Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-12, 16:44   #811
Fangface
Registered User
 
Fangfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Somewhere out in space
Inlägg: 475
Om man tränar benen stenhårt (vilket ju är halva kroppen) och dagen efter t.ex. bröst. Om man inte får i sig tillräckligt med protein för att täcka muskeluppbyggnaden, kan benen då "stjäla" protein som bröstet skulle haft? Alltså kan bröstpasset vara mer eller mindre bortkastat?
Fangface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:33   #812
Freeddee
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 7
Alla människor kommer ju ifrån Afrika och vi som lever här i norr har p.g.a av evolutionen blivit vita, right?
Om vi utgår ifrån att klimatet kommer vara så som det är i Sverige just nu för all framtid, kommer då alla mörkhyade svenskar tillslut bli vita?
Freeddee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:36   #813
burre
Registered User
 
burres avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 436
Citat:
Ursprungligen postat av Freeddee Visa inlägg
Alla människor kommer ju ifrån Afrika och vi som lever här i norr har p.g.a av evolutionen blivit vita, right?
Om vi utgår ifrån att klimatet kommer vara så som det är i Sverige just nu för all framtid, kommer då alla mörkhyade svenskar tillslut bli vita?
Håll tummarna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
men lol snälla du.
"it´s time you backed a winner for once, my chocolate friend"
burre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:40   #814
Spinkot
Smalfet
 
Spinkots avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 828
Citat:
Ursprungligen postat av Freeddee Visa inlägg
Alla människor kommer ju ifrån Afrika och vi som lever här i norr har p.g.a av evolutionen blivit vita, right?
Om vi utgår ifrån att klimatet kommer vara så som det är i Sverige just nu för all framtid, kommer då alla mörkhyade svenskar tillslut bli vita?
Nej, vi har inget sådant urval längre. Det är ju inte som att de med mörkare hy klarar sig sämre eller förökar sig mindre, tack vare modern teknologi har vi inget sådant urval längre.
Spinkot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:43   #815
patrikjo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Freeddee Visa inlägg
Alla människor kommer ju ifrån Afrika och vi som lever här i norr har p.g.a av evolutionen blivit vita, right?
Om vi utgår ifrån att klimatet kommer vara så som det är i Sverige just nu för all framtid, kommer då alla mörkhyade svenskar tillslut bli vita?
Jag tänker såhär, att vi här i norr har inte blivit vita pga klimatet, däremot har vi bosatt oss här pga att våra kroppar klarar klimatet. Hänger du med?

Vad jag menar är alltså att vi genom vår ljusare hud (och diverse andra skillnader) har haft andra förutsättningar, och därmed dragit oss succesivt mot mer lämpligt klimat.

Du får dessutom tänka på att evolution är en väldigt lång process. Vi pratar inte tusen år, vi pratar minst hundra tusen år. Så svaret på frågan är nej, de mörka svenskarna kommer antingen vara kvar som mörka, eller blandas ut om de skaffa barn med vita.

Edit: Dessutom håller jag med ovanstående.

Senast redigerad av patrikjo den 2009-12-12 klockan 17:44. Anledning: edit
patrikjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:44   #816
Freeddee
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot Visa inlägg
Nej, vi har inget sådant urval längre. Det är ju inte som att de med mörkare hy klarar sig sämre eller förökar sig mindre, tack vare modern teknologi har vi inget sådant urval längre.
Okej så de kommer inte få ljusare hud efter hand då de inte längre behöver ha så mycket skydd för solen?

Och om man vänder på det då. Ifall klimatet i Sverige skulle gå mot att vara så som det är i afrika, skulle vi då bli svarta?
Freeddee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:47   #817
Freeddee
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av patrikjo Visa inlägg
Jag tänker såhär, att vi här i norr har inte blivit vita pga klimatet, däremot har vi bosatt oss här pga att våra kroppar klarar klimatet. Hänger du med?

Vad jag menar är alltså att vi genom vår ljusare hud (och diverse andra skillnader) har haft andra förutsättningar, och därmed dragit oss succesivt mot mer lämpligt klimat.

Du får dessutom tänka på att evolution är en väldigt lång process. Vi pratar inte tusen år, vi pratar minst hundra tusen år. Så svaret på frågan är nej, de mörka svenskarna kommer antingen vara kvar som mörka, eller blandas ut om de skaffa barn med vita.

