Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-07, 17:44   #61
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg
1. Vilka otroligt låga mål du har. 3-siffrigt i 3 stora klarar du väldigt fort. Du kommer märka snart. Dock bra att du satt upp mål. Under hur lång period har du tänkt att dessa mål ska sitta uppe?
Hmm jag måste formulera mig dåligt när jag skrev att det är delmål. För det var en annan som trodde det var mina huvudmål också. Vet inte riktigt vad jag ska kalla de målen nu men det jag menade var att det är en bit på vägen. Trivs verkligen inte med att ligga under 3siffrigt. Kommer jag över den biten så kan jag börja känna mig lugn men kommer ju vilja öka mer sen efter det såklart .

Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg
3. Dina marklyft? Inte för att vara sån, men hur tror du att dina ben kommer må när du stryker med 150 kg längs låren och benen. Påminner om rumänska marken fast ändå inte...

Hmm. Det var någon som verkade kunna sin sak som la upp någon jänkares film på hur man ska göra marklyften.
De sa att stången ska gå längs skenbenet och över knät. Hela rörelsen mot kroppen alltså. Men då blir jag ju iaf automatiskt nyfiken på hur du vill att jag ska göra istället?


Gällande att du inte stretchar ryggen: du MÅSTE väl inte göra det om du inte vill, men utan att jag på rak arm kan garantera, kan jag nästan lova att det är mer än direkt skadligt att låsa ryggen i det läget som du låser i.
Övningen är till för att du ska nå toppen och overstretcha lite och låsa i en-två sekunder.
Det blir dessutom en form av statisk träning du sysslar med för korsryggen, du använder den knappt om än alls? Och vid statisk träning blir du inte mycket större jämfört med dynamisk.
Du gör ju som du vill, men hett tips, gör riktiga marklyft från grunden så blir det inte fel längre fram. För att låsa fast 150 kg i det läget... Aj!
I övrigt har du rak rygg, vilket är bra, dock ska du använda ryggen mer.
Allrigh, jag förstår.. I fortsättningen går jag hela vägen upp och drar axlarna bakåt. För det är så det står i kolos övningsbank.

Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg
4. Du ser rätt ojämn ut, tänker på att du trycker ner 55 kg i pushdowns, hur pass bra utförande har du där? Får du kontakt?
Det är väl inte så konstigt? Det är ju den lägsta vikten på hela kolo med tonåringar inräknat . Kör man 30 kg i Scullcrushers är väl 55 ganska normalt?
Kontakten är extrem. Både pump och skön smärta. jag står med benen ihop. Något framåtlutad, smått böjda knän och pendlar mellan bröstkorg och lår. Med låsta överarmar såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg
5. Bänken ser ut att vara bra, försök att filma lite mer framifrån så att man ser hela utförandet, du göms väldigt bra bakom vikterna.
jo det finns ingenstans att lägga kameran var därför det blev så dåligt. Men jag ska be någon filma åt mig nästa gång så får du ta en ny titt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg
6. Bra jobbat, fortsätt slit på gymmet så blir det bra.
Tack! Tack till dig med, Fastback!

Senast redigerad av Filthy den 2011-12-07 klockan 17:46.
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 17:50   #62
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg

2. Skippa dips, årets skadeövning och ger dig egentligen inte speciellt mycket. Antar att du tränar för att få Beachbody 2012?
Ja lite ytliga mål är det ju. Planerar ju inte deffen lagom till vår helt utan baktanke Men jag vill ha en bra och stabil grundstyrka också. Därav är det att göra bra i de 3 stora mina riktlinjer .
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:08   #63
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Men snyggt av mig. Jag svarade på första stycket i punkt3 inuti quotet.
Citat:
3. Dina marklyft? Inte för att vara sån, men hur tror du att dina ben kommer må när du stryker med 150 kg längs låren och benen. Påminner om rumänska marken fast ändå inte...
Hmm. Det var någon som verkade kunna sin sak som la upp någon jänkares film på hur man ska göra marklyften.
De sa att stången ska gå längs skenbenet och över knät. Hela rörelsen mot kroppen alltså. Men då blir jag ju iaf automatiskt nyfiken på hur du vill att jag ska göra istället?

och hur ska jag använda ryggen mer? luta mig mer framåt? Ställa fötterna annorlunda?

