Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-20, 07:56   #1
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Bonusbarn som säger sig sympatisera med NMR

Jag är fullt medveten om att det inte är tillåtet med politiska diskussioner på kolozzeum. Men om vi håller oss till delen som håller om förhållanden kanske den kan få vara kvar. Jag är nämligen helt desperat just nu och kolozzeum har hjälpt mig förr.

Mitt bonusbarn började gymnasiet nu i höstas. Han har alltid varit lite asocial och suttit mest hemma. Han har däremot haft flickvän osv så ingen direkt fara även om han blev lite mobbad i låg och mellanstadiet.

Under hösten har han fått kontakt med ungdomar som är med i NMR och han har långsamt (så pass långsamt att vi inte hängt med) börjat dela dessa åsikter. Saken är den att jag är invandrare 50% då min mamma invandrade på 80-talet. Detta känns med andra ord som ett stort svek mot mig, utan att nu få det här att handla om mig. Det känns som att om han är villig att stötta en rörelse vars partiprogram säger att alla som invandrat till Sverige efter 1975 ska utvisas hugger mig i ryggen som uppfostrat honom de senaste 10 åren.

Han har förklarat att han inte hatar varken mig, mina släktingar eller sina syskon men samtidigt som stöttar han ju en extremiströrelse som gör det. Jag har försökt diskutera med honom sakligt men han hänvisar till att han håller med om dom i så pass många andra frågor tex nationalstat, ut ur EU, stänga all invandring osv.

Jag är desperat och behöver tips om hur jag går vidare. Har knappt sovit i natt.

Edit: Det rör sig inte heller bara om att han vill ha en Sverigeflagga på rummet utan att han uttryckt en vilja om att gå med i rörelsen och delta i demonstrationer osv.

Senast redigerad av n00b3n den 2019-01-20 klockan 08:00.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 08:33   #2
Lando
Registered User
 
Landos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 111
Fy fan vilken jobbig situation!
Jag har ingen aning om hur man ska bete sig i sådana här lägen, men jag tror att det blir svårt att övertyga en tonåring som fastnat för någon extrem ideologi. Jag tror att det enda du kan göra är att hålla dig lugn till varje pris, ta diskussionerna när dom naturligt kommer upp och mest av allt visa och säga att du älskar honom oavsett hans åsikter och oavsett vad som händer. Förhoppningsvis växer han ur detta och kommer på bättre tankar när han mognar.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 09:05   #3
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Unga tenderar att dra sig längre ut mot kanterna än vuxna och i mina ögon är det politikerna som har det stora feta ansvaret. Medan de vuxna oftast ger upp och blir avtrubbade så har ungdomarna fortfarande hopp och energi. Det är ett missnöje som växer och eftersom de ser att ingenting händer med mellanmjölksfilosofin att knyta händerna i fickorna och gå till valurnan var 4:e år så krävs det mer drastiska åtgärder.

Jag tror det bästa är att föra seriösa politiska samtal, och peka på vad man kan göra för att engagera sig på ett vettigt plan. Det är ju enkelt att slå hål på NMRs politik och sjuka ideal. Problemet är ju dock att politikerna sviker folket och då blir det lätt såhär.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 09:10   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Fordon har sin poäng.

Arbeta på er relation skapa ett tryggt och samspelt förhållande gör saker tillsammans för att bygga tillit börja med det som roar honom. Gå sedan över till dina intressen när det är klart börja prata värderingar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 09:10   #5
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Jag tror det är rätt svårt att argumentera när ni har så olika åsikter. Det blir lite som i USA när de diskuterar rättigheter kring vapen osv.. alla befäster bara sin egen åsikt mycket starkare.

Inte för att jag har någon som helst erfarenhet i frågan men jag tror mer på Landos spår.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 09:45   #6
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Finns några poddar på SR som handlar om avhoppare från NMR, barnen inom NMR osv. Få honom att lyssna på dem.

Har han sökt någon kontakt/medlemskap eller är han mest nyfiken?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 10:24   #7
Vincente
Registered User
 
Vincentes avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 43
Att han söker sig till NMR handlar inte nödvändigtvis om att han delar deras värderingar.

Snarare handlar det om att pojken har befunnit sig i ett socialt utanförskap som han nu är villig att ta första bästa väg ut ur. Sårbar och svag är det lätt att attraheras den gemenskap en sekt kan erbjuda.

Behovet av social gemenskap kommer såklart inte försvinna och det lär vara lönlöst att försöka ha politiska diskussioner med honom just nu. Tror på att lansera alternativa sammanhang där han snabbt välkomnas och tillåts bygga en vänskapskrets.
Vincente är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 11:29   #8
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Jag tror det är rätt svårt att argumentera när ni har så olika åsikter. Det blir lite som i USA när de diskuterar rättigheter kring vapen osv.. alla befäster bara sin egen åsikt mycket starkare.

