Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-01, 09:23   #76
burkmannen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 483
Kön: Man
Ålder: 19
Längd: 178cm

Smärtbeskrivning: Smärtan sitter i rhomboideus enligt mig själv. Ingen smärta om jag lyfter armen på något sätt men smått öm när jag bröstar upp mig. Ingen smärta vid djupa andetag. Knakar mycket i skuldran som små låsningar. Mer dov smärta och gissar att det uppkom på grund av kampsport vid en övning man faller framåt och tar emot sig med underarmarna och landar rak lång som man utför plankan. Kanske kan ha uppstått av en fallteknik som rullningar Le-Parkour utövare använder sig av. Sitter in mot ryggraden. Dragits med detta cirka 2 år.

Har känt huggande smärta ibland te.x tunga lyft eller bara från ingenstans. Vid mycket slag på säck har jag efter träningen känt mig spänd bak i nacken men försvinner efter 20 minuter. Tycker det är obekvämt att sitta rakt vet ej om det beror på skadan eller om jag bara är ovan att sitta rakt. Blir trött i övre del av ryggen om jag sitter väldigt rakt, behövs inte speciellt länge. Kan även få sockerdricka i det området.

http://www.floota.com/RhomboidStretch.html den första stretchen där tar i det området och det känns ömt vid stretch.

Har varit hos ett flertal sjukgymnaster och en kiropraktor men ingen hittar något. Har rehabiliterat men har inte hjälpt.



Även dragits med smärta i korsryggen på höger sida i cirka 2 år. Gör inte ont att luta sig rakt framåt eller bakåt men när jag lutar mig snett framåt så blir jag öm på höger sida. Om jag stretchar gluteus maximus så minskas smärtan ett tag men kommer tillbaka. Det knakar på höger sida. Har huggit till flera gånger. Känner mig ibland stel efter träningen i ryggen och ökad smärta, men inte alltid. Ryggen brukar kännas bättre efter ryggexstensions. Kan ömma när jag står raklång och lutar mig mot sidan jag har ont. Brukar bli trött i ländryggen men var mycket mer förr. Stel på morgonen.

Om jag sträcker på mig med händerna ovanför huvudet och lutar mig bakåt/svankar så får jag ont på ett annat ställe 5-10 cm längre upp som känns i ryggraden. Har röntgat ryggen men dom hittade inget förutom dehydrering i diskarna L1-L2.
burkmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 14:53   #77
carl0
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 106
Någon som vet vad för problem man har om det ömmat i högra eller vänstra sidan av svanken, det gör inte ont om jag inte vänder mig konstigt, men problemet kom precis tillbaka efter tunga marklyft som jag inte gjort förut.

Handleden har jag haft problem med i ett år, inget så man går och har ont, men ungefär samma här, smärtar lite i konstiga vinklar osv, hade det förut och sen ramlade jag handlöst och då blev det lite värre.

Tack för svar.
carl0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 15:02   #78
cheunce
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Sollentuna
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av carl0 Visa inlägg
Någon som vet vad för problem man har om det ömmat i högra eller vänstra sidan av svanken, det gör inte ont om jag inte vänder mig konstigt, men problemet kom precis tillbaka efter tunga marklyft som jag inte gjort förut.
Låter som det är höftböjaren du fått problem med. Se till att tekniken är korrekt och kör lite lättare tills du är av med problemet.

Fick samma känning förra veckan när jag var uppe och nosa på PB
cheunce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 21:16   #79
Nible
Getbigordievirgin!!1
 
Nibles avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Tunga Vikter Visa inlägg
Aha okej. Tråkigt att höra. Uppdatera gärna på Måndag då och berätta hur det gick

Krya på dig!
Var där i måndags. Det här fick jag veta:

Skjuter knät/vinklar ena foten fel i bl.a. böj p.g.a. stelhet i höftböj, glutes och hamstrings. Detta gör att jag belastar hela vänstersidan av ryggen för mycket (fick se en bild på när jag gjorde en viktfri böj utan tröja på hur ena sidan av ryggen spändes). Hade även problem att fixera bäckenet i rätt position, kan ha att göra med att jag utför för många höftdominanta magövningar (benlyft, crunches i kabel ståendes på knä etc)

