Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-18, 20:06   #121
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Kvällens träningspass:

Mål: Få pumpa efter att gymet haft påskstängt
Muskelgrupp: Bröst o triceps
Motivation: Inte så där vansinnigt adrenalinladdad som jag brukar vara, utan mer bara enormt träningssugen

Bröst:
Uppvärmning av Rotatorcuff: ståendes o joddlandes med 4,5kg hantel, 1 set x 8 vardera arm
Bänkpress i smith: 1 set [8 x 40kg], 1 set [6 x 50kg], 2 set [6 x 55kg], 1 set [6 x 60kg] +4 reps ökning på 60kg!
Hantelpress i lutande bänk 3 set [6 x 20kg]
Sittande flyes i maskin 3 set [8 x 60kg] +5kg ökning i samliga set!
Cable cross over: 2 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 40kg] +10kg ökning i 2 set!

Triceps:
Pushdowns med stång i cross: 2 set [8 x 40kg], 2 set [8 x 45kg]
Repdrag över huvudet i cross: 3 set [8 x 40kg] tungt, arghh
Dips (djupa) mellan två bänkar, kroppsvikt, 4 reps, sen dog jag...

Summering:
Ooiii, får se kvällens tränigspass som en ny lärdom och insikt!
För det första, köra bröst och triceps samma pass suger för mig. Jag blåser slut på tricepsen, särskilt i hantelpressen. Tricepsövingarna går bra i några reps, men på 5-6 repetitionen så tvärdör muskeln som om någon bara vridit av kranen. Neh, tricepsen ska få smisk i ett separat pass så jag kan trycka skiten ur muskelhelvete...

Lärdom nummer två är att bänkpressen skulle jag kunna ge mer i om jag haft passare. Så jag tänkte kompensera det genom att kötta skiten ur mig med hantelpress istället. Nackdelen är mina armar. Ni ska se min Batman-imitation då jag sträcker ut armarna rakt upp i skyn med 20-kiloshantlarna o de börjar fladdra... gah!

Nåja, fokus på det positiva gäller, dvs: skönt(!) att påskledigheten är över och skön pump i tricepsen. Kul också att 60kg i bänken börjar kännas humant, saaaakta men säkert så närmar jag mig 70kg... 100kg till jul?

Bra pass!
Hur ser ditt träningsschema ut egentligen? står kanske i journalen, men palla leta liksom...
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 20:34   #122
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Bra pass!
Hur ser ditt träningsschema ut egentligen? står kanske i journalen, men palla leta liksom...
Kan inte ha ett strikt träningsschema tyvärr... dels pga mitt jobb som chef där jag mitt på dagen kan upptäcka att jag måste jobba över osv, har aldrig riktigt fasta tider... dels pga gymet som ett litet gratisgym där man med otur kan få köa typ en timme för redskapet man bestämt sig för att köra.

Men jag försöker alltid vila varje muskelgrupp minst 48h eller mer.

Vilodagar klämmer jag in då jobbet ådstakommer en sådan eller då jag lyssnar på kroppen o tar en extra återhämtningsdag. På en tiodagarsperiod har jag åtminstone tre dagar då jag inte gör något alls fysiskt ansträngande.

Körde först cardio i form av innebandy, men sedan skippade jag det. Stort misstag! Cardion ska in igen, nu är löparsäsongen igång med.
Sedan vissa pass kör jag typ Marklyft å då kan det bli en vilodag dagen efter bara pga att den övningen slår knut på hela min kropp...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 20:37   #123
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag låter kroppen styra rätt mycket hur jag ska träna, får jag en megaträningsvärk som ömmar i flera dagar i en muskelgrupp så vilar jag hellre den någon dag extra o kör någon annan muskelgrupp 2ggr den veckan istället...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 21:31   #124
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Undrar hur sjutton man räknar ut vad jag tar i benpress månne?
Kom o tänka på att benpressen vi har på gymet är en plan benpress, där fotplattan sitter fast och så pressar man släden man sitter på istället. Slog mig precis att eftersom jag sitter på släden, så måste ju min egen kroppsvikt ha inverkan på motståndet med? Eller tänker jag galet?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 00:13   #125
Hiiiman
Registered User
 
