Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-14, 00:53   #151
MrLomax
Registered User
 
MrLomaxs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Swedensland
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate Visa inlägg
Väg dig mer kontinuerligt och få ut ett veckomedel istället. Själv kan jag lätt variera 2kg upp eller ner i vikt. När man dietar kan även fettcellerna fyllas med vatten efter att dom tömts på fettsyror vilket gör att vågen inte rör sig, detta töms sedan och man kan uppleva en "Woosh" effekt.
Väldigt bra tips! Att jag inte tänkt på det tidigare... väg dig alltså varje dag. Jag hade tänkt föreslå att han skulle väga sig varannan vecka eller 1 gång i månaden. Men andra hållet är nog bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate Visa inlägg
Får du ont i smalbenen av att gå bör du sakta ner med powerwalkandet och ta en dags paus här och där så det inte blir överansträngt.
Han kanske skulle byta ut pw's mot simning eller crosstrainer? (crosstrainer är min favorit för övrigt) Eller cykel?

Jag tycker att det är bra att Thomas belastar hjärtat också och inte bara kör styrkepass + drar ner på kosten. Iofs är jag lite av ett "cardio-freak".
Jag tror att cardio är mycket effektivare för viktminskning än styrketräning, för att jag tror att man förbrukar fler kalorier per timma med cardio än att lyfta skrot. Rätta mig om jag har fel?
Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate Visa inlägg
När det gäller energiintaget ser det helt ok ut och är i den lägre klassen. Du bör definitivt inte gå lägre.
Precis, man får inte äta för lite, då orkar man ju inte träna!
Öka hellre träningsdosen än drar ner mer på maten.
MrLomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 06:34   #152
Lychgate
Deff Incarnate
 
Lychgates avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 1 471
Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax Visa inlägg
Han kanske skulle byta ut pw's mot simning eller crosstrainer? (crosstrainer är min favorit för övrigt) Eller cykel?

Jag tycker att det är bra att Thomas belastar hjärtat också och inte bara kör styrkepass + drar ner på kosten. Iofs är jag lite av ett "cardio-freak".
Jag tror att cardio är mycket effektivare för viktminskning än styrketräning, för att jag tror att man förbrukar fler kalorier per timma med cardio än att lyfta skrot. Rätta mig om jag har fel?
Simning, crosstrainer och cykel belastar lederna klart mindre men det negativa är att det behövs redskap i form av maskiner eller en bassäng för att utföras. Det blir helt enkelt mer struligt än att bara gå ut och gå så man får göra en avvägning om det är värt dom extra resurserna. Har man möjligheten är det dock bättre.

Konditionsträning förbrukar generellt mer energi än styrketräning. Dock utför man styrketräningen för att stimulera till att bibehålla muskelmassan, det går inte jämföra stimulansen som cardio ger mot detta. Det finns klara hälsofördelar att belasta hjärtat och det är därför man bör träna konditionen, inte i viktnedgångs syfte.

Just nu har Thomas en stor övervikt och kan komma undan med högre nivå av lätt aktivitet då fettfrilösningen från cellerna är tillräckligt hög för att väga upp energiunderskottet. Men när vikten sänks kommer återhämtningen försämras allt eftersom, speciellt om träningsgraden ökar successivt. Det gäller att hitta medelvärdet där kroppen mår bäst medans man tar sig mot sitt mål.

Man måste skynda långsamt vid viktnedgång och verkligen tänka att "Mer är inte alltid bättre.".
__________________
184 cm, 148kg - ~98,
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 08:43   #153
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Igår landade jag på ca 2000 kcal under dagen. Men då har jag ju varken räknat bort powerwalken eller gymträningen för den delen. Men jag blir ju mätt och sådär så jag känner mig ju bra, inte trött, inte orkeslös eller något och orkar prestera på gymmet. Dock måste jag ta i mer på måndag, har ju inte träningsvärk nånstans... =(

