Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-13, 02:07   #61
paddingtonbear
Registered User
 
paddingtonbears avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
räddningspatrullen ingick i disneydags och jag bandade allt utav disneydags, så ja, allt utav det är bandat, likaså talespin, ducktales och nalle puh. sen sändes väl även bumbibjörnarna i disneydags har jag för mig och senare även goofy time, eller jag kanske blandar ihop 2 program nu, är lite osäker på om bumbibjörnarna och goofy time sändes i disneydags, har för mig det.
Jo det vet jag men TV3 började sända långt innan Disneydags kom
1987 började TV3 sända tecknat tror jag så jag söker endast från tidiga inspelningar
paddingtonbear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-13, 02:15   #62
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
är la ingen skillnad på om det spelades in 1987-1990 eller om det spelades in nått år senare, samma inspelning på VHS band, enda skillnaden är väl reklam pauserna typ. söker du efter enskilda avsnitt? annars förstår jag inte varför just de tidigare inspelningarna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-13, 02:19   #63
paddingtonbear
Registered User
 
paddingtonbears avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
är la ingen skillnad på om det spelades in 1987-1990 eller om det spelades in nått år senare, samma inspelning på VHS band, enda skillnaden är väl reklam pauserna typ. söker du efter enskilda avsnitt? annars förstår jag inte varför just de tidigare inspelningarna
TV3 visade avsnitten med andra röster som jag föredrar mer än dom nya. Och sedan är jag lite galen i loggan i hörnet när jag kollar det har sin charm.
Synd bara att ingen har något band med inspelat på från den tiden...
paddingtonbear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-09, 19:36   #64
paddingtonbear
Registered User
 
paddingtonbears avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 0
Har en Youtube kanal med gamla VHS inspelningar & klipp , reklamer etc
Dock har jag inte kommit igång helt

https://www.youtube.com/channel/UCgZ...Sf-OloQ/videos

Behöver dessutom hjälp i mitt samlande för att lyckas få saker och ting kompletta så om någon har gamla band liggandes hjälper jag gärna till att köpa & digitalisera och ge er kopior som tack för hjälpen
paddingtonbear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-07, 10:25   #65
paddingtonbear
Registered User
 
paddingtonbears avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 0
Post

Hittade nyligen Monster Jam och Gladiatorerna där sistnämnda sändes först från amerikanska sändningar med svenska kommentatorer. Även lite dragracing både TV-sänd och hemmainspelat 1986 - 2006 bland annat Vårgårda, Mantorp och Borås. Någon annan som hittat något kul? Skulle dessutom vara kul att hitta någon som har något avsnitt eller en bit utav Willy fog eller Guldstäderna som gick på tv3 tidigt 90tal

offtop: Fick någon annan meterhög snö också under natten
paddingtonbear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 07:16   #66
Zenon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 6
Öppnar denna tråden igen, är det någon som har mycket material digitaliserat ?
Zenon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 09:40   #67
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Första gången jag ser denna tråden.

Jag har finalen från volleyboll EM 1989 då sverige fick spö av Italien, efter att sensationellt besegrat Sovjet i semi (också inspelad). Dock har jag ingen VHS spelare så jag kan inte titta på dem. Dessutom kanske jag har slängt bort banden... Jag har i alla fall ingen riktig koll på var de är. Sen tror jag dessa klassiska matcher finns att hitta på youtube också faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Vi har faktiskt en hel drös med betamaxkasetter hemma, med massvis med inspelade musikprogram och annat. Undrar om de fortfarande funkar.

Nån som minns vad musikprogrammet som var lite "hippare" hette i slutet av 80 talet?
Det enda muikprogrammet jag minns från åttiotalet var "Bagen". Men det var väl kanske inte riktigt mot slutet av 80-talet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-03, 22:55   #68
paddingtonbear
Registered User
 
paddingtonbears avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 0
Har kommit lång väg på min hobby och det är tack vare vänner, släkt och familj samt anonyma forum donationer av VHS-band som strömmat in till mig sedan jag startade.

Hade oturen att få min första Youtube kanal nerstängd pga DMCA Youtube Anti-piracy men förhoppningsvis får den stanna längre denna gången.