Hiiimans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Undrar hur sjutton man räknar ut vad jag tar i benpress månne?
Kom o tänka på att benpressen vi har på gymet är en plan benpress, där fotplattan sitter fast och så pressar man släden man sitter på istället. Slog mig precis att eftersom jag sitter på släden, så måste ju min egen kroppsvikt ha inverkan på motståndet med? Eller tänker jag galet?
Pressar du rakt fram. så att tyngden skulle komma utan dragningskraften (slädens friktion med marken) så borde din vikt spela in, men en sådna maskin har jag aldrig hört talas om !

Är det däremot att det sitter i en vajjer, som i sin tur genom olika utväxklingar lyfter vikter spelar din vikt ingen roll !
Hiiiman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 10:10   #126
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Du fortsätter öka, och öka, och öka...

Du skrev något om sittande lårcurl, och eftersom en kille på gymmet slet itu sitt muskelfäste i denna vill jag bara höja ett varningens finger här. Ryck aldrig igång denna övning, utan dra lugnt och sansat. Mao ta inte mer vikt här än vad du säkert kan kontrollera. Är ju liksom lite rädd om dig...
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 20:15   #127
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiiman
Pressar du rakt fram. så att tyngden skulle komma utan dragningskraften (slädens friktion med marken) så borde din vikt spela in, men en sådna maskin har jag aldrig hört talas om !

Är det däremot att det sitter i en vajjer, som i sin tur genom olika utväxklingar lyfter vikter spelar din vikt ingen roll !
Ah, mmkay, då är jag förvånansvärt klen i benen tyvärr, tänkte kanske det kunde glädja mig att min egen kroppsvikt räknades in också. Släden rör sig alltså på två skenor och den är kopplad med ett ett brett band upp till ett viktmagasin.... men asså jag tycker 100kg är stenkämpigt i den o de flesta här på forumet, såväl tejer som killar, tar ju fasiken nästan 200kg i vanlig benpress, men ok, bara till att fortsätta kötta då!!
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
Du fortsätter öka, och öka, och öka...
Du skrev något om sittande lårcurl, och eftersom en kille på gymmet slet itu sitt muskelfäste i denna vill jag bara höja ett varningens finger här. Ryck aldrig igång denna övning, utan dra lugnt och sansat. Mao ta inte mer vikt här än vad du säkert kan kontrollera. Är ju liksom lite rädd om dig...
Tackar för det! Jo den känns läbbig, just med tanke på att man sitter på senorna eller vad det är.. muskelfästet.... gör liksom ont då man börjar pressa på... så jag har redan bestämt mig för att hålla mig till böj i smith och benpress istället, låren får sig nog så mycket pisk där...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 21:03   #128
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kvällens träningspass:

Mål: Försöka prova lite mer marklyft och dessutom piska tandpetar-armarna!!
Muskelgrupp: Biceps som isolerad muskel, samt allround med basövning
Motivation: Beslutsam, inte helt taggad, men ändå målfokuserad.

Basövning/allround:
Marklyft: 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 70kg], 1 set [6 x 80kg], 1 set [2 x 90kg] +4 reps ökning på 80kg och PB på 90!

Biceps:
Alternerande hantelcurl i lutande bänk (reps per arm) 2 set [6 x 12 kg], 1 set [4 x 15kg] +ökning med några reps på 15kg
Preacher curls 3 set [8 x 50kg]
Concentration curls (reps per arm) 1 set [4 x 12kg], 1 set [6 x 10kg]
Stångcurl i cable cross 3 set [8 x 35kg]

Summering:
Hoho vad psyket ställer om när jag snörar dojjorna och surrar runt banden på träningshandskarna. Helt otroligt vad jag taggar upp mig själv o blir fokuserad, för att inte tala om ilsken, nästan fullkomligt rabiat!!! HÄR ska köttas!

