Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-04-13, 13:32   #151
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Jag blir grymt stel i ryggen av att promenera. När jag kommer in så måste jag böja mig framåt och sträcka ut den och knaka lite för att det ska bli skönt igen. Vad kan detta bero på? Det är stelt i nedre delen utanför ryggraden på båda sidor.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 08:49   #152
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Ryggen är ett märkligt fenomen. Jag börjar tro att jag har något fel med sängen (hårdhet etc). Vaknar varje morgon och har ont/ömmar på ett och samma ställe, högersidan och en bit neråt i trakten runt latsfästet. Några vakna timmar senare känner jag inget alls, inte förrän morgonen därpå och samma visa igen.

Har varit hos två olika kiropraktorer, den ene masserade upp området och då kändes det faktiskt lite bättre. Den andre killade mig under foten o massa annat trams o det gjorde ingen nytta alls.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 16:27   #153
emiljohansson91
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 1
Har under de senaste 2 benpassen känt av en viss smärta i övre ryggen, alltså bröstkotorna när jag knäböjer. Känns ungefär som att kotorna trycks ihop. Det är när jag lyfter av stången från stativet och under hela övningen jag känner detta. Tidigare pass har det känts hur bra som helst.
Håller kanske 15 cm utanför axlarna, trycker ihop skuldrorna för att få stöd åt stången, har en upprätt blick och spänner bålen allt jag kan.
Smärtan börjar visa sig redan under uppvärmningsseten, ända från 50% av arbetsvikten och uppåt.
Vad jag kan möjligtvis göra fel?
Kan tillägga att jag började på gymmet för lite mer än en månad sen.
emiljohansson91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 17:49   #154
killenigrillen
Registered User
 
killenigrillens avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Jag blir grymt stel i ryggen av att promenera. När jag kommer in så måste jag böja mig framåt och sträcka ut den och knaka lite för att det ska bli skönt igen. Vad kan detta bero på? Det är stelt i nedre delen utanför ryggraden på båda sidor.
Har du mycket svank i ländryggen och tar ut ännu mer när du tränar?
__________________
Work hard, rock hard, eat hard,
sleep hard, grow big, wear glasses if you need 'em
killenigrillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 19:11   #155
DansAnna83
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Jag är från Gävle men bor nu i en liten by på landet mellan Motala och Linköping
Inlägg: 115
Undrar om ni har några tips....Jag lider av överrörlighet i kotor och ledband.Nu har jag inte kunnat träna på länge och min naprapat säger att jag har inflammation och ödem i bröstryggens muskler.Jag har väldgt ont och tappar rörelse
Jag har i vanliga fall mest problem med ländrygg och nacke pga överrörligheten.Jag kan inte äta antiinflammatoriskt.
Kan jag börja träna som planerat på Måndag trotts inflammationenen?Går det att träna bort den? Eller skadar jag mer än jag gör nytta?
Jag vill slippa gå tillbaka till sjukgymnasten.
DansAnna83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 06:21   #156
Bizarro
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Tullinge, Södra sthlm
Inlägg: 315
Tja, nu är det så att jag drack lite alkohol i helgen och har spelat en hel del fotboll samt vandrat en jävla lång bit.
Med fokus på det sistnämnda så körde jag fotboll igår, efter det fick jag allt mer ont i ryggen när jag rörde mig hemåt till fots. Väl hemma eskalerade bara ryggvärken och jag blev nojig som fan att jag inte skulle kunna jobba idag.

Men efter jag sovit på saken så kan jag konstatera att jag INTE är kapabel till att jobba, har så obeskrivligt ont i ryggen man ska ge det ett försök.
Vid MINSTA lilla ansträngning "stramar" eller drar det genom hela jävla ryggen, speciellt ländryggen där jag även har konstant värk.
Kan inte lägga mig i någon pos utan att det gör ont, varken fosterställning eller på rygg, oavsett kuddplacering.
Måste gå som en 80-taggare och varenda kliv är fan tortyr. Frustar och kvider varje gång jag rör mig i princip.

Det funkar att sitta, men gör fortfarande ont i hela tiden.
Hittills tagit en 5mg morfintablett och två långtidsvärkande alvedon för c:a 7h sen (kan bara ta var 8e timme).

Vad ska jag göra? Har ingen större lust att åka till akkis om dom inte gör något där, röntga gör man väl i samband med skada fast har ju inte direkt gjort illa mig vid något specifikt tillfälle vad jag vet, det enda jag kan tänka mig är att jag har en rejäl sträckning efter fotbollen(körde volleykick) eller överansträngning.
Det sistnämnda är f.ö. ganska otroligt men sätter ändå ut det där.

