Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-15, 21:35   #36286
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Den där meningsbyggnaden får min hjärna att lägga sig på sidan.

Ja, det borde vara ok om vattenbadet blev kyligt efteråt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 21:43   #36287
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Den där meningsbyggnaden får min hjärna att lägga sig på sidan.

Ja, det borde vara ok om vattenbadet blev kyligt efteråt.
I'm beginning to feel like a rap god...


Gött!
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 21:48   #36288
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
I'm beginning to feel like a rap god...


Gött!
Yeah, mumble rap.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 19:28   #36289
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Vad heter en sån där iläggs-greja man ofta använder när man handdiskar?
Ser ut som en avlång "form"/ränna som man låter "hänga" på/i en del av diskhon där man kan mellanlagra disk om man inte har plats för typ diskställning?

Köpte en helt i plast från ikea för typ 2 år sen, men den börjar bli ganska tråkig, så tänkte kolla på någon i metall istället. Men nu lyckas jag inte hitta någon sån i någon kategori och kan inte googla eftersom jag tappat namnet

Edit: Typ som en billig "disklåda" som inte är en fast del av diskhon.
Edit2: Tydligen heter det durkslag.. Förknippar det snarare med såna där runda grejer man häller av pastavatten i... Då är min nya fråga, är det bara jag som använder "durkslag" enbart som diskredskap?

Se bild för vad jag menar.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-12-16 klockan 19:34.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 19:36   #36290
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag lade ett par ägg efter kokning som jag inte åt upp i ett vattenbad i kastrull för ca 24h sedan. Är de ätbara nu?
Ett kokt ägg kan du låta ligga framme i dagar och fortfarande vara OK att äta, så länge du inte skalar det.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 19:39   #36291
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
En tumregel med mat är väl att så länge det inte smakar helt för j-igt så är det okej att äta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 19:42   #36292
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En tumregel med mat är väl att så länge det inte smakar helt för j-igt så är det okej att äta?
Nej, verkligen inte. Verkligen verkligen inte.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 19:48   #36293
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Nej, verkligen inte. Verkligen verkligen inte.
Aight.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 19:59   #36294
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En tumregel med mat är väl att så länge det inte smakar helt för j-igt så är det okej att äta?
Man kommer långt med lukt, syn och smak men finns helt klart mekanismer, mikroorganismer och skit som man inte kan upptäcka med våra sinnen. För än det är för sent då :p

Frukt, grönsaker och mejeriprodukter är tex generellt enkelt att avgöra på. Sallat, kött, fisk, skaldjur, kyckling osv är i mitt tycke närmast omöjligt att avgöra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 20:03   #36295
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Jag kör enbart på bäst-före-datum och "3-dagarsregeln" för tillagad mat. Om något smakar illa innan det så slänger jag givetvis. Om mat legat framme mer än typ 3h så åker det i soptunnan. Dålig mage förstör jobb, studier och träning i flera dagar så det är inte värt det för mig.

Senast redigerad av xan den 2018-12-16 klockan 20:05.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 20:49   #36296
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Man kommer långt med lukt, syn och smak men finns helt klart mekanismer, mikroorganismer och skit som man inte kan upptäcka med våra sinnen. För än det är för sent då :p

Frukt, grönsaker och mejeriprodukter är tex generellt enkelt att avgöra på. Sallat, kött, fisk, skaldjur, kyckling osv är i mitt tycke närmast omöjligt att avgöra.
Fisk är väldigt enkelt. Det känner du på lukten och har du en gång känt lukten av rutten fisk så förstår du skillnaden. Fisk ska lukta hav och inte "fisk" för att vara ätbar.

Skaldjur är känsligare och har kort hållbarhet. Musslor som inte öppnar sig när de kokat är en risk och musslor som är öppna innan de kokat är en risk. Skaldjur börjar dock lukta ganska snabbt ändå men tumregeln är att man bör ta det säkra före det osäkra om man är osäker.

Kött syns nästan alltid på färgen när det börjar bli en risk. Och när det gäller kyckling bör man aldrig gambla om framstämplingstiden har gått ut.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 21:39   #36297
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Var uppe i morgonpasset nyligen på det här ämnet;

https://sverigesradio.se/avsnitt/1212070
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 09:17   #36298
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Jag kör enbart på bäst-före-datum och "3-dagarsregeln" för tillagad mat. Om något smakar illa innan det så slänger jag givetvis. Om mat legat framme mer än typ 3h så åker det i soptunnan. Dålig mage förstör jobb, studier och träning i flera dagar så det är inte värt det för mig.
Så du äter tillagad mat som senast 3 dagar efter tillagning? Är då inte ovanligt att jag äter saker en vecka efter tillagning, om det legat i kylskåpet sen dess iaf. Men jag är uppfostrad till att ogilla matsvinn, slänger nästan aldrig mat,tallriken är alltid renskrapad.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 10:00   #36299
Vincente
Registered User
 
Vincentes avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 43
Trodde att det vedervärdiga uttrycket "där poddar finns" endast användes i public service-sammanhang undvika att nämna företag vid namn, men har under den senaste tiden stött på uttrycket även i andra kanaler.

Varför används "där poddar finns" överhuvudtaget i andra sammanhang än public service? Släpps de större poddarna på fler än en handfull olika ställen eller varför behövs ett samlingsuttryck?

Tänker att det omöjligen kan bidra till fler lyssningar att inte nämna tjänsterna vid namn. Och i fall där en podd släpps på flera olika appar, avgränsa hänvisningen till de mest populära.
Vincente är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 10:08   #36300
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Vincente Visa inlägg
Trodde att det vedervärdiga uttrycket "där poddar finns" endast användes i public service-sammanhang undvika att nämna företag vid namn, men har under den senaste tiden stött på uttrycket även i andra kanaler.

Varför används "där poddar finns" överhuvudtaget i andra sammanhang än public service? Släpps de större poddarna på fler än en handfull olika ställen eller varför behövs ett samlingsuttryck?

Tänker att det omöjligen kan bidra till fler lyssningar att inte nämna tjänsterna vid namn. Och i fall där en podd släpps på flera olika appar, avgränsa hänvisningen till de mest populära.
Det är väl ganska vanligt att kanaler som gör så? Man försöker få bort märken från produkter man använder (tex med tejp eller papper) och dylikt för att inte promota eller förknippas med dem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)