Marklyftet: Ojojoj, vad tekniken sviktade på 90kg, jag fladdrade åt alla håll o kanter men tjurade upp stången. Det var skitkul o hytta upp 90kg, iaf tills jag i spegeln såg hur mina ögonlober började ploppa ur sina hålor då jag insåg att stången började glida mig ur händerna... hahah fan kan ingen filma mig på gymmet??!

Nåja, marklyft börjar bli riktigt roligt, men greppet är min svaga sida, kanske måste börja köra med suciplinerat grepp eller vad det heter... eller remmar...

Bicepsen gick segt, men undrar om jag inte brände rätt mkt krut på marklyftet, även om inte bicepsen är inkopplad där. Nåja, yippiekayey m-f, nya tag!!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 21:10   #129
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Wiiie marklyft och dubbelwiiie PB
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 21:14   #130
Jonna
Registered User
 
Jonnas avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Nkpg
Inlägg: 1 797
Oj vad du ökar, härligt!

Men du, finns det verkligen ingen som kan titta på din marklyftsteknik? jag blir lite orolig när du skriver att tekniken sviktade...lättaste sättet att skada ryggen är nog att dra mark med fel teknik gissar jag.

Vad kul det låter att du blir så taggad innan! Så skulle jag också vilja bli
Jonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 21:21   #131
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
Oj vad du ökar, härligt!

Men du, finns det verkligen ingen som kan titta på din marklyftsteknik? jag blir lite orolig när du skriver att tekniken sviktade...lättaste sättet att skada ryggen är nog att dra mark med fel teknik gissar jag.

Vad kul det låter att du blir så taggad innan! Så skulle jag också vilja bli
Ska se om jag kan låna en kamera o filma... det är ju ingen annan än jag som kör marklyft på gymet så... men det känns som om jag gör rätt ändå, ända var att ryggen inte riktigt hängde med på 90kg, det gick fort o resa sig upp med låren typ men att räta på ryggen tog desto längre tid... o samma sak på nervägen med stången, böja benen var lätt men ryggen ville gärna leka fällkniv...
Samtidigt så känns det bra, jag får inte ont någonstans eller så, mer än att det känns som om det tar något så gröndjävulskt i svanken/korsryggen..
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 07:06   #132
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Juste pass, du är ju inte så svag som du ger uttryck för *s'
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 08:31   #133
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Juste pass, du är ju inte så svag som du ger uttryck för *s'
Oii, fast jag tar ju inte ens 70kg i bänk eller 100kg i mark (ännu), så det är rätt klent i jämförelse mot övriga på bara detta forum... men det tar sig, sakta men säkert, jag ångar på mot nya PB o mål!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 08:43   #134
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Oii, fast jag tar ju inte ens 70kg i bänk eller 100kg i mark (ännu), så det är rätt klent i jämförelse mot övriga på bara detta forum... men det tar sig, sakta men säkert, jag ångar på mot nya PB o mål!
Ja, jag håller med cilia. dags att byta namn på journalen snart (om det går?). det finns många som är både mindre och klenare än du (JAG tex!)...
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 10:43   #135
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Ja, jag håller med cilia. dags att byta namn på journalen snart (om det går?). det finns många som är både mindre och klenare än du (JAG tex!)...
Ja, tittar man på min utveckling så har det hänt enormt mycket till sin helhet på dessa snart 4 månaders träning! Har lärt mig massor både om mig själv och min kropp, men också av träning i sin helhet osv.. o sakta men säkert börjar det ta form. Det kan bli så att jag startar en ny journal sedan ja, då jag har lämnat "nybörjarstadiet" och nu är inne i "amatörstadiet". Vem vet, efter sommaren kanske jag kan titulera mig "gym- o träningsmänniska" till och med..
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)