Senast redigerad av Filthy den 2011-12-07 klockan 18:10.
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 19:24   #64
Bänkbjörnen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 247
Citat:
Ursprungligen postat av Filthy Visa inlägg
Men snyggt av mig. Jag svarade på första stycket i punkt3 inuti quotet.


Hmm. Det var någon som verkade kunna sin sak som la upp någon jänkares film på hur man ska göra marklyften.
De sa att stången ska gå längs skenbenet och över knät. Hela rörelsen mot kroppen alltså. Men då blir jag ju iaf automatiskt nyfiken på hur du vill att jag ska göra istället?

och hur ska jag använda ryggen mer? luta mig mer framåt? Ställa fötterna annorlunda?
Du får jättegärna länka den filmen, för det är ju så du gör ett marklyft.
Du ska ha stången och dra den längs skenbenet och över knät. Men du ska inte släpa den längs skenbenet för att fortsätta släpa vikten upp över låren för att sen inte räta ut alls.
Tänker lite på stela/rumänska marklyft där man är sugen på att nå kontakt med baksida lår, då är utförandet mer likt ditt.

Marklyftet är ju för att aktivera korsryggen, du ska ju dra upp vikten med ryggen. Det är ju ett lyft, inte böj.

Visste inte vem jag skulle visa, men Axon känns som en bra måttstock då han kör utan bälte etc.
Såhär ser ett marklyft ut:
http://www.youtube.com/watch?v=qff4FVVBnMs

Dock tycker jag att man ska starta och avsluta lyft med helt rak rygg, särskilt för nybörjare.
__________________
Träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...%E4nkbj%F6rnen

"Are you the bear? The bear in shoooouuulders?"
Bänkbjörnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 19:44   #65
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg

Marklyftet är ju för att aktivera korsryggen, du ska ju dra upp vikten med ryggen. Det är ju ett lyft, inte böj.
Jo visst är det så. Det är därför jag har övningen på ryggdagen.
Men om vi ska ta det rent teknikmässigt då. Du tycker jag har rumpan för långt ner och lutar mig för lite mycket framåt?

Kollade klippet nu. Det jag märker att han gör annorlunda för att aktivera ryggen är väl det jag fråga lite om. Han hör röven högt uppe och lutar sig nästan 90 grader framåt. Om jag gör det nästa pass... Går upp hela vägen och samtidigt på plats försöker förstå vad du menar med att inte släpa mot kroppen men ändå vara emot den så gör jag förhoppningsvis rätt?

Jag letade i forumet efter videon jag syfta på men den måste haft någon vilseledande titel. Det var som ett föredrag iaf och en stod och filma. En herre kommenterade medan en dam körde lätta marklyft.

och tack för att du tar dig tid. Det är sådant här man behöver höra i början innan man hittat sin väg.
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 19:53   #66
Bänkbjörnen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 247
Du gör allting som man ska göra, förutom att du inte använder ryggen...
Vad jag kan se står du rätt, du har ryggen rätt, du greppar rätt, men du använder bara inte ryggen.
Om du tittar så låser du ryggen i ett läge och använder den inte alls, du lyfter bara vikten rakt upp.

Allt ser bra ut, förutom ryggen, använd den.
__________________
Träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...%E4nkbj%F6rnen

"Are you the bear? The bear in shoooouuulders?"
Bänkbjörnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 19:55   #67
Knaz
Registered User
 
Knazs avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 811
Ta och kolla in bland annat de här klippet med Rippetoe.

Knaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 20:45   #68
Bänkbjörnen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 247
Den där är skitbra! Gör som i filmen som Knaz länkade och du fixar till det.
__________________
Träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...%E4nkbj%F6rnen

"Are you the bear? The bear in shoooouuulders?"
Bänkbjörnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 03:02   #69
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Ni ska allt få se på teknik nästa gång grabbar .
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 03:20   #70
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Efter 3 dagars ofrivillig vila


Inledning: Vad skönt att få vara tillbaka igen efter bristande sömn och julbord! Lite för mycket vila men med ett glatt humör och en fräsh och utvilad kropp tog man sig till gymmet för dagens axelpass.

Axlar

Stående Militärpress (ny övning)
Set1: 32kgx8
Set2: 37kgx8
Set3: 37kgx7
Set4: 37kgx6
Set5: 37kgx5
Kommentar: Kändes helt ok. Ligger väl på de vikter jag räknade med ungefär.