För att bättra på dessa svagheter kommer jag i fortsättningen att:
  • Köra diverse bålövningar på boll, samt att välja bort några magövningar som är höftdominanta och istället sikta på kort rörelseomfång (crunches sittandes på boll istället för ståendes på knä, exempelvis)
  • Göra 30 viktfria knäböj med händerna rakt upp i luften varje dag
  • Träna på att låsa bäckenet i rätt position så jag inte svankar så mycket
  • Stretcha glutes/hamstings så ofta jag kan
  • Tänka på hur jag belastar min tyngd när jag står rakt upp och ned
  • Sänka vikterna i flertal övningar och verkligen tänka på tekniken
  • Fixa ett par stabilare skor än mina Converse så jag inte snedbelastar vänsterfoten och på så sätt skjuter in knät i böj.
  • Testa köra knäböj med ett gummiband runt knäna så jag har något att trycka ut knäna emot.

Fick inte veta så mycket om marklyftandet. Det kan i o f s vara så att dessa blir per automatik bättre när jag stärker dessa svagheter.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 16:24   #80
TurningTorso
Registered User
 
TurningTorsos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 223
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
Var där i måndags. Det här fick jag veta:

Skjuter knät/vinklar ena foten fel i bl.a. böj p.g.a. stelhet i höftböj, glutes och hamstrings. Detta gör att jag belastar hela vänstersidan av ryggen för mycket (fick se en bild på när jag gjorde en viktfri böj utan tröja på hur ena sidan av ryggen spändes). Hade även problem att fixera bäckenet i rätt position, kan ha att göra med att jag utför för många höftdominanta magövningar (benlyft, crunches i kabel ståendes på knä etc)

För att bättra på dessa svagheter kommer jag i fortsättningen att:
  • Köra diverse bålövningar på boll, samt att välja bort några magövningar som är höftdominanta och istället sikta på kort rörelseomfång (crunches sittandes på boll istället för ståendes på knä, exempelvis)
  • Göra 30 viktfria knäböj med händerna rakt upp i luften varje dag
  • Träna på att låsa bäckenet i rätt position så jag inte svankar så mycket
  • Stretcha glutes/hamstings så ofta jag kan
  • Tänka på hur jag belastar min tyngd när jag står rakt upp och ned
  • Sänka vikterna i flertal övningar och verkligen tänka på tekniken
  • Fixa ett par stabilare skor än mina Converse så jag inte snedbelastar vänsterfoten och på så sätt skjuter in knät i böj.
  • Testa köra knäböj med ett gummiband runt knäna så jag har något att trycka ut knäna emot.

Fick inte veta så mycket om marklyftandet. Det kan i o f s vara så att dessa blir per automatik bättre när jag stärker dessa svagheter.
Han verkar ha skapligt vettiga idéer. Han sa ingenting om att du var svag i gluteerna eller nåt. Skulle vara det första jag tänkte på när knät går in. Jag har det felet och jag märker det när jag gör enbensövningar då jag är mycket starkare (mindre svag!) på ena sidan.

Den fyrkantiga muskeln du nämnde tidigare är quadratus lumborum och du kan mycket väl haft ont i den pga snedbelastning iom att den sitter mellan höftkammen och ryggraden och lätt blir överbelastad om du är sned. Den kan göra så ont så det hugger i ryggen.
TurningTorso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 20:17   #81
Uffesmyg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 105
Har nu haft ont i ryggen ca 8 veckor. Ländryggen. Skiftar sida. ibland vänster, ibland till höger och ibland i mitten av ryggkotorna längst ner vid ländryggen!. Värken kommer så fort jag anstränger ryggen och känner som mest efter en arbetsdag!! Inga större problem när jag är ledig, förutom när jag sitter ner i dålig stol/bil.

Misstänker att det kan ha uppkommit från gymmet. Körde ett ryggpass och avslutade med sittandes rodd. Kände träningsvärk i ländryggen efteråt (skall inte kännas där ens) Efter det har jag haft problem med ryggen. Det värsta är när jag böjjer mig/lyfter och sitter i en dålig stol/bil etc.

Det strålar inte ner i benen/rumpa utan känns nästan som det är löst nere vid ländryggens slut. Även känt att musklerna runt magen tagit stryk och är stela. Efter jag jobbat känns det som mest. Det HAR blivit bättre men inte mer än 50%.

Har varit hos sjukgymnast vilket konstaterade AKUT ryggskott. Borde vara borta nu känns det som?

