aktivitet.

Det gör inte ont men det känns lite obehagligt och allmänt störigt, är lite rädd för att skada mig själv om jag fortsätter..
Drabbades av stelhet och värk i ländryggen som uppstod efter träning ibland (eller squash, man böjer sig framåt väldigt mycket i den sporten). Kunde sitta i upp till en vecka och var som värst i rörelser när man böjde sig framåt, tänk knyta skorna med raka ben. Efter en hel del letande kom jag fram till att höftböjaren behövde stretchas. Blev bättre direkt under första stretchingen och har inte kommit tillbaks (stretchar regelbundet nu).

Även baksida lår kan behöva stretchas för att klara att hålla bäckenet/ryggen rätt i flera av 5x5 övningarna. Tyckte själv jag var tokvig eftersom jag kunde sätta i handflatorna när jag böjde mig framåt och ansträngde mig lite, men det var rätt mycket rygg och på tok för lite baksida lår som vigheten satt i, så i knäböj tappade jag bäckenvinkeln lite grann ändå.

För mig var det alltid en ganska diffus värk/stelhet, aldrig vass smärta, och utan att egentligen kunna förklara varför var jag tämligen säker på att det var en muskel/muskelfäste och inte nerv/skelettdel problemet satt i. Värmde jag upp försvann besvären nästan helt för att återkomma när jag svalnat igen.
AtomicPuffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 00:48   #129
Yim
Registered User
 
Yims avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 4
Hej!

Var tillbaka på gymmet idag efter 3 veckors uppehåll och körde lite armar. Satt på en bänk och skulle lyfta upp en hantel när det högg till i ryggen på vänstra sidan lite högre upp, typ under skuldran. Kunde knappt röra mig och fick svårt att andas under 5-10min. En polare tryckte och kände lite men jag fick svårt att placera exakt var det gjorde ont någonstans då det inte kändes som han träffade rätt, kändes inte som att det var en muskel.

Nån sa att det kunde vara en nerv som hamnat i kläm. Nu några timmar senare gör det fortfarande ont och känns inte som man kan stretcha för att träffa rätt punkt heller.

Nån som har några idéer vad det kan vara och ge mig några tips på åtgärder?

Mvh
Yim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-18, 14:05   #130
KajsaStina
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 1
Red face

Hej!

Detta är inget svar på något av inläggen, vet inte om jag gör rätt nu men
jag bönar och ber om hjälp!!

För 6månader började smärtan i nedre delen av ryggen, det har blivit många besök hos sjukgymnasten, gav upp, det hjälpte inte. Började komma igång ordentligt med löpningen, intervallpass mm, smärtan lättade men försvann inte. Var iväg och red en dag, och då djävlar, 1000knivar in i ländryggen och lite ner i baksida lår! Det blev ett akut besök hos läkare, som skickade mig till Magnetröntgen samma dag, jag kunde inte ens gå, gjorde helt sjukt ont. Resultatet blev:

Jag har en början till diskdegeneration(nedbrytning) samt en bakåtbuktande disk.

Crap! Men glad att det inte var diskbråck.

Från gym alt löpträning 6dagar i veckan till bakåtböjningar 3-4gånger om dagen, samt 'pelvic floor'.

Är detta det enda jag kan göra?
Visst, promenader funkar oxå, men när kan jag börja springa igen?
Vilka övningar kan jag göra på gymmet?
Finns det mer stretchövningar jag kan göra?
Kommer jag bli helt friskförklarad någonsin?

Befinner mig i ett chocktillstånd, hur kunde det bli såhär?

Hoppas så att någon kan hjälpa mig, tacksam för alla tips
__________________
Karin
KajsaStina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 12:45   #131
burkmannen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 483
Citat:
Ursprungligen postat av KajsaStina Visa inlägg
Hej!

Detta är inget svar på något av inläggen, vet inte om jag gör rätt nu men
jag bönar och ber om hjälp!!

För 6månader började smärtan i nedre delen av ryggen, det har blivit många besök hos sjukgymnasten, gav upp, det hjälpte inte. Började komma igång ordentligt med löpningen, intervallpass mm, smärtan lättade men försvann inte. Var iväg och red en dag, och då djävlar, 1000knivar in i ländryggen och lite ner i baksida lår! Det blev ett akut besök hos läkare, som skickade mig till Magnetröntgen samma dag, jag kunde inte ens gå, gjorde helt sjukt ont. Resultatet blev:

Jag har en början till diskdegeneration(nedbrytning) samt en bakåtbuktande disk.

