Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-28, 20:52   #16
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Du måste öka träningsmängd för att bli bättre om du tränar utan att dopa dig eller lägger på dig mer vikt.

Du kan öka på olika sätt. Öka t.ex intensiteten i träningen, för att nå en styrketopp, men du kommer inte att bli starkare i grunden om du inte arbetar med högre volymer än tidigare.
Jag har ju lyckats öka styrka och total volym i bänken (om än väldigt sakta) under ca tre års tid med ganska konstant träningstid (ca 3 x 30 minuter per vecka). Men det är väl kanske dit jag vill komma. Att oavsett vilken programmering jag kör kan jag inte öka mer nu utan att lägga ner, åtminstone tillfälligt, betydligt mer tid och/eller bulka.

När jag kör igång träningen fokuserat igen efter sommaren kanske jag ska sikta på ännu mer varierat upplägg. Renodlad styrka åtminstone ett pass i veckan med set på 1-5RM, och så för att få upp totalvolymen köra en jäkla massa set med 15 reps ett annat pass.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 00:26   #17
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag har ju lyckats öka styrka och total volym i bänken (om än väldigt sakta) under ca tre års tid med ganska konstant träningstid (ca 3 x 30 minuter per vecka). Men det är väl kanske dit jag vill komma. Att oavsett vilken programmering jag kör kan jag inte öka mer nu utan att lägga ner, åtminstone tillfälligt, betydligt mer tid och/eller bulka.

När jag kör igång träningen fokuserat igen efter sommaren kanske jag ska sikta på ännu mer varierat upplägg. Renodlad styrka åtminstone ett pass i veckan med set på 1-5RM, och så för att få upp totalvolymen köra en jäkla massa set med 15 reps ett annat pass.
30 minuters pass är väldigt lite.

Men du behöver ju inte träna långa pass resten av livet. Vill du bli bättre så kan du träna mer en period och sedan gå tillbaka till att träna samma tid som förut. Förhoppningsvis så har du blivit starkare.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 10:28   #18
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
30 minuters pass är väldigt lite.

Men du behöver ju inte träna långa pass resten av livet. Vill du bli bättre så kan du träna mer en period och sedan gå tillbaka till att träna samma tid som förut. Förhoppningsvis så har du blivit starkare.
Är det verkligen lite? På 30 minuter, med 3 minuters setvila och 30 sek per att utföra settet så hinner man med 8 set. 8 x 3 = 24 set per vecka.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 11:31   #19
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Är det verkligen lite? På 30 minuter, med 3 minuters setvila och 30 sek per att utföra settet så hinner man med 8 set. 8 x 3 = 24 set per vecka.
Allt är relativt men det är ju ganska lite att träna 30 min av en dag på 24h. Eller säg 16 om man räknar bort sömnen. Personligen tycker jag 2h är minimum om man vill ha bra resultat, och bryr sig om hälsan. Då hinner man slänga in konditionsträning/stretch eller fler set/muskelgrupper
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 12:11   #20
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Är det verkligen lite? På 30 minuter, med 3 minuters setvila och 30 sek per att utföra settet så hinner man med 8 set. 8 x 3 = 24 set per vecka.
Okej, jag trodde du menade med allting. Med rygg, armar och hela paketet

Klart man borde kunna hinna med ett bra bänkpass på en halvtimme. Men som sagt kan nog vara bättre med lite extra tid mellan seten om det är styrka man vill träna upp. Det är inte säkert tre minuters vila är tillräckligt, man kan få ut bättre kvalité med fem minuter, eller kanske till och med upp emot 10 minuter. Men beror mycket på hur pass tunga vikter det är man lyfter såklart.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 13:04   #21
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Allt är relativt men det är ju ganska lite att träna 30 min av en dag på 24h. Eller säg 16 om man räknar bort sömnen. Personligen tycker jag 2h är minimum om man vill ha bra resultat, och bryr sig om hälsan. Då hinner man slänga in konditionsträning/stretch eller fler set/muskelgrupper
Du har missat att tråden/frågan endast handlar om bänkpress (eller muskelgruppen bröst). 8 tunga set 3 ggr veckan, är inte det ganska lagom volym om musklerna ska hinna återhämta sig mellan passen också?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 13:54   #22
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Tränar du även militärpress/hantelpress för axlar?
Kan det vara så att dina främre delts är för svaga i relation till bröstmusklerna vilket gör att du fått en platå?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 19:50   #23
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Tränar du även militärpress/hantelpress för axlar?
Kan det vara så att dina främre delts är för svaga i relation till bröstmusklerna vilket gör att du fått en platå?
Nej, gör inte det numera. Gillar övningen men den tar lite för mycket tid att ställa om utrustningen för.. Det var faktiskt med sittande stångpress jag började träna, pga en överansträngningsskada i höger axel som jag ådrog mig när jag snickrade ett stort skjul. Kör(de) sittande pga för låg takhöjd i mitt garagegym.

Kör iaf både snedbänk och sned hantelpress dock, ca 35-40grader samt hantellyft åt sidan..

Det är mycket möjligt att min axelskada gör sig påmind i bänkpressen (både psykiskt och fysiskt)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 19:57   #24
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nej, gör inte det numera. Gillar övningen men den tar lite för mycket tid att ställa om utrustningen för.. Det var faktiskt med sittande stångpress jag började träna, pga en överansträngningsskada i höger axel som jag ådrog mig när jag snickrade ett stort skjul. Kör(de) sittande pga för låg takhöjd i mitt garagegym.

Kör iaf både snedbänk och sned hantelpress dock, ca 35-40grader samt hantellyft åt sidan..

Det är mycket möjligt att min axelskada gör sig påmind i bänkpressen (både psykiskt och fysiskt)
Militärpress/frontpress sittande utan ryggstöd eller stående är en viktig komponent om du vill ha friska axlar och vara stark/utvecklas i bänkpress.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 20:53   #25
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Militärpress/frontpress sittande utan ryggstöd eller stående är en viktig komponent om du vill ha friska axlar och vara stark/utvecklas i bänkpress.
Mm gillar som sagt övningen, ska försöka få med den igen. Gör jag den sittandes utan ryggstöd så borde den gå ganska fort att ställa om för. Kommer såklart inte kunna hantera lika mycket vikt, men det blir å andra sidan en mer komplett övning för ryggen.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)