Har varit hos kiropraktor som konstaterade LUMBAGO och visade rygg/bålövningar jag ska göra hemma. Har inte gjort någon större skillnad.

Har varit hos massör som inte känner något fel i muskler.

Är det dags för en röntgen eller kan det vara ett långvarit ryggskott? Eller kan det vara ett mindre diskbråck? Någon som varit med om något liknande?
Uffesmyg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 19:34   #82
Nible
Getbigordievirgin!!1
 
Nibles avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av TurningTorso Visa inlägg
Han verkar ha skapligt vettiga idéer. Han sa ingenting om att du var svag i gluteerna eller nåt. Skulle vara det första jag tänkte på när knät går in. Jag har det felet och jag märker det när jag gör enbensövningar då jag är mycket starkare (mindre svag!) på ena sidan.

Den fyrkantiga muskeln du nämnde tidigare är quadratus lumborum och du kan mycket väl haft ont i den pga snedbelastning iom att den sitter mellan höftkammen och ryggraden och lätt blir överbelastad om du är sned. Den kan göra så ont så det hugger i ryggen.
Nej, han nämnde ingenting om att jag var svag i gluteerna. Stel i glutes och hamstrings sa han att jag var dock, så de ska stretchas extra mycket nu ett tag.

Smärtan har nu övergått från skinkorna till, som du nämner, quadratus lumborum och jag har fått hoppa de senaste ben- och markpassen. Funderar dock på att köra ett rehabpass i helgen för att se hur det känns.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 21:56   #83
TurningTorso
Registered User
 
TurningTorsos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 223
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
Nej, han nämnde ingenting om att jag var svag i gluteerna. Stel i glutes och hamstrings sa han att jag var dock, så de ska stretchas extra mycket nu ett tag.

Smärtan har nu övergått från skinkorna till, som du nämner, quadratus lumborum och jag har fått hoppa de senaste ben- och markpassen. Funderar dock på att köra ett rehabpass i helgen för att se hur det känns.
Det är väldigt vanligt med svaga glutes och hamstring så jag skulle se till att stärka dem. Sen kan man stretcha på lite olika sätt beroende på anledningen till att muskeln är tight. Eftersom knäet åker in vid knäböjet så låter det ju som att du skulle behöva lite mer styrka i just glutes.
TurningTorso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 08:31   #84
TapOutByDeadlift
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Uffesmyg Visa inlägg
Det strålar inte ner i benen/rumpa utan känns nästan som det är löst nere vid ländryggens slut. Även känt att musklerna runt magen tagit stryk och är stela. Efter jag jobbat känns det som mest. Det HAR blivit bättre men inte mer än 50%.

Har varit hos sjukgymnast vilket konstaterade AKUT ryggskott. Borde vara borta nu känns det som?

Har varit hos kiropraktor som konstaterade LUMBAGO och visade rygg/bålövningar jag ska göra hemma. Har inte gjort någon större skillnad.

Har varit hos massör som inte känner något fel i muskler.

Är det dags för en röntgen eller kan det vara ett långvarit ryggskott? Eller kan det vara ett mindre diskbråck? Någon som varit med om något liknande?
Lumbago (ryggskott) kan hålla i sig i ca 12 veckor så det finns nog ingen läkare som kommer att bevilja dig en röntgen. Om det är ett diskbråck så brukar den strålande smärtan komma gradvis efter ca 12 veckor, det är alltså inte så att man direkt känner en strålande smärta ner i ben/rumpa. Det brukar alltså börja med smärta i ländryggen och därefter gradvis gå ner i benet/benen.

Du bör undvika att sitta och anstränga ryggen, försök istället att ta promenader. När du ligger ner kan du pröva att ha en stol eller liknande att vila benen på för att avlasta ryggen.
TapOutByDeadlift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 12:28   #85
Uffesmyg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av TapOutByDeadlift Visa inlägg
Lumbago (ryggskott) kan hålla i sig i ca 12 veckor så det finns nog ingen läkare som kommer att bevilja dig en röntgen. Om det är ett diskbråck så brukar den strålande smärtan komma gradvis efter ca 12 veckor, det är alltså inte så att man direkt känner en strålande smärta ner i ben/rumpa. Det brukar alltså börja med smärta i ländryggen och därefter gradvis gå ner i benet/benen.