Tänkte fråga om det är någon som har gamla VHS-inspelningar med tv sänt material från TV1000, Fox Kids eller andra tv-kanaler. Nu senast så hittade jag den gamla tecknade serien Hacke Hackspett & Co inspelad från TV3 Scandinavia 1988, Oldschool!

Vad kan ni gräva fram tror ni? Hjälper gärna till att digitalisera då jag redan köpt på mig allt skräp som behövs.
paddingtonbear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-03, 23:05   #69
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Har kvar den gamla VCR spelaren med några band till. Tror det ena innehåller Dr snuggles iaf.
'




Spelaren väger 17 kg!

Senast redigerad av Ett Orm den 2018-08-03 klockan 23:07.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 06:24   #70
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Har en hög som jag ska digitalisera
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 07:46   #71
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Vad kör du för inställningar/mjukvara vid digitalisering? Har själv ett hundratal namnlösa VHS-band men har dragit mig för att påbörja arbetet eftersom jag inte vill göra "fel" och tvingas göra om det.

Bara en sådan sak att ett band kan ha 4-5 olika TV-program så egentligen borde man hålla det under uppsikt och stoppa inspelningen mellan varje istället för att få en megalång videofil med alla.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 08:04   #72
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Vad kör du för inställningar/mjukvara vid digitalisering? Har själv ett hundratal namnlösa VHS-band men har dragit mig för att påbörja arbetet eftersom jag inte vill göra "fel" och tvingas göra om det.

Bara en sådan sak att ett band kan ha 4-5 olika TV-program så egentligen borde man hålla det under uppsikt och stoppa inspelningen mellan varje istället för att få en megalång videofil med alla.
Borde vara enklare att stycka upp den megalånga videofilen då det är klart. Då slipper man ju "vaka" över kopieringen.

Har för mig att stycka upp en videofil går på linjär tid. Dvs att den inte behöver gå igenom hela filen för att skapa de mindre videofilerna. Det beror kanske på vilken komprimering som använts, men jag tror det gäller för mpeg filer.

I alla fall gäller detta för mp3-filer vilket rimligtvis är komprimerat på ett väldigt likartat sätt. Att stycka upp en megalång ljudbok i kortare filer går på ett nafs vet jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 08:15   #73
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Borde vara enklare att stycka upp den megalånga videofilen då det är klart. Då slipper man ju "vaka" över kopieringen.

Har för mig att stycka upp en videofil går på linjär tid. Dvs att den inte behöver gå igenom hela filen för att skapa de mindre videofilerna. Det beror kanske på vilken komprimering som använts, men jag tror det gäller för mpeg filer.

I alla fall gäller detta för mp3-filer vilket rimligtvis är komprimerat på ett väldigt likartat sätt. Att stycka upp en megalång ljudbok i kortare filer går på ett nafs vet jag.
Förutsatte att så fort man börjar klippa och spara om filerna så degrades kvalitén?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 08:46   #74
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Förutsatte att så fort man börjar klippa och spara om filerna så degrades kvalitén?
Då man gör om från analogt till digitalt så blir man av med information. Det kan göra att kvaliteten blir sämre ifall den analoga inspelningen är av såpass hög "upplösning" att man inte kan/vill få plats med all information i den digitala versionen.

Man kan ju ställa in bitrate och samplingsfrekvens då man skapar mp3:or. Ju högre värde man använder ju mer utrymme tar mp3:an, och kvaliteten blir också bättre. Motsvarande inställningar kan man rimligen göra då man skapar en videofil (mpeg).

Då man styckar upp en mp3-fil i flera mindre så skapar man egentligen inte nya ljudfiler. Exakt samma komprimerade data används i de nya mindre filerna och det sker ingen ny rendering, vilket är anledningen att det går på ett nafs.

Ifall programmet är tvunget att stå och tugga igenom hela filen och skapa varje mindre fil på nytt från scratch så tar det rätt lång tid (beroende på hur snabb dator man har). Då riskerar man att förlora mer information och få sämre kvalitet.

Men jag tror alltså inte det sker. I alla fall inte om det handlar om mpeg-komprimering.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 16:59   #75
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Japp, sitter och försöker föra över via en USB->gul+röd+vit-kablar men det går tungt.

Tydligen ska man behöva spela igenom bandet fram och tillbaka för att sen kunna få en hyfsad överförd bild. Tråkigt när man har gamla klipp från sen man var 3 år T_T
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)