Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-19, 20:13   #36121
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det verkar som om de ändrat leveransvillkoren sedan mitt sängköp, som nog var tio-femton år sedan. Rätt säker på att den sängen köptes i affären, och att jag inte betalade 500:- för att få den hemskickad. Det är jag för snål för.

Så förmodligen så var det den där leveransen för 199:- som jag valt. Men som då kanske innebar att de bar in den i lägenheten och inte bara till trottoaren, som verkar vara fallet nu.

Eller så var budgubbarna snälla helt enkelt, och hjälpte mig upp med sängen fast de egentligen inte behövde.
Det är ju bara 499 kr, inte 500 kr
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 20:13   #36122
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
"Leverans, inburen" innebär till anvisad plats så länge du har fri väg i huset/lägenheten.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:24   #36123
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
"Leverans, inburen" innebär till anvisad plats så länge du har fri väg i huset/lägenheten.
Det tror jag alla är med på. Det som kostar 199:- är dock trottoarleverans.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:32   #36124
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Varför tillverkas vissa rakapparater så att dom inte går att använda medan dom laddas?
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:59   #36125
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Får man verkligen plats med en ordentlig portion mat i en matlåda som är 0.8L? Nästa storlek är 1.5L och den är verkligen löjligt gigantisk för en matlåda. Får nästan ta med mig en påse spaghetti till affären och testa.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 22:55   #36126
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Glen Visa inlägg
Varför tillverkas vissa rakapparater så att dom inte går att använda medan dom laddas?
Prisklass på dem rakapparaterna?
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Får man verkligen plats med en ordentlig portion mat i en matlåda som är 0.8L? Nästa storlek är 1.5L och den är verkligen löjligt gigantisk för en matlåda. Får nästan ta med mig en påse spaghetti till affären och testa.
Gäller att välja rätt typ av råvaror. Ris och köttfärs är tex mycket mer yteffektivt (och komprimerbart) än potatis och köttbit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 13:17   #36127
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Skulle behöva en stor ryggsäck. Som man har när man går på tur med. Hur stor ska en sån vara?

Ska kunna rymma mat för en vecka. Och allt man man behöver få med för en veckas tur.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 14:55   #36128
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Skulle behöva en stor ryggsäck. Som man har när man går på tur med. Hur stor ska en sån vara?

Ska kunna rymma mat för en vecka. Och allt man man behöver få med för en veckas tur.
Ifall du ska ha ett tält för 1-2 pers, sovsäck, liggunderlag, spritkök + sprit och så frystorkad mat och kläder för en vecka (sommar/höst) så är nog 70 liter lagom. Men det beror ju lite på hur stort tält du ska kånka på. Och vilken typ av kök, samt hurpass mycket kläder du har och hur "snålt" du packat i allmänhet.

Du kan kanske komma undan med 60l ifall du har riktigt bra grejer och packat smart, samt kan ha tältet utanpå ryggan.

Är ni flera som ska gå så kan ni ju dela på grejerna så en tar kök + sprit och en tar tältet. Då är 60l helt klart rimligt.

Ovanstående är i alla fall mina erfarenheter från ett tiotal fjällvandringar på runt 1-2 veckor. Då har min rygga aldrig varit större än 70l, och aldrig vägt över 25-30kg från början. Den har dock vägt mer på hemvägen ibland. Saltad röding väger betydligt mer än frystorkad mat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 14:57   #36129
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ett kilo röding väger mer än ett kilo russin.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:03   #36130
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ett kilo röding väger mer än ett kilo russin.
För att inte tala om hur mycket godare det är!

Jävlar vad sugen på rökt röding jag blev nu. Får gå och ta en kall dusch eller nåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 20:52   #36131
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ska räkna lite och kolla hur stor ryggsäcken är som jag har nu. Den är i allafall för liten. Liggunderlag och tält har man väl på utsidan? Men hur gör man med sovsäcken?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 21:22   #36132
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ska räkna lite och kolla hur stor ryggsäcken är som jag har nu. Den är i allafall för liten. Liggunderlag och tält har man väl på utsidan? Men hur gör man med sovsäcken?
Liggunderlag och sovsäck brukar nog de flesta ha i bottenfacket på ryggsäcken, ända sen liggunderlag slutade vara stora as av skumplast och blev uppblåsbara. Vissa har tält på utsidan, men jag har aldrig fattat varför det skulle vara bra att ha som default. Om tältduken är dyngblöt efter en regnig natt brukar jag spänna upp den utanpå ryggsäcken för att hålla övrig packning torr, annars åker den ner i ryggsäcken med allt det andra.

70l brukar räcka för de flesta

Senast redigerad av blåvitt den 2018-11-20 klockan 21:25.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 11:48   #36133
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ska räkna lite och kolla hur stor ryggsäcken är som jag har nu. Den är i allafall för liten. Liggunderlag och tält har man väl på utsidan? Men hur gör man med sovsäcken?
Man vill väl rimligen ha så mycket som möjligt av grejerna i ryggsäcken. De tyngsta sakerna i botten och närmast ryggen så inte tyngdpunkten hamnar långt utåt och/eller långt uppåt. Ifall du har en sovsäck utan en sån kompressionspåse så kan du kanske ha den på utsidan. Men bara om du har en bra och vattentät packpåse att stoppa in den i.

Liggunderlag är svåra att få plats med så det kan man spänna fast utanpå. Enda anledningen till att ha tältet utanpå ryggsäcken (om säcken är stor nog) är väl om tältpinnarna är för långa för att få plats i säcken. Fast då kan man ju rimligen ta ut dessa ur tältpåsen och ha själva tältet i säcken och enbart pinnarna utanpå. Ett tips är att testa att dra på regnskyddet för att se att liggunderlag mm inte är ivägen. Det vill man inte fippla med i spöregn.

En ytterligare anledning till att ha liggunderlaget på utsidan är att det kan vara trevligt att kunna ta loss detta enkelt ifall man tar en liten rast. Denna princip är väl rätt självklar och gäller nog all packning. Dvs grejer man behöver ofta och/eller med kort varsel överst och ytterst så man inte behöver fippla så mycket får att ta fram dem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 13:14   #36134
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Black Friday, gäller detta också i butik eller mest online ? eller kanske bara online ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 13:20   #36135
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Drack nyss 1 liter mjölk som stått framme sedan igår; kommer jag att bli sjuk nu? 🤔
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)