Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-10, 10:53   #1
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Armbågarna åker utåt vid tricepsextension

När jag utför sittande tricepsextensions med stång så klarar jag av att hålla armbågarna framåt (ej pekandes utåt) ganska bra genom övningen. Vid utlåning får jag däremot problem. Jag är alldeles för stel för att kunna låsa ut stången ovanför huvudet utan att armbågarna roteras ut. Problemet är detsamma när jag utför övningen liggandes.

Behöver jag öva upp rörligheten för att åtgärda detta eller blir övningen minimalt sämre?
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 11:09   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Vi inväntar folk med lite mer kunskap inom biomekanik, men min spontana känsla är ju att triceps fortfarande kommer kontrahera fullt ut oavsett position. Sen kan det nog vara bra för den allmänna hälsan i det området att sänka vikten och jobba dig igenom stelheten lite mer.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 11:25   #3
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vi inväntar folk med lite mer kunskap inom biomekanik, men min spontana känsla är ju att triceps fortfarande kommer kontrahera fullt ut oavsett position. Sen kan det nog vara bra för den allmänna hälsan i det området att sänka vikten och jobba dig igenom stelheten lite mer.
Jag har försökt att sänka vikten men jag behöver sänka så otroligt mycket för att det ska gå att låsa ut ordentligt. Jag kan vanligtvis träna på 50 kg. Om det ska gå att låsa ut får jag jobba med 15 kg ungefär. Kanske kan göra det som en del av uppvärmningen iofs.

Spontant tänker jag att det inte kan vara så himla vanligt att man klarar av att köra övningen helt utan inåt/utåtrotation?

Senast redigerad av n00b3n den 2018-11-10 klockan 11:26.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 11:45   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Eftersom triceps extension är en koncentrations-/isolationsövning för att träffa triceps tror jag att det är bra om du känner att du arbetar med triceps och kan fokusera på målmuskeln eftersom det är syftet med övningen.

Om vi använder momentum eller liknande missar vi ,som jag upplever det, målet med övningen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 11:53   #5
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Eftersom triceps extension är en koncentrations-/isolationsövning för att träffa triceps tror jag att det är bra om du känner att du arbetar med triceps och kan fokusera på målmuskeln eftersom det är syftet med övningen.

Om vi använder momentum eller liknande missar vi ,som jag upplever det, målet med övningen.
Hmm, jo självklart. Men hur menar du att detta hjälper mig med frågeställningen? Jag använder inte momentum men jag har svårt att inte rotera axlarna när jag närmar mig utlåsning. Oavsett om jag koncentrerar mig på målmuskeln eller inte.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 16:32   #6
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av n00b3n Visa inlägg
Hmm, jo självklart. Men hur menar du att detta hjälper mig med frågeställningen? Jag använder inte momentum men jag har svårt att inte rotera axlarna när jag närmar mig utlåsning. Oavsett om jag koncentrerar mig på målmuskeln eller inte.
Om det är bara rörlighet som är problemet borde du väl kunna låsa ut med 50 kg likaväl som 15 kg?

Kör du liggande också? Annars kanske du kan byta till den?
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 17:18   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av n00b3n Visa inlägg
Hmm, jo självklart. Men hur menar du att detta hjälper mig med frågeställningen? Jag använder inte momentum men jag har svårt att inte rotera axlarna när jag närmar mig utlåsning. Oavsett om jag koncentrerar mig på målmuskeln eller inte.
Missade att det var sittande och i så fall tror jag att det är bättre att låta armbågarna vara vinklade utåt och tror inte på att låsa ut för mycket i övningen det sliter mer på armbågarna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 20:35   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Spontant känner jag att det är "självklart" att man inte kan peka armbågarna framåt i toppläget sittandes. Det krävs en extrem rörlighet i utåtrotation. Jag ser inte det som ett problem att man inåtroterar i toppen. Alla här kan ju försöka sträcka upp armen i luften och peka armbågen framåt...
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 18:15   #9
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
I ett sånt här fall skulle de vara jättebra om du kan filma och lägga upp.
Det är enklare att se om du verkligen vinklar så mycket som du tror.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 23:33   #10
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Testa med lutande bänk och hantlar så kanske du får in en bättre teknik sen.

Själv kör inte med stång längre. Den pajar bara armbågarna. Med hantlar känns det direkt på inre triceps. Bättre kontakt.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 23:44   #11
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
såhär gör man
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 23:52   #12
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Och för de som får problem av rak stång kör samma övning med lika snyggt utförande med en vinklad ez-curl stång. Så blir det mer skonsamt ifall det gör ont av rak stång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 07:43   #13
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Iom att det inte påverkar aktiveringen av triceps att vinkla handleden så är vinklad stång helt ok! Om kullagren är ok. Vikterna måste kunna rulla fritt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)