Du bör undvika att sitta och anstränga ryggen, försök istället att ta promenader. När du ligger ner kan du pröva att ha en stol eller liknande att vila benen på för att avlasta ryggen.



Tack för svaret. Ska vänta ytterligare 4 veckor och se hur det utvecklas.
Är diskbråck självläkande?
Uffesmyg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 16:02   #86
TapOutByDeadlift
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Uffesmyg Visa inlägg
Tack för svaret. Ska vänta ytterligare 4 veckor och se hur det utvecklas.
Är diskbråck självläkande?
Ja det är självläkande men det tar väldigt lång tid i vissa fall flera år.
TapOutByDeadlift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 16:11   #87
Nible
Getbigordievirgin!!1
 
Nibles avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av TurningTorso Visa inlägg
Det är väldigt vanligt med svaga glutes och hamstring så jag skulle se till att stärka dem. Sen kan man stretcha på lite olika sätt beroende på anledningen till att muskeln är tight. Eftersom knäet åker in vid knäböjet så låter det ju som att du skulle behöva lite mer styrka i just glutes.
Är som sagt ingen omöjlighet att så är fallet, men jag har alltid varit ganska stark i marklyft där både glutes och hamstrings aktiveras rätt mycket, så det skulle faktiskt förvåna mig lite.

Testa i alla fall att böja lite lätt på 70 kg igår och det gick bra - mycket fint utförande också. Marklyften gick dock lite tyngre än vanligt efter en månads frånvaro.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 18:31   #88
TurningTorso
Registered User
 
TurningTorsos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 223
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
Är som sagt ingen omöjlighet att så är fallet, men jag har alltid varit ganska stark i marklyft där både glutes och hamstrings aktiveras rätt mycket, så det skulle faktiskt förvåna mig lite.

Testa i alla fall att böja lite lätt på 70 kg igår och det gick bra - mycket fint utförande också. Marklyften gick dock lite tyngre än vanligt efter en månads frånvaro.
Jag är väldigt framsidadominant och jobbar på att bygga bort det. För mig tog marklyftet stopp vid 2x kroppsvikt ungefär. Då höll inte ryggen längre iom att jag bara lyfte med den (det var 10 års sedan). Kör på med böjen så får du se vad som händer. Jag ligger också på rehabvikter i böj (och allt annat ) pga gamla skador, men det börjar ta sig.
TurningTorso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:54   #89
Superhuman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 20
Postade detta i forumet innan jag hann se den här tråden!

Kvinna, 23 år, 178 cm, 70 kg

Jag har fått veta av min kiropraktor att jag behöver stärka upp (infraspinatus, rhomboideerna och ev. trapezius) mellan skulderbladen samt (erector spinae) längs ryggraden för att minska min smärta i nacke och axlar (biverkning av dålig hållning och svaga djupa muskler.

Jag har fått en övning och det är att ligga på mage, avslappnad med axlar i mattan och sedan höja enb axlar och sedan armar bakom ryggen, hålla och göra 30 reps av detta varje dag. OK, so far so good, schysst övning men den börjar kännas lätt nu och jag hade gärna gjort mer än den för mina problem!

Min fråga är alltså, vad finns det fler för övningar? Vad har du själv gjort för att få upp din ryggstyrka i de djupa musklerna och vad har varit effektivt för dig?

Tack på förhand! /S
__________________
-Do or do not. There is no try.-

TRÄNINGSBLOGGEN -Stark, fast och snabb!
Superhuman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 18:41   #90
DjiinZ
Registered User
 
DjiinZs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 293
Har inte skrivit här på jätte länge.

Man, 19 år , 179/180cm , 106 kg. (Inte överviktigt)

Har påbörjat min deff och börjat köra ett par löp-pass i veckan.
Jag har börjat få ont under passen och efter passen i längdryggen.
Ska försöka beskriva de så ni förstår, lite över rumpan. Där var svanken/böjningen börjar mellan rygg och rumpa.
Mina stats om det är något till nytta är:
Mark: 250
Böj: 215
Bänk: 170

http://jhnajhnsn.blogg.se/images/201...n_80654652.jpg
Hittade en bild som kanske hjälper er. ^

Nu undrar jag om min bål är svag eller om något annat kan va boven.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av fiskebulle Visa inlägg
Marklyft är en magisk övning som tränar allting och är egentligen det ända du behöver träna någonsin.

Du får även större penis av marklyft.
DjiinZ är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)