Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-28, 10:53   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Lika stor eller större kaloriförbrukning av BodyPump än av tung styrketräning

Citat:
Purpose

High-repetition, low-load resistance exercise in group class settings has gained popularity in recent years, with BodyPump as a prime example. For individuals using exercise for body-weight management, the energy expenditure during exercise is of interest. Therefore, we herein aimed to estimate the energy expenditure during a session of BodyPump and a time-matched session of heavy load resistance training in overweight women (BMI ≥ 25.0).

Methods

Eighteen women participated in the study (mean age 35.4 years ± 10.2, BMI 30.4 kg/m2 ± 4.8), 10 exercising BodyPump (50–100 repetitions each muscle group) and eight performed a heavy load session (eight repetition maximum × three sets). The energy expenditure was assessed with indirect calorimetry during the sessions and for two intervals at rest during the recovery phase: 0–20 and 120–140 min after the sessions.

Results

The BodyPump group lifted significantly more loads than the heavy load group (19,485 kg ± 2258 vs 15,616 kg ± 2976, p = 0.006), while energy expenditure was similar with 302 kcal ± 67 and 289 kcal ± 69 in BodyPump and heavy load group, respectively (p = 0.69). With no group differences, the resting metabolic rate (RMR) was elevated with 15–22% 2 h after exercise.

Conclusion

Overweight women achieved an energy expenditure of approximately 300 kcal (4.7 kcal per min) during a single session of BodyPump, which was similar with the women performing a single session of heavy load resistance exercise.
Front Physiol. 2020; 11: 570. Similar Energy Expenditure During BodyPump and Heavy Load Resistance Exercise in Overweight Women.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 11:45   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Front Physiol. 2020; 11: 570. Similar Energy Expenditure During BodyPump and Heavy Load Resistance Exercise in Overweight Women.
Jag har provat bodypump en gång och det var mycket jobbigare än vanlig styrketräning, så det förvånar mig inte alls. Problemet är ju att det just är jobbigare men inte bränner nämnvärt mycket mer än vanlig styrketräning, tämligen värdelöst alltså.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 11:51   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag har provat bodypump en gång och det var mycket jobbigare än vanlig styrketräning, så det förvånar mig inte alls.
Aja baja, på det här forumet måste man tycka att bodypump är något för mesar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 11:52   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Mer relevant åt andra hållet, folk som tror att deras tunga benpass kostar massor av energi bara för att de är trötta. De häver i sig en gainer på 1000 kcal och undrar varför de inte blir hårda.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 11:54   #5
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Jag trodde det var allmän kunskap att styrketräning inte förbrukar speciellt mycket energi.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 12:50   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av chucktesta Visa inlägg
jag trodde det var allmän kunskap att styrketräning inte förbrukar speciellt mycket energi.
+1
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 13:21   #7
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Jag trodde det var allmän kunskap att styrketräning inte förbrukar speciellt mycket energi.
Blanda inte ihop "borde vara allmän kunskap" och vad som "är allmän kunskap".
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 17:44   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Mer relevant åt andra hållet, folk som tror att deras tunga benpass kostar massor av energi bara för att de är trötta. De häver i sig en gainer på 1000 kcal och undrar varför de inte blir hårda.
För mig personligen går allt överskott till mer silverbehåring på ryggen och det i sig är så besvärligt att raka bort att man måste ta en extra 2000 kcal gainer för att inte tappa alla gainz.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)