Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-14, 20:09   #91
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
PPL är inte högfrekvent om du nu inte kör mer än ett pass per dag.
Jag kör igenom muskelgrupperna 2 gånger sammanlagt på en vecka, varför skulle inte detta räknas som högfrekvent?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 20:21   #92
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Jag kör igenom muskelgrupperna 2 gånger sammanlagt på en vecka, varför skulle inte detta räknas som högfrekvent?
Vad skulle du då kalla 5 eller 6 gånger genom kroppen per vecka? Ultra-science-fiction-laser-hög-frekvent?

Som tumregel kan jag tycka att 3x är starten för högfrekvent eftersom rätt många saker i hur man gör upplägget verkligen blir annorlunda från det läget och uppåt. (Men jag är inte gift vid trippeln utan tycker väl egentligen att 4-5 är mer normalt och frekvenser över det är höga.)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2015-09-14 klockan 20:22.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:06   #93
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vad skulle du då kalla 5 eller 6 gånger genom kroppen per vecka? Ultra-science-fiction-laser-hög-frekvent?

Som tumregel kan jag tycka att 3x är starten för högfrekvent eftersom rätt många saker i hur man gör upplägget verkligen blir annorlunda från det läget och uppåt. (Men jag är inte gift vid trippeln utan tycker väl egentligen att 4-5 är mer normalt och frekvenser över det är höga.)
Nej varför skulle jag kalla det så haha? Jag ställde bara frågan varför det inte skulle klassas som högfrekvent då jag hört att det klassas som ett högfrekvent program? Eftersom jag inte är såpass insatt och erfaren så är det klart jag ställer frågor. Det är ingen mening att löjla till det.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:07   #94
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Nej varför skulle jag kalla det så haha? Jag ställde bara frågan varför det inte skulle klassas som högfrekvent då jag hört att det klassas som ett högfrekvent program? Eftersom jag inte är såpass insatt och erfaren så är det klart jag ställer frågor. Det är ingen mening att löjla till det.
Nej jag ber om ursäkt om jag stökade till din skjorta. Vanligtvis talar man inte om hög frekvens för 2x helt enkelt. Två gånger i veckan är mer vad de flesta tränar de facto.

Så det jag menar med mitt löjlande är att hög, som förstärkning av bara "frekvent träning" eller "högfrekvent" förlorar sin innebörd om ... all träning är det.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2015-09-14 klockan 21:08.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:11   #95
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej jag ber om ursäkt om jag stökade till din skjorta. Vanligtvis talar man inte om hög frekvens för 2x helt enkelt. Två gånger i veckan är mer vad de flesta tränar de facto.

Så det jag menar med mitt löjlande är att hög, som förstärkning av bara "frekvent träning" eller "högfrekvent" förlorar sin innebörd om ... all träning är det.

Tack ! Då ställer jag ytterligare en fråga när jag ändå är i farten Jag har precis kommit igång med en såkallad DUP dvs dagligen varierar jag mina reps allt ifrån 1-20 repetitioner. Det skulle väl inte vara helt fel även fast jag kör ett "normalfrekvent" program såsom push pull legs att köra DUP på detta? Tänker att det används främst för högfrekventa program men också till mer lågfrekventa?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:20   #96
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Tack ! Då ställer jag ytterligare en fråga när jag ändå är i farten Jag har precis kommit igång med en såkallad DUP dvs dagligen varierar jag mina reps allt ifrån 1-20 repetitioner. Det skulle väl inte vara helt fel även fast jag kör ett "normalfrekvent" program såsom push pull legs att köra DUP på detta? Tänker att det används främst för högfrekventa program men också till mer lågfrekventa?
Man kan kombinera allt med allt. DUP i sig är ett fräsigt namn på något som, i mina ögon, även stämmer in på Sheiko-programmen som finns och även norsk mängdträning.

Klart det inte är helt fel men vad har du vunnit med mitt svar?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:24   #97
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Man kan kombinera allt med allt. DUP i sig är ett fräsigt namn på något som, i mina ögon, även stämmer in på Sheiko-programmen som finns och även norsk mängdträning.

Klart det inte är helt fel men vad har du vunnit med mitt svar?
Mer en nyfikenhet av vad folk tycker och tänker. Möjligtvis om det finns tips och trix på det också ! Men som sagt, kommer testa och köra på och förhoppningsvis bryter jag min platå på det med!
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:31   #98
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Man kan kombinera allt med allt. DUP i sig är ett fräsigt namn på något som, i mina ögon, även stämmer in på Sheiko-programmen som finns och även norsk mängdträning.

Klart det inte är helt fel men vad har du vunnit med mitt svar?
Mer en nyfikenhet av vad folk tycker och tänker. Möjligtvis om det finns tips och trix på det också ! Men som sagt, kommer testa och köra på och förhoppningsvis bryter jag min platå på det med!
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:39   #99
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Man kan kombinera allt med allt. DUP i sig är ett fräsigt namn på något som, i mina ögon, även stämmer in på Sheiko-programmen som finns och även norsk mängdträning.

Klart det inte är helt fel men vad har du vunnit med mitt svar?
Mer en nyfikenhet av vad folk tycker och tänker. Möjligtvis om det finns tips och trix på det också ! Men som sagt, kommer testa och köra på och förhoppningsvis bryter jag min platå på det med!
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:41   #100
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Mer en nyfikenhet av vad folk tycker och tänker. Möjligtvis om det finns tips och trix på det också ! Men som sagt, kommer testa och köra på och förhoppningsvis bryter jag min platå på det med!
DUP är inne (och då menar jag »D U P» som i bokstäverna.)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 21:51   #101
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Oj datorn och internetet har totalt ballat ur! Blev samma kommentarer flera gånger .....
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 22:23   #102
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Oj datorn och internetet har totalt ballat ur! Blev samma kommentarer flera gånger .....
Högfrekvent postning.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 07:37   #103
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Högfrekvent postning.
FAN! Ska sänka frekvensen något sorry
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 09:55   #104
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Vad är era fundering kring vilan mellan muskelgrupperna om man kör ett högfrekvent program? Vilket skulle innebära att om jag kör helkropp på måndagen, kör jag helkropp igen på onsdagen. Skulle inte detta innebära att återhämtningen blir för lite då många förespråkar 48h vila mellan muskelgruppen man tränat innan man kan börja attackera dem igen? Eller har jag lärt mig helt fel?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 10:13   #105
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Måndagkväll till onsdagkväll =48h
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)