Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-01, 11:51   #31
Silveta
Registered User
 
Silvetas avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 690
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Den sa att jag ska äta ca 2200 kalorier för att nå mitt mål på 90 kg på 52 veckor. Nu till min fråga. Om jag äter mindre än 2200 kalorier är det nån fara? Vad är det minsta man måste äta om man samtidigt tränar osv? Man vill ju tappa men man vill ju inte att kroppen ska må dåligt.
Efter vad jag har förstått så kan du ligga på ett större kcal underskott ju mer kroppsfett du har, hade någon uträkning som gav dig en ungefärlig siffra på hur lågt du kunde ligga men minns den inte i huvudet.
__________________
Tjockfet, magersmal ectogainer
BP: 107.5/115 - KB: 147.5/150 - ML: 200/200
Total: 455/465
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 11:53   #32
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Tänker om jag nu har 1600 kvar, inte så att middagen kommer vara på 1000 kalorier direkt :P Så idag kanske jag kommer ha ett underskott på ca 600 eller så.
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 12:00   #33
Silveta
Registered User
 
Silvetas avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 690
Enligt något jag läste så kan varje kilo fett släppa ifrån sig 70kcal om dagen.

Du väger 143kg, säg 35% fett vilket ger dig ungefär 3500 kcal om dagen i energi från fett.
__________________
Tjockfet, magersmal ectogainer
BP: 107.5/115 - KB: 147.5/150 - ML: 200/200
Total: 455/465
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 12:03   #34
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Då kör jag på med appen och äter som jag har gjort så får vi se vart jag hamnar. Mån går ju säkert lite + - 0 iom att man vissa dagar äter annan middag osv.
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 12:10   #35
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Den sa att jag ska äta ca 2200 kalorier för att nå mitt mål på 90 kg på 52 veckor. Nu till min fråga. Om jag äter mindre än 2200 kalorier är det nån fara? Vad är det minsta man måste äta om man samtidigt tränar osv? Man vill ju tappa men man vill ju inte att kroppen ska må dåligt.
Du kan säkerligen ligga på under 2200, se bara till så att du får i dig nog med protein, samt en bra mängd fett och kolhydrater och vitaminer/mineraler.
Många som deffar här inne brukar ligga på 1500-2000 kalorier (då tänker jag på killar).

Det enda som kan hända om man ligger för lågt är väl att man kan må sämre i huvudet, mentalt och kanske tappa motivation. Samt att om du ligger extremt lågt så är det ju större chans att tappa mer muskelmassa. Sen är det ju även olika från person till person, en del upplever kanske sämre koncentrationsförmåga ju lägre dom ligger osv.

Men du märker snabbt om det är något som är helt galet skulle jag tro.
__________________
Journal

Senast redigerad av Zizou den 2012-03-01 klockan 12:11.
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 12:17   #36
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Jo precis, jag kör på så får man se efter några veckor. Tappar jag som jag vill så är det ju bara köra på
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 19:19   #37
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Frukost:

2 dl havregryn
1 matsked lingonsylt
8 dl vatten

Mellanmål:
1 äpple

Lunch: Spaghetti med köttfärssås och sallad

Mellanmål:
1 päron

Middag:
Spaghetti med tonfisk och böngroddar samt lite keso vid sidan av.

Träning:
Ingen, jobbet slängde in ett möte över min lunch så lunchpromenaden blev inte av.
Gymmet imorgon bitti dock så hoppas kunna köra lite hårdare samt testa lite 5x5... Men vet att jag vill träna mer än så, så kanske blir lite annat också som rodd och liknande.
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 22:35   #38
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Nojjig som fan nu...
Tänkte börja med SL5x5 imorgon men är sjukt skraj för att lyfta fel och kanske paja nått...
Spelar ingen roll hur många videos jag kollar in kommer endå va lite skakis när jag väl är där...

Några tips kring det?
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 06:56   #39
Lychgate
Deff Incarnate
 
Lychgates avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 1 471
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Nojjig som fan nu...
Tänkte börja med SL5x5 imorgon men är sjukt skraj för att lyfta fel och kanske paja nått...
Spelar ingen roll hur många videos jag kollar in kommer endå va lite skakis när jag väl är där...

Några tips kring det?
"Lätta" vikter med fullt fokus på utförande och hur det känns i musklerna som ska aktiveras. Försök inte dra 100kg bänk eller liknande.
__________________
184 cm, 148kg - ~98,
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 07:44   #40
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Dagens träning:

Knäböj
5x5 med stång

Bänkpress
5x5 med stång (detta var dock väldigt enkelt så nästa gång blir det lätta vikter)

Roddmaskin
10 min då jag var extremt osäker på stångrodd? Kallas det så? Vill inte riskera något utan får fråga någon på gymmet (vilka som nu är där kl 5 på morgonen)

Axellyft
Med 5 kg hantel i vardera hand för att mjuka upp axlarna

Axelpress
3x12 40kg

Sit ups i maskin
5x5
60kg
80kg
90kg
100kg
110kg

Bicepscurl
5x5 20kg

Anledningen att jag fyllde på med annat var mest för att SL5x5 övningarna var klara på ca 15-20 minuter men jag ville pressa mig själv mer. Nu är jag sådär härligt utmattad i benen så jag knappt kan gå och det känns så satans skönt!

