Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-01, 19:50   #23701
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hälsporre kommer ju sig av att plantarfascian är i dåligt skick och inflammerad. Dvs du har problem med muskler, senor och hinnor under hålfoten.

Det är väl främst NSAID, vila och mjuka skor som rekommenderas. Särskilt ifall det inte är nåt du dragits med under lång tid.

Men även stretching av soleus/hälsena (vadstretch med böjt knä) samt tibialis posterior (som soleus stretch fast med infallande knä, dvs knät innanför stortån). Det kan troligen även vara en bra ide att stärka dessa muskler och strukturer, men var uppmärksam så du inte käkar ipren och inte känner att det gör ont då du gör nån övning eller stretch.

Annars är väl vettiga övningar (om de är smärtfria):

småmusklerna i hålfoten: Towel crunch (lägg en handduk under foten och knöla in den under hålfoten genom att cruncha ihop tårna in under foten)

tibialis posterior: Tåhävningar på ett ben där du siktar på att komma upp på lilltån snarare än stortån i toppläget.
Tack för svar! Detta har pågått några veckor och jag har under tiden minskat på volymen men inser nu att det inte kommer gå över om jag inte slutar springa helt på ett tag.
Jag ska lägga till de övningarna. Jag brukar även ibland massera hålfoten, antingen genom att gå fram o tillbaka eller hålla konstant tryck på en punkt en längre stund. Detta gör ju såklart ont, men har det någon verkan?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 20:16   #23702
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Tack för svar! Detta har pågått några veckor och jag har under tiden minskat på volymen men inser nu att det inte kommer gå över om jag inte slutar springa helt på ett tag.
Jag ska lägga till de övningarna. Jag brukar även ibland massera hålfoten, antingen genom att gå fram o tillbaka eller hålla konstant tryck på en punkt en längre stund. Detta gör ju såklart ont, men har det någon verkan?
Jag har inte själv dragits med plantar fasciitis eller hälsporre (googla detta så kan du säkert hitta förslag på rehab och behandling) så du kan ju ta det jag skriver med en nypa salt.

Jag tror inte du ska göra något som gör ont. Dvs om du får ont av att stretcha foten på nåt visst sätt så bör du nog undvika detta. Ifall du får bukt med inflammationen (genom vila och antiinflammatorisk medicin) så kan du börja fundera på stretching och liknande. Men inte förr tror jag.

Du kan också kanske fundera på att skaffa skor som avlastar så det inte gör ont då du står och går. Annars kanske du inte blir av med skiten trots att du inte kör löpträning.

Massera hålfoten kan vara bra. Antingen med tummarna eller om du sitter i en stol och har en boll liggande på marken och så rullar du runt foten ovanpå bollen. Jag brukar använda en bandyboll eftersom tennisboll är för mjukt för mig. Men det kan hända att din hålfot är såpass känslig att du kan börja med tennisboll. Dessutom kan det kanske vara så att du måste vänta med att göra detta tills dess irritationen (inflammationen) lagt sig. Så du inte bara förvärrar problemet.

Jag fattade inte riktigt vad du menade med att "gå fram o tillbaka eller hålla konstant tryck på en punkt". Men du stretchar ju ut plantar fascian då du har foten bakom kroppen och lägger tryck på framfoten (ungefär som strax innan foten lämnar marken vid ett löpsteg). Så det kanske är detta du menar?

Plantar fascian stretchas då hålfoten "kolapsar", så man kan säkert stretcha den på flera olika sätt. Den där stretchen jag beskrev för tibialis posterior kommer också stretcha fascian under hålfoten. Men som sagt gör inte för mycket medans hålfoten är irriterad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 07:16   #23703
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Antiinflammatorisk behandling vid plantar fasciit är omdiskuterat. Vi vet att det minskar smärtorna. Men det finns inga bra studier som visar på snabbare läkning.
Plantar fasciit verkar skilja sig från andra tendinopatier genom att inte bli kroniska (jmf med hälsena exv) men kan vara långdraget och jäkligt.

För mig hjälpte det med tejpning av fot via undersköterska på ortopedmottagning, stärkande fotövningar (varianter av det scenen länkade till) och att göra uppehåll från löpningen. (Körde rullskidor istället).
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 17:19   #23704
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
https://youtu.be/jgS-zRXKGWg?t=1449

Magnus Midtbo med två andra gör ett test för militärer, där han springer en halvmil som jag ansåg var ganska imponerande för en person som inte löptränar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 18:12   #23705
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
https://youtu.be/jgS-zRXKGWg?t=1449

Magnus Midtbo med två andra gör ett test för militärer, där han springer en halvmil som jag ansåg var ganska imponerande för en person som inte löptränar
Han sprang ju dock för kort. Blev väl typ bara 4.4km eftersom han räknade fel. Det är dock fortfarande en väldigt bra tid, men han har ett bra löpsteg som ser väldigt effektivt ut. Jag antar att han gör nåt annat för att hålla igång konditionen. Kanske har han sprungit mer i yngre år vilket fortfarande sitter i.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 19:37   #23706
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Aha, det missade jag faktiskt. Men ja, bra tid ändå. Han är överlag jäkligt imponerande tycker jag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 20:00   #23707
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Aha, det missade jag faktiskt. Men ja, bra tid ändå. Han är överlag jäkligt imponerande tycker jag
16:40 på 4,4km motsvarar ungefär 19:00 på 5k enligt runsmart kalkylatorn. Så ifall han inte springer nåt alls på nåt slags veckobasis så är det ruggigt bra, med tanke på att han borde kunna förbättra sin löpekonomi och sportspecifika syreupptagning väldigt mycket med ganska små medel.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 13:53   #23708
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Inte helt utan uppstuds bokade jag precis fjällöpning. Är inte direkt förberedd träningsmässigt så det blir ganska lugna dagsetapper om man tänker att man har hela dagen på sig. Bara sista blir lite jobbigt då jag även har ett tåg att passa.