Crap! Men glad att det inte var diskbråck.

Från gym alt löpträning 6dagar i veckan till bakåtböjningar 3-4gånger om dagen, samt 'pelvic floor'.

Är detta det enda jag kan göra?
Visst, promenader funkar oxå, men när kan jag börja springa igen?
Vilka övningar kan jag göra på gymmet?
Finns det mer stretchövningar jag kan göra?
Kommer jag bli helt friskförklarad någonsin?

Befinner mig i ett chocktillstånd, hur kunde det bli såhär?

Hoppas så att någon kan hjälpa mig, tacksam för alla tips

Du bör börja köra bålstabilitestövningar. Börja inte träna med löpning för tidigt det är inte värt det i längden för att komma igång lite snabbare. Utan kolla upp dig noggrant och få bra övningar av en sjukgymnast som stärker bålen.

Stretcha ska du göra om du behöver det och om du känner att det hjälper. Vet du om att du är stel i t.ex höftböjarna eller liknande?
burkmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 17:31   #132
Uffesmyg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 105
Ont som fan när jag böjer mig bakåt, sitter några cm från ryggraden på båda sidorna. Känns typ som nånting är i vägen o kläms. Har värk varje dag, känns som någon slags inflammation.

Provat allting men har fortf ingen aning var det kan va
var hos kiropraktorn o han sa höften var roterad.. var där 4 gånger o hjälpte inte ett piss

även ont när jag sitter ner längre stunder. åkte tåg ca 10 timmar under två dagar o kunde knappt gå efter det..vafan

Senast redigerad av Uffesmyg den 2011-11-01 klockan 17:33.
Uffesmyg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 10:09   #133
killenigrillen
Registered User
 
killenigrillens avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av KajsaStina Visa inlägg
Hej!

Jag har en början till diskdegeneration(nedbrytning) samt en bakåtbuktande disk.
Nu är detta antagligen i alla fall en del i orsaken till din ryggsmärta men detta fynd i sig är inget ovanligt. Jag menar alltså att om man tar 20 personer utan ryggsmärta och gör en magnetröntgen kan man ge sig tusan på att en stor del av dom har sånna här typer av "skador" men inte upplever besvär.

Som jag skrev i början så hänger detta säkert ihop med din ryggskada dock. Jag ville bara ge dig lite tröst i att det inte är ovanligt med denna typ av magnetröntgenfynd.

Ta dig till en sjukgymnast som är duktig på denna typ av rehab så kommer du bli bra igen
__________________
Work hard, rock hard, eat hard,
sleep hard, grow big, wear glasses if you need 'em
killenigrillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 15:03   #134
tejpis
Registered User
 
tejpiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 787
Min bror har för tre veckor sen opererat bort ett diskbråck långt ner, nära stjärten.

Han fick ut ett mindre "träningsprogram" (lyfta på huvudet från golvet, jucka i luften) som han har övervunnit. Han kan gå flera kilometer och röra sig bra nu men behöver stärka kroppen ytterligare.

Är det pilatesbollar, nazihunden och liknande som gäller eller? Konkreta förslag uppskattas!
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 02:01   #135
burkmannen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 483
Citat:
Ursprungligen postat av Uffesmyg Visa inlägg
Ont som fan när jag böjer mig bakåt, sitter några cm från ryggraden på båda sidorna. Känns typ som nånting är i vägen o kläms. Har värk varje dag, känns som någon slags inflammation.

Provat allting men har fortf ingen aning var det kan va
var hos kiropraktorn o han sa höften var roterad.. var där 4 gånger o hjälpte inte ett piss

även ont när jag sitter ner längre stunder. åkte tåg ca 10 timmar under två dagar o kunde knappt gå efter det..vafan
Gissar på facettlederna eftersom det sitter på sidorna och du får smärta när du lutar dig bakåt. Plus det att kiropraktorn säger att du har ett roterat bäcken. Kiropraktorn lär inte manuellt kunna påverka din roterade höft utan du kommer behöva träna och stretcha.

Men sök upp en sjukgymnast eller liknande och se om du får bättre bemötande där.
burkmannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)