Och nejdå Lych, inga 100kg bänkpress här på ett tag :P
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 08:01   #41
Silveta
Registered User
 
Silvetas avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 690
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Dagens träning:

Knäböj
5x5 med stång

Bänkpress
5x5 med stång (detta var dock väldigt enkelt så nästa gång blir det lätta vikter)

Roddmaskin
10 min då jag var extremt osäker på stångrodd? Kallas det så? Vill inte riskera något utan får fråga någon på gymmet (vilka som nu är där kl 5 på morgonen)

Axellyft
Med 5 kg hantel i vardera hand för att mjuka upp axlarna

Axelpress
3x12 40kg

Sit ups i maskin
5x5
60kg
80kg
90kg
100kg
110kg

Bicepscurl
5x5 20kg

Anledningen att jag fyllde på med annat var mest för att SL5x5 övningarna var klara på ca 15-20 minuter men jag ville pressa mig själv mer. Nu är jag sådär härligt utmattad i benen så jag knappt kan gå och det känns så satans skönt!

Och nejdå Lych, inga 100kg bänkpress här på ett tag :P
Ser bra ut, tänk på att nu i början så ska du enligt schema höja 2.5kg i bänk/militär/rodd samt 5kg i böj och mark varje pass om jag inte missminner mig
Det blir snabbt tungt så börja inte lägga på för mycket själv, då stagnerar man snabbare vilket du vill undvika.
__________________
Tjockfet, magersmal ectogainer
BP: 107.5/115 - KB: 147.5/150 - ML: 200/200
Total: 455/465
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 08:04   #42
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Okej en riktig nybörjar fråga men menar man 2.5 kg på varje sida då eller 2.5 totalt?
Saken hör också till att just rodd, militär och mark är jag skitosäker på :/ Så pass att jag inte riktigt vågar testa dom men kanske inte är så mkt som kan gå fel med bara stången?

Och nejdå tänkte inte lägga till så mkt när jag väl börjar slänga på vikter
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 08:21   #43
Silveta
Registered User
 
Silvetas avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 690
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Okej en riktig nybörjar fråga men menar man 2.5 kg på varje sida då eller 2.5 totalt?
Saken hör också till att just rodd, militär och mark är jag skitosäker på :/ Så pass att jag inte riktigt vågar testa dom men kanske inte är så mkt som kan gå fel med bara stången?

Och nejdå tänkte inte lägga till så mkt när jag väl börjar slänga på vikter
2.5 totalt på bänk/rodd/militär
5kg totalt på mark och böj

Mark kan du troligen börja på 40kg direkt, det är vad som rekommenderas enligt programmet.

I rodd har du några få saker att tänka på: Lätt böjda knän, spänn bålen så att du inte får bananrygg, dra mot naveln.

Militär: Spänn rumpa och bål under hela övningen så du håller dig stadig, pressa rakt upp, inte utåt först.

Mark: Stången över mitten av fötterna, böj ryggen så du når stången med händerna, håll dem lite utanför benen så du har fri rörelse uppåt, böj knäna lätt så att smalbenen möter stången, brösta upp dig och titta rakt fram, dra sen rakt upp, stången ska inte svinga ut utan dras längs med benen, har du blåmärken på smalbenen så gör du i princip rätt. Att spänna bålen här är också högsta prio, du vill inte ha bananrygg.
__________________
Tjockfet, magersmal ectogainer
BP: 107.5/115 - KB: 147.5/150 - ML: 200/200
Total: 455/465
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 08:23   #44
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Mycket att tänka på men får skriva ner det där och ge det några försök om det inte finns någon på gymmet som håller på med samma saker
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 14:20   #45
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Nu måste jag fråga här.
Skaffade ju en app vid namn Shape up för att hålla koll på kalorierna men den hävdar att efter min träning idag och min promenad så har jag bara förbrukat 15 kalorier...
Då åt jag ändå 3 dl yoghurt med müsli och en knäckemacka med ost till frukost. 2 knäckemackor med ost till mellanmål och spaghetti med tonfisk och böngroddar till lunch.

Är det jag som tänker fel helt enkelt eller ska jag fortfarande trycka i mig 2000kcal till efter allt det där?

Den räknade att 2200 kcal gör att jag når 90 kg på 52 veckor (give or take)

Men man får ta den med en nypa salt då vikter tung är ca 350 kcal och vikter lätt 150 eller så. :P
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)