Jo jag skulle kanske kunna köra crossen, kanske kan ha den som uppvärmning eller något för att köra ett helt gympass på crossen klarar jag nog inte då jag dels inte har så mkt tid på morgonen om jag inte ska kliva upp 3.30 :P Sen tycker jag ju styrketräningen är så fruktansvärt mycket roligare. Känns som att jag har kommit tillbaka till hur kul jag tyckte det var att träna när jag var 15. På den tiden boxades man, gymmade, tränade kung fu, ja det mesta
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 08:57   #154
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Träningsvärk är inte ett kvitto på att träningen ger något, väldigt många som nästan aldrig får träningsvärk men får goda resultat.
Oftast brukar träningsvärk komma när man gör någonting nytt, kan vara någon ny övning eller att öka belastningen, som kroppen inte har gjort tidigare alternativt att man börjar träna igen. Efter ett tag så kommer du inte få träningsvärk lika ofta, då kroppen vänjer sig.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 09:29   #155
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Fan va trist :P
Det är ju en så skön känsla
Och ett bra sätt att veta att träningen tog
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 09:48   #156
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Fan va trist :P
Det är ju en så skön känsla
Och ett bra sätt att veta att träningen tog
Hehe jo, kan ibland vara ganska skönt Sen så får man träningsvärk färre gånger om man tränar samma muskel 2 gånger i veckan än 1, tycker jag personligen.
Det viktigaste är ändå att fokusera på att kontinuerligt öka vikterna eller antal reps, progression Träningsvärk lär nog ändå dyka upp då och då när du ökar vikterna skulle jag tro
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 10:18   #157
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Gött vi får se på måndag för då ska jag slita ordentligt!
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 10:29   #158
minikevin
Registered User
 
minikevins avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Skivarp
Inlägg: 326
Citat:
Jo jag skulle kanske kunna köra crossen, kanske kan ha den som uppvärmning eller något för att köra ett helt gympass på crossen klarar jag nog inte då jag dels inte har så mkt tid på morgonen om jag inte ska kliva upp 3.30 :P...
Själv går jag alltid upp 03.40 var morgon nu tills jag har 20 veckor kvar till tävling, sen blir 03.00 var morgon. Promenerar 30 minuter var morgon nu, sen blir det 60 minuter. Allt går bara man vill
__________________
Blogg
http://sklyftaren.blogg.se
minikevin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 10:33   #159
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Inte när man har en nyfödd att ta hand om på nätterna
Jag tar ju henne på kvällarna efter jobbet som avlastning för sambon och då är jag vaken till ca 00 sen kliver jag upp 5 och drar iväg till gymmet och sedan jobba

Men du har rätt dock allt går bara man vill
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 12:35   #160
minikevin
Registered User
 
minikevins avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Skivarp
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Inte när man har en nyfödd att ta hand om på nätterna
Jag tar ju henne på kvällarna efter jobbet som avlastning för sambon och då är jag vaken till ca 00 sen kliver jag upp 5 och drar iväg till gymmet och sedan jobba

Men du har rätt dock allt går bara man vill
Då får du iaf 5 timmars sömn, hade varit väldigt nöjd med det Själv kommer jag i säng efter 23-23.30 och upp 03.40.. Handlar om prio, ska man sen tävla har man inget val
__________________
Blogg
http://sklyftaren.blogg.se
minikevin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 14:38   #161
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Så sant så sant!

Hur är det egentligen med kolhydrater? Bör jag skippa dom till lunch och middag eller är en liten mängd ok?
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 14:49   #162
minikevin
Registered User
 
minikevins avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Skivarp
Inlägg: 326
Försök köra minimalt med kolisar om dagen. Jag själv håller mig till max 150 om dagen
__________________
Blogg
http://sklyftaren.blogg.se
minikevin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 14:52   #163
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Så sant så sant!

Hur är det egentligen med kolhydrater? Bör jag skippa dom till lunch och middag eller är en liten mängd ok?
Kolhydrater är inte farligt. Det som spelar roll i viktnedgång är kaloriunderskottet.
En person som äter t.ex 150g kolhydrater och 50g fett kommer gå ner lika mycket som en som äter 100g fett och 37.5g kolhydrater.
Det enda som kan skilja är att person 1 kanske binder lite mer vätska och kan prestera lite bättre på gymmet, pga mer glykogen i musklerna t.ex.
Det beror mycket på vilket mål man har och hur man tycker att man mår med de olika stilerna. Själv presterar jag uruselt utan/med liten mängd kolhydrater och jag mår mycket bättre psykiskt med större del kolhydrater.
__________________
Journal

Senast redigerad av Zizou den 2012-04-14 klockan 14:56.
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 14:55   #164
minikevin
Registered User
 
minikevins avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Skivarp
Inlägg: 326
Håller med ovanstående med förutsättning att man vet vilka kolisar och vilket fett man ska äta. jag vet en del som säger att det är den totala kcal i slutet som räknas men så är inte alls fallet.... Eller det går fortare om man gör "rätt" och vet vad man ska äta
__________________
Blogg
http://sklyftaren.blogg.se
minikevin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 15:04   #165
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Okej så lite tortilla vröd dör man inte av då? har 1100 kcal kvar idag och tacos med mjukt bröd står på menyn. Antingen köttfärs och grönsaker eller "wraps"
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)