Edit: Dessutom håller jag med ovanstående.
Nog vet jag att evolution inte sker över en natt, jag tänker bara rent teoretiskt.
Sen det där med att vi skulle ha varit ljusare ifrån början, vet man ifall det har varit så? Och i så fall varför fanns det ljusa och mörka varianter av samma art från början?
Freeddee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:50   #818
Spinkot
Smalfet
 
Spinkots avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 828
Citat:
Ursprungligen postat av Freeddee Visa inlägg
Nog vet jag att evolution inte sker över en natt, jag tänker bara rent teoretiskt.
Sen det där med att vi skulle ha varit ljusare ifrån början, vet man ifall det har varit så? Och i så fall varför fanns det ljusa och mörka varianter av samma art från början?
Det är enkelt. Här uppe är det kallt, därför ar människor som klarar av kyla (bl a) överlevt medans de som inte gjort det dött. Där nere är det varmt, där har de som klarar värme (bl a) överlevt. Evolution har inget med behov att göra, bara vilka gener/mutationer som förs vidare
Spinkot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 17:50   #819
patrikjo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Freeddee Visa inlägg
Okej så de kommer inte få ljusare hud efter hand då de inte längre behöver ha så mycket skydd för solen?

Och om man vänder på det då. Ifall klimatet i Sverige skulle gå mot att vara så som det är i afrika, skulle vi då bli svarta?
Om vi alla hade sprungit omkring nakna och utan tekniska hjälpmedel hade det kanske börjat gå åt det hållet. Men för att evolutionen ska fungera krävs det att den nya mutationen (visst kan man kalla det en mutation?) ger individen fördelar.

Säg att vi skulle få afrikanskt klimat i sverige, och alla med ljus hy skulle få svårt att överleva och skaffa barn, så skulle vi gradvis börja bli mörkare (över tiotusentals år). Men nuförtiden händer inte det, helt enkelt pga att vi har solhattar, AC, solskyddsfaktor, solglasögon osv.
patrikjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 18:28   #820
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av patrikjo Visa inlägg
Om vi alla hade sprungit omkring nakna och utan tekniska hjälpmedel hade det kanske börjat gå åt det hållet. Men för att evolutionen ska fungera krävs det att den nya mutationen (visst kan man kalla det en mutation?) ger individen fördelar.

Säg att vi skulle få afrikanskt klimat i sverige, och alla med ljus hy skulle få svårt att överleva och skaffa barn, så skulle vi gradvis börja bli mörkare (över tiotusentals år). Men nuförtiden händer inte det, helt enkelt pga att vi har solhattar, AC, solskyddsfaktor, solglasögon osv.
Har man inte kommit på nu att det som händer under livstiden också spelar roll, dvs att giraffen inte bara fått lång hals genom att individer med längre hals överlevt bättre utan att alla giraffer sträckt på sig för att nå upp till löven och de även därför blivit längre.

Borde inte det isf kunna påverka folk med mörkare hud att de inte får lika mycket sol här.
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 18:37   #821
Basil
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Har man inte kommit på nu att det som händer under livstiden också spelar roll, dvs att giraffen inte bara fått lång hals genom att individer med längre hals överlevt bättre utan att alla giraffer sträckt på sig för att nå upp till löven och de även därför blivit längre.
Man har mer eller mindre kommit fram till att det som händer under livsstiden inte påverkar nästkommande generationer på det sättet. Det du pratar om kallas f ö lamarckism.
Basil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 18:58   #822
patrikjo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Har man inte kommit på nu att det som händer under livstiden också spelar roll, dvs att giraffen inte bara fått lång hals genom att individer med längre hals överlevt bättre utan att alla giraffer sträckt på sig för att nå upp till löven och de även därför blivit längre.

Borde inte det isf kunna påverka folk med mörkare hud att de inte får lika mycket sol här.
Det har jag ingen koll på. Hörde talas om det för första gången häromveckan, och har inte haft någon anledning att kolla upp det.

Så jag vågar inte säga varken ja eller nej på det..
patrikjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 19:12   #823
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Freeddee Visa inlägg
Nog vet jag att evolution inte sker över en natt, jag tänker bara rent teoretiskt.
Sen det där med att vi skulle ha varit ljusare ifrån början, vet man ifall det har varit så? Och i så fall varför fanns det ljusa och mörka varianter av samma art från början?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Melaniner

Håll till godo.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 19:42   #824
Basil
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av patrikjo Visa inlägg
Jag tänker såhär, att vi här i norr har inte blivit vita pga klimatet, däremot har vi bosatt oss här pga att våra kroppar klarar klimatet. Hänger du med?

Vad jag menar är alltså att vi genom vår ljusare hud (och diverse andra skillnader) har haft andra förutsättningar, och därmed dragit oss succesivt mot mer lämpligt klimat.
Nej, det är snarare så att hudfärgen ändrades efter att människor sökt sig till annat klimat.
Basil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 19:50   #825
Pepparkakssmurfen
Banned User
 
Pepparkakssmurfens avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 266
Citat:
Ursprungligen postat av patrikjo Visa inlägg
Jag tänker såhär, att vi här i norr har inte blivit vita pga klimatet, däremot har vi bosatt oss här pga att våra kroppar klarar klimatet. Hänger du med?
....
Jag hänger inte med,menar du att det fanns både vita och svarta afrikaner från början?
Pepparkakssmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)