Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-09, 11:14   #16
ramagoen
Registered User
 
ramagoens avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Fagersta AK !
Inlägg: 2 657
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Mattusch Visa inlägg
Man behöver väl inte träna bänk för att vara stark i det? Vi har en tynglyftare som tränar på vår klubb vägandes runt 110kg. Tränar aldrig bänk men sprätte upp 150 som papper. För mig om att han fick upp 170kg också.

Så frågan är, äre många OL killar som kör bänk?

Grym snubbe från Egypten!
Kan bero på enorm axelstyrka som inte är ovanligt från tyngdlyftning, särskilt axelstabilitet. Men klart, det kan ju va nåt man e "född med".

jag har ingen större aning hur många som tränar bänk, sällan man läser i tyngdlyftare om träningstekniker, den tidningen är dålig i sig genom att det enbart är tävlingsresultat. Vore kul å höra om lite nya träningstekniker/övningar från öst/väst/syd ibland. jag vet bara att det är många som tror man blir otroligt stel av bänkpress, klart man blir det, men oftast inte tyngdlyftare som blir "smörjda" av sina övningar. Och särskilt inte proffsen som kan fokusera helt och hållet på tyngdlyftning, dom masseras ju för tusan både före och efter passet samt värmer upp med massa dynamisk stretch, det lilla jag sett av det och hört då.
__________________
karfosport!
KSPP
ramagoen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 11:48   #17
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Mattusch Visa inlägg
Så frågan är, äre många OL killar som kör bänk?
De flesta jag har sett träna regelbundet kör bänk, i alla fall då och då och för underhåll. De är redan starka i axlar och triceps och eftersom bröstmusklerna också ingår till viss del i allt pressande över huvudet så det är inte så mycket mer som krävs för att de ska få upp ganska mycket vikt. Sen finns det säkert undantag och iom att de flesta har en tränare så är deras träningen mycket individanpassad.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 12:16   #18
ramagoen
Registered User
 
ramagoens avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Fagersta AK !
Inlägg: 2 657
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
De flesta jag har sett träna regelbundet kör bänk, i alla fall då och då och för underhåll. De är redan starka i axlar och triceps och eftersom bröstmusklerna också ingår till viss del i allt pressande över huvudet så det är inte så mycket mer som krävs för att de ska få upp ganska mycket vikt. Sen finns det säkert undantag och iom att de flesta har en tränare så är deras träningen mycket individanpassad.
exakt

edit: syftade på individanpassningen.
__________________
karfosport!
KSPP
ramagoen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 13:38   #19
Sällen
Fetare än Attam!
 
Sällens avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Övik
Inlägg: 4 421
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Ikväll på serie tävlingen hade Härnösand en ny lyftare från egypten med som tävlade i 82.5kg klassen. Han gjorde runt 230 i böj med dålig utrustning och 270 lätt i RAW mark. Han hade väldigt fin teknik så jag tänkte vilken grym talang med fina vinklar. Han hade bara bott i Sverige i 4månader så det var lite svårt med kommunikationen men han hade en kompis med som det gick att prata hyfsat med. Hur som helst så hade han tävlat i tyngdlyftning för några år sedan och var Afrikansk mästare. Han hade gjort otroliga 165 i ryck och 195 i stöt vägandes runt 80kg. Extremt bra resultat. Men tydligen hade han brutit handleden i ett ryck så han kunde inte köra OL längre. Men nu skulle han satsa på styrkelyft....

jag träffade honom på våran nyårstävling, då drog han 265 i marken väldigt lätt. Det som är så imponerande också är att han är 27år, när han gjorde 165-195 i OL så var han 22år
Sällen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 14:04   #20
Burni
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 211
Förresten måste man inte var svensk medborgare för att kunna slå svenska rekord? Man får ju vara med på mästerskap och sådant men inte slå rekord, om jag kommer ihåg rätt.
Burni är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)