Hoppas folk svarar i denna tråd annars får jag väl öppna en

Hjälp plz, jag fick så ont så jag bokstavligen GRÄT nyss, och då har jag ändå en ganska hög smärttröskel.
Bizarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-29, 19:40   #157
Phasio
Registered User
 
Phasios avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Falkenberg i Halland
Inlägg: 1 557
För många år sedan sabbade jag ryggen i marklyft. Jag tränade på som vanligt utan marklyft och det som frestade korsryggen. Efter ett år var det helt borta. Nu tränare jag enbart böj bänk och mark utan problem i ryggen hårdare än någonsin. Dock så har jag haft problem med allt både knän, axlar och rygg. Träna smart är metoden och lyssna på kroppen. Erfarenheten man fått pga skadorna är den bästa medicinen för att veta hur man ska gå till väga tycker jag för att att inte riva upp dom igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av LadyInsane Visa inlägg
Varför tungt om två veckor? Kämpa på, man blir inte stark av att köra lätt och explosivt, det gör man i kombination med tung mark.
Min träningsjournal
Phasio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 14:20   #158
Pasparet
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2
Idag när jag var och tränade hände något riktigt märkligt! Jag tränade ryck (från mark till över huvud) med skivstång och allting kändes verkligen jätte bra. Hade endast 50 kilo eftersom jag har haft ryggproblem och endast varit igång med träningen i tre veckor.

Men som sagt, allt gick förvånansvärt bra och kände inte utav mina gamla problem alls. Sen helt utan förvarning så på ett utav rycken så helt plötsligt har jag ingen kraft i bålen, jag tappar stången och det gör fruktansvärt ont i bålen, mestadels ryggen.

Efteråt gör det fortfarande ont som i ett bälte som sitter runt midjan, ondast gör det när jag böjer mig lite framåt och ska vända tillbaka uppåt. Som att buga. Det gör inte bara ont utan det går knappt att få upp ryggen igen, det känns som jag inte har någon muskel som kan dra upp mig.

Det gör även ont när jag gör en benböjsrörelse, även där gör det som ondast när jag vänder från att vara påväg ned till att resa mig upp!

Kan någon hjälpa mig?

MVH Simon

Senast redigerad av Pasparet den 2012-08-21 klockan 14:23.
Pasparet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 12:13   #159
Museo12
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 8
Ont i nedre delen av ryggen längre. Fick ett träningsprogram av en sjukgymnast och la på lite streching av nedre delen av kroppen själv. Höger sida var jätte stel. Problemet är att jag får mer ont av att strecha och träna upp bål och ryggmuskler. Idag fruktat ont. Då har jag iofs joggat en halvtimme igår kväll, men sen streching på det. Men ska man få mer ont efter träning och streching?
Museo12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 21:59   #160
Electr0ize
Registered User
 
Electr0izes avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 7
Citat:
Ont i nedre delen av ryggen längre. Fick ett träningsprogram av en sjukgymnast och la på lite streching av nedre delen av kroppen själv. Höger sida var jätte stel. Problemet är att jag får mer ont av att strecha och träna upp bål och ryggmuskler. Idag fruktat ont. Då har jag iofs joggat en halvtimme igår kväll, men sen streching på det. Men ska man få mer ont efter träning och streching?

Jag hade också ont i nedre delen av ryggen i några månader. Sedan besökte jag en sjukgymnast som gav mig stretchövningar för baksida och framsida lår. Inom några dagar så var smärtan i ryggen helt borta. Jag var tydligen för stel. Jag kan fortfarande känna ibland när jag varit för lat med stretchingen att det börjar värka lite i ryggen som en varningssignal

Blir det inte bättre överhuvudtaget av stretchingen?
Electr0ize är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 08:53   #161
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Ett tips till er som funderar på att gå till kiropraktor men av någon anledning tvekar: Ifall ni bestämmer er för att gå, gå då till en kiropraktor som är medlem i lkr (legitimerade kiropraktors riksorganisation). Den är man inte medlem i om man utbildat sig på den privata utbildningen i Sverige, då den anses hålla för dålig standard. Närmast är utbildningar i England, Danmark eller Schweiz. Själv pluggar jag till kiropraktor i Odense på Syddansk Universitet, detta är alltså en statlig utbildning som går under namnet klinisk biomekanik. Vi läser de tre första åren tillsammans med läkarstudenterna som vi går i gemensam klass med, vår undervisning är identisk till 90%, skillnaden är att vi kiropraktorstudenter har mer pensum än dem, då om rörelseapparaten. Sedan är det två år till och ett år turnus (AT-liknande), så att vi (kiropraktorer i lkr) efter 6 år har kunskap om rörelseapparaten tror jag nog..

http://www.lkr.se/
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 10:04   #162
Röda Björnen
Registered User
 
Röda Björnens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 438
ar som skrivet ont ovanför precis ovanför arslet efter ett misslyckat marklyft för någon dag sen. Gör ont vid istortsett alla roddar och även vid väldigt låga marklyft.

Jag ska till en naprapat imorgon och en kiropraktor iövermorgon men jag tänkte jag kunde ju ändå fråga medans jag väntar här.

Skadan skedde för 4-5 dagar sedan när jag skulle marklyfta, var 7 dagar innan jag marklyfte senast. På första arbetssetet på en vikt jag lätt brukar kunna ta 3-4 Reps på så tror jag pga handsvett att stången började glida. Här tror jag att det gick åt helvete, envis som jag är så tror jag att jag kompenserade att greppet höll på att faila med att släppa buktrycket vilket resulterade i en plötslig och skarpsmärta i ländryggen, nu efteråt är det direkt ovanför arslet som det gör ont.