Nikkaloukta - Kebnekaise 18 km
Keb - Sälka 27 km
Sälka - Alesjaure 25 km
Alesjaure - Abisko 36 km
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 16:50   #23709
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Rejält avis på dig Per. Kommer du springa själv? Samt hur långa etapper? Allt i ett svep eller kommer du dela upp dagarna med flera löpturer?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 21:45   #23710
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Rejält avis på dig Per. Kommer du springa själv? Samt hur långa etapper? Allt i ett svep eller kommer du dela upp dagarna med flera löpturer?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Jo det blir själv, vilket blir rätt skönt.

Jag radade upp etapperna i inlägget ju

Man kan säga att jag springer två vandringsetapper och passerar en stuga per dag förutom första då jag kommer fram till nikka på eftermiddagen. Gissar att jag stannar och äter nåt i stugan jag passerar.

Vill ha rätt lugnt samt bastu och butik vid varje övernattning vilket inte alla stugor har. Brorsan sprang på två dagar förra året vilket är nog så mastigt.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 10:18   #23711
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099

En "intervju" med Jim Walmsley.

Blev tvungen att kolla upp UTMB och det verkar som att det ska gå av stapeln i slutet av augusti.

Här är startlistan

Spoiler alert, ingen Killian tyvärr. Men det är ett helt gäng riktigt meriterade löpare. Ska bli kul att försöka följa.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 15:54   #23712
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Suck. Jäkla trött på min klena kropp och ännu svagare psyke.
Så en ny nystart (igen).
Nyfiken på hur ni andra hade lagt upp det.
Förutsättningar:
90kg, 10-15kg döfett. Min glädjevåg säger 26% bf, den ljuger. Troligen högre.

Envis skada i höger skinkfäste, oklart om det är fäste hamstring, piriformis eller gluteus medius. Vad jag, sjukgymnast och naprapt lyckats hitta är jag snarare överrörlig på den sidan jmf med andra, ingen uppenbar styrkeskillnad.
. Ett gäng rehabövningar ska köras varje dag. Oklart om de kommer förbättra något men blir väl inte sämre iaf, något farligt/skadligt har vi inte hittat.

Kan jogga 10-12km i 5.45tempo med puls runt 135-140.

Jag jobbar just nu på annan ort än jag bor så det veckopendlas med en liten hemresa mitt i.

Det ger mig följande att köra pass på.
Måndag
Tisdag
Torsdag

Och ofta men inte alltid en helgdag också.

Kört mycket LSD minus L för att se om röven blir bättre men lyckan vart noll så tänker att jag får se hur det går att börja blanda upp.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:15   #23713
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Har aldrig själv kör intervaller. Men 4x4 som är så otroligt populära ska man ju köra 90% av maxpuls på intervallerna. Är det viktiga att snittet i alla 4 intervallerna ska vara minst 90%? För det är väl tiden i hög puls man vill maximera?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:28   #23714
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Du är ute efter så mycket tid som möjligt i puls över 90-93%.
Räkna med att minst första minuten i varje intervall går åt till att få Upp pulsen. Det sliter bra ändå med 'bara' 12min med hög puls.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 21:47   #23715
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg



Jag fattade inte riktigt vad du menade med att "gå fram o tillbaka eller hålla konstant tryck på en punkt". Men du stretchar ju ut plantar fascian då du har foten bakom kroppen och lägger tryck på framfoten (ungefär som strax innan foten lämnar marken vid ett löpsteg). Så det kanske är detta du menar?
Det jag menade var att när jag masserar hålfoten så för jag verktyget (en boll, knogarna/tummarna, ett kvastskaft) fram och tillbaka över området kontinuerligt alternativt att jag stannar upp på en punkt i kanske 30sek samtidigt som jag ökar trycket just där.

Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Antiinflammatorisk behandling vid plantar fasciit är omdiskuterat. Vi vet att det minskar smärtorna. Men det finns inga bra studier som visar på snabbare läkning.
Plantar fasciit verkar skilja sig från andra tendinopatier genom att inte bli kroniska (jmf med hälsena exv) men kan vara långdraget och jäkligt.

För mig hjälpte det med tejpning av fot via undersköterska på ortopedmottagning, stärkande fotövningar (varianter av det scenen länkade till) och att göra uppehåll från löpningen. (Körde rullskidor istället).
Tack för input båda. Jag har börjat göra lite extra övningar för fötterna nu och kör nu cykelintervaller istället för löpning. Hoppas verkligen att det inte sitter i alldeles för länge.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)