Cabel side lateral raise
Set1: 14kgx9
Set2: 14kgx7
Set3: 14kgx6
Set4: 14kgx5
Kommentar: Skönt att jag klarade alla 4 set utan smärta som avbryter den här gången

Front Raise
Set1: 10kgx14 (PB!+2rep)
Set2: 14kgx7 (PB!+4kg)
set3: 14kgx6
Set4: 14kgx5
Kommentar: Gött att man hela tiden orkar mer i den här. Hade räknat med att stå stilla i den här ett tag.

Drag till hakan
Set1: 22kgx12 (PB!+1rep)
set2: 24.5kgx9 (PB!+2.5kg)
Set3: 24.5kgx9
Set4: 24.5kgx7
kommentar: Börjar få in schhhnitzen lite.

Baksida axel framåtlutad med hantlar(vikt/hantel)
Set1: 6kgx12 (PB!+2rep)
Set2: 8kgx8 (PB!+2kg)
Set3: 8kgx7
Set4: 8kgx6
Set5: 8kgx6
Kommentar: Jävligt gött!


Summering: Märktes att man var riktigt utvilad i kroppen nu när man tvingats till 3 dagars inaktivitet. Var underbart att få stå och göra lite militärpressar som start. Man kände att man var tillbaka i rätt rutin igen och viktiga pb för mina små minaaxlar.

Ganska nybliven singel. Men det var ett gemensamt beslut så det besvärar mig inte så jättemycket. Ska t o m hälsa på en tjej nere i Lund om några timmar bestämde jag mig för en stund sedan. Blir att sova på tåget tror jag. Hon är också träningstokig så det blir 2 pass där nere.
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 21:32   #71
Knaz
Registered User
 
Knazs avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 811
Citat:
Ursprungligen postat av Filthy Visa inlägg
Ni ska allt få se på teknik nästa gång grabbar .
Låter bra de !

Fina pressar senast !
Knaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 17:27   #72
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av Knaz Visa inlägg
Låter bra de !

Fina pressar senast !
Thx man!



Nu blir det att dra iväg för ett Biceps&Mage-pass!
Med mig har jag min nya träningskamrat och host här i Lund Josefina!

Kötta!
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 21:24   #73
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
En träningsdag i Lund


Inledning: Jag var då på besök i södra Sverige med en vänster handled som börjat värka mer och mer. Hoppas den slutar med det och manar upp! Det här är alltså gårdagens pass.

Biceps

EZ-curles
Set1: 30kgx8
Set2: 40kgx5
Set3: 40kgx4
Set4: 40kgx4
Kommentar: Kändes tyngre än sist men jag körde extra strikt idag.

Hammercurles rep
Set1: 30kgx5
Set2: 27.5kgx7
Set3: 27.5kgx6
Set4: 27.5kgx5
Kommentar: Intressant kabelstation eftersom man bara kunde ta hälften så mycket kg här än i hemmatrakterna.

Koncentrerade hantelcurles sittande bredbent
Set1: 11kgx8 (PB!+1kg)
Set2: 11kgx6
Set3: 11kgx7
Set4: 11kgx6

Mage

Crunchmaskin

situps till you drop

Kommentar: Fick snabba på här lite och kanske sluta lite tidigare men kände ändå att jag smiska magen lite


Summering: Ja var lite distraherande att dra på annat gym och kändes ändå som man gick åt rätt håll även om det inte vart något WOW!-pass. Men man kan väl kanske inte göra stora framsteg hela tiden även om vi har ena mirakelmänniskan efter den andra på det här forumet *avis*.
Ska bli skönt med benpass nu så handlederna får vila lite.
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 21:30   #74
Knaz
Registered User
 
Knazs avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 811
Citat:
Ursprungligen postat av Filthy Visa inlägg
EZ-curles
Set1: 30kgx8
Set2: 40kgx5
Set3: 40kgx4
Set4: 40kgx4
Kommentar: Kändes tyngre än sist men jag körde extra strikt idag.
Med fri stång ?
Knaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:30   #75
John M
Registered User
 
John Ms avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 086
Träningsdagboken som jag inte läst på 10 år Kommer kika in lite då och då.
John M är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)