Inte för att jag har någon som helst erfarenhet i frågan men jag tror mer på Landos spår.
Lite intressant att du väljer en analogi där ena sidan har klart mer faktastöd och där motreaktionen på faktaresistensen till slut degenererat till motskrik.

Vägen framåt är som alltid mer saklig faktadiskussion och mindre "åsikter".
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 11:59   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Lite intressant att du väljer en analogi där ena sidan har klart mer faktastöd och där motreaktionen på faktaresistensen till slut degenererat till motskrik.

Vägen framåt är som alltid mer saklig faktadiskussion och mindre "åsikter".
Jupp.

Du måste kunna visa på varför det han tycker inte inte är bra. Faktiskt visa att 777 är mer och bättre än 666, att bara säga att 666 är ett dåligt tal och hänvisa till satan kommer inte att vända någon.
Men känslor och moral kommer oundvikligen att bli en faktor, så där gäller det att ha vad du anser klart för dig - och varför du anser som du gör.

Har ett par högt uppsatta NMR snubbar på jobbet och de är inte helt lätta att diskutera med. Väldigt fasta i övertygelsen och faktiskt ofta pålästa om statistik mm, men helheten är väldigt snedvriden.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 14:14   #10
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Ungdomar som drar sig till NMR eller för den delen till autonoma vänstern är oftast unga "vilsna" personer som inte har en vänkrets.

Exakt hur man får dessa ut från det är väl ingen exakt vetenskap, men det är troligtvis inte åsikterna i sig som får personen att söka sig till den gruppen.
Det som går att göra något åt är att få personen att hitta bättre vänskapskretsar bland andra som inte har de åsikterna. Eller styra åt det hållet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 07:18   #11
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fordon har sin poäng.

Arbeta på er relation skapa ett tryggt och samspelt förhållande gör saker tillsammans för att bygga tillit börja med det som roar honom. Gå sedan över till dina intressen när det är klart börja prata värderingar.
+1

Här tror jag det mesta brister för föräldrar. Sin egen relation med sina barn är ibland obefintlig. Man får bara gneta på och involvera sig i deras liv och försöka peppa de till bättre val. Men TS har hamnat i en svår sits.

Hoppas det löser sig !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 12:34   #12
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Beror ju helt på vilken anledning han sympatiserar med dom. Är det för att han saknar gemenskap i sitt vanliga umgänge och hittar det där kan det vara riktigt svårt att bryta det.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 12:54   #13
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Lite intressant att du väljer en analogi där ena sidan har klart mer faktastöd och där motreaktionen på faktaresistensen till slut degenererat till motskrik.

Vägen framåt är som alltid mer saklig faktadiskussion och mindre "åsikter".
Vägen framåt när det handlar om relationer till dina barn eller bonusbarn kanske inte alltid är saklig faktadiskussion. Eller vad tror du Stridis?
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 13:13   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Beror ju helt på vilken anledning han sympatiserar med dom. Är det för att han saknar gemenskap i sitt vanliga umgänge och hittar det där kan det vara riktigt svårt att bryta det.
Jag tror det är ännu svårare att bryta om han sympatiserar med dem för att han är beläst i deras ideologi och tror den stämmer. Såna är riktigt svåra att övertala, det är typ lika meningslöst som att snacka med en chemtrailare eller flat-Earthare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 14:09   #15
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Ge killen lite svängrum.
Ta diskussion med honom ifall det dyker upp, men behandla honom med respekt och ha inte som yttersta mål att "ändra på hans felaktiga uppfattningar". Jag tror han lär märka detta, och det bygger inte förtroende.
Han börjar bli vuxen och att rota runt i ideologi med målsättningen att få honom att rätta sig i ledet, fast du tycker att du har rätt, kan nog driva bort honom.
Det är ju fortfarande samma människa du har att göra med. Det kan hända att han kan ändra uppfattning, också att han inte kan. Oavsett lär det ta tid och då måste du kunna ge det tid.

Nu är ju NMR extrema, men vi har faktiskt politisk frihet. Så vara sig det är panik över att ens bonusbarn är kommunist, nazist eller feminist så kan man inte bara tvinga runt någons uppfattning, och försök att styra tonåringar och unga vuxna har jag mest sett leda till konflikt, jag tror inte killen blir mindre dragen till NMR ifall han kan gå martyr för att han upplever att du förskjutit honom pga hans politiska åsikter.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)