Hade jag haft diskbråck eller diskbuktning hade jag nog haft mycket mer ont, jag kan utföra alla rörelser även om det gör ont utom marklyft och knäböj där jag märkbart tappat mycket styrka antagligen för att det gör så ont.

någon som har en ide ?

MVH
__________________

Från fuckaroundit till fittest man with donuts
Röda Björnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 17:58   #163
Pinoy
Registered User
 
Pinoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 1 319
Någon som vet hur man får bort en låsning i nacken samt bröstryggen? har varit hos en sjukgymnast 3 gånger nu och börjar bli lite trött på det. Sen även idag fick jag ont i svanskotan när jag körde knäböj.. kan detta vara en sträckning i musklerna runt svanskotan eller beror det på något annat? Är det bara till att köra på om det är en sträckning eller?
Pinoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 12:49   #164
Donkey Kong
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 463
@ Pinoy - har inte testat själv, men en kollega som fick låsning i bröstryggen, fick tipset att luta sig bakåt i en låg soffa eller stol, kanske med armarna utåt, likt herren Jesus på korset. En foamroller borde kunna användas också, fast då liggande på golvet, endera med rullen vågrättunder bröstrygg, men också lodrätt under hela ryggen. Själv tycker jag det knakar till skönt av halvliggande flyes. Lycka till!
__________________
Dedikerad gymtomte och hälsosvensson
Donkey Kong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 07:27   #165
fitforfight
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 51
Hoppas på lite input, chansar att skriva i denna tråd även om den inte verkar vara för aktiv.

Men iaf så har jag problem med ryggsmärta i ländryggen, vilket kanske inte är så jätte ovanligt

Men min historia kort är att för ca 3 år sedan drabbades jag av ryggskott, iaf antar jag att det var det. Kom plötsligt och jag hade ont i ca 1 vecka, sen började det lätta. Men kort efter så skulle jag öppna bakluckan till bilen, följde med vänstra handen upp, höll ej i luckan och ingen hastig rörelse. Men då small det till i ryggen, kändes som om ryggen slets av varav en fruktansvärd smärta följde, mycket värre än ryggskottet jag hade haft i samband med detta. Inget jag gjorde lättade på smärtan så det var hemskt! Akuten ville inte veta av en, fick iaf tag på voltaren som hjälpte att ta bort udden av smärtan. Alvedon hjälpte inte!

Lyckades på något sätt överleva detta och efter ca en vecka efter jag ätit maxdosen av voltaren dessa dagar så började smärtan ge med sig.

Men jag är än idag inte bra och jag vet inte hur jag ska hantera detta.
Jag var ca 1-2 månader efter det akuta till en sjukgymnast som bara uteslöt det allvarliga, gav lite råd och sa att det skulle bli bra, vilket jag tyvärr trodde på. En stretchövning som han visade verkade hjälpa ganska bra just då, men nu när jag kör den ja den verkar ha tappat i effekt. Och bra har det ju inte blivit trots att han trodde det. Vänster sida av ryggen verkar må lite sämre än den högra.

Smärtan idag är i ländryggen (kanske lite nedanför), ej i mitten av ryggen utan mer på sidorna. Jag kan ha bra perioder och det brukar ofta ligga i samband med att jag rör på mig en hel del under dagen (läs arbete). Då kan jag göra det mesta utan att lida, kan kännas lite ibland men så länge jag arbetar med kroppen VARJE dag så verkar smärtan hålla sig borta.

Men så fort jag får en viloperiod tex semester så kommer smärtan efter några få veckor. Jag har en sådan period just nu, med jobbig smärta där varken alvedon eller voltaren gör större skillnad. Ibland vill man ju vila

Har läst mycket om ryggproblem på nätet men hittar inget som verkar stämma in på mig till 100%. Smärtan är lokaliserad till ländryggens sidor, kan även känna en ytlig smärta på sidan av vänster lår/skinka. Detta är dock nytt, dvs det har kommit nu och inget jag haft problem med tidigare. Men jag tycker inte det "strålar" ner, smärtan där är väldigt ytlig och inte lika intensiv. När jag ligger ner så försvinner smärtan helt.

Har joggat en del under sommaren utan problem.

Givetvis vet jag att jag borde söka vård på vårdcentral. Men vad borde jag fråga efter? Sjukgymnasten som ändå gjorde en grundlig koll såg inget som tydde på diskbråck tex. så jag känner mig lite orolig att man ska bli bortviftad. Och jag är tyvärr en sådan som inte springer till läkaren för lilla minsta, har hela tiden tänkt men ja om jag tränar så fixar det sig säkert, men idag börjar jag tappa hoppet (efter 3 år) och ja viker mig snart och söker läkare.



Någon som kan ha en aning om vad som kan ha hänt i ryggen?
fitforfight är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)