Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-11, 10:07   #421
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av JohanOrving Visa inlägg
Med lågt shbg vill du ha frekventa injektioner, desto mer frekvent desto bättre. Går du privat så går det antagligen att lösa, tror att dom kan låta dig göra det själv hemma när du vant in dig?

För lågt SHBG rekommenderas det överallt på diverse TRT forum att man injicerar så ofta som möjligt, varje dag, varannan dag eller åtminstone 3ggr i veckan, splitta då upp dosen alltså.

Jag använder mig av testosteron enanthate, jag har också låg shbg runt 19 så jag kör måndag, onsdag och fredag. Använder mig av en insulin nål och injicerar i axeln så det blir minimalt/ingen ärrvävnad och det känns inte ens, över huvud taget.

Använder du NEBIDO har det ju en längre halveringstid, men det verkar ändå som att kroppen "äter upp testosteronet" riktigt snabbt med lågt shbg, oavsett ester, så jag skulle rekommendera dig till att försöka sätta injektionerna så ofta som möjligt, åtminstone 2ggr i veckan, du splittar då dosen såklart.

Annat jag kan rekommendera för att försöka få upp SHBG: IF (fasta 16 timmar, 8 timmars ätarfönster), samt olivolja.
Se det här över tid eftersom det är livslång behandling vecka efter vecka år efter år. Det ser spännande och oproblematiskt ut.

Du borde kanske ta ett snack med Andreas Cahling om hur det här går att lösa över tid för att klara höstens kant i livet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-11-11 klockan 10:08.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 10:22   #422
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Se det här över tid eftersom det är livslång behandling vecka efter vecka år efter år. Det ser spännande och oproblematiskt ut.

Du borde kanske ta ett snack med Andreas Cahling om hur det här går att lösa över tid för att klara höstens kant i livet.
Menar du att antalet injektioner blir jobbiga?
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 10:34   #423
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Menar du att antalet injektioner blir jobbiga?
För mig låter det likställt med en snällare dialys. Livet kretsar kring behandlingen, alltså injektionerna, till slut. Någon vecka kommer man vara urless på det, osv.

Ju färre ingrepp, desto bättre i min mening. Kroppen gillar nog inte konstant punktering av fascia och muskelmassa.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 11:02   #424
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ju färre ingrepp, desto bättre i min mening. Kroppen gillar nog inte konstant punktering av fascia och muskelmassa.
Haha! Det vore intressant att se en obduktionsbild på en död gammal byggares sätesmuskel!
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 12:03   #425
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Det här skulle jag säga är en liten missuppfattning.

Huruvida man ligger si eller så på sina mätvärden är inte det primära, det är som bekant bara referensvärden. Det finns de som ligger en bra bit under referensvärdena och mår utmärkt, är mycket starka och har massor med muskler. Pss finns det de som ligger en bra bit över referensvärdena som får problem.

Det är alltså symptomen som styr om man har en brist eller inte och är det man skall fokusera på. Inte mätvärdet som säger ganska lite om problemen.

MVH
/Bruce
Jag är medveten om det, jag går inte enbart efter värden. Det är ju svårt att veta exakt vad som är "livet" och vad som är lågt testo, men emellanåt stämmer alla symptom in och ibland är det är bättre. Det kan ju vara ett resultat av ett fluktuerande testo och eftersom jag är nära "botten" är jag och nuddar på dåligt välmående ibland.

Anledningen att jag inte tagit tag i en utredning är ju att jag på förhand vet vad utredningen kommer resultera i, ingenting förutom att jag får lägga ner massa tid på läkarbesök.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 12:20   #426
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kan ju vara värt att trycka på en sak Määng nämner: att ibland är det livet som trycker ner en. Stressam tillvaro och en temporär dipp är vanliga företeelser för många; i Ozzikings fall har det ju tyvärr varit ett år av riktigt tung tillvaro, med tester som visat på negativa faktorer. Jag misstänker dock att många andra söker efter anledningar till varför man inte har driv varje dag, eller varför man är nedstämd i perioder. Varje förklaring man stöter på kan tillämpas på sig själv, särskilt om man får höra från mer än ett håll att "så är det."

Jag är skeptisk till att svenska vården vill stympa svenska män, som vissa verkar vilja få det till. Någon sån konspirationsteori skulle snabbt röjas internt. Snarare tror jag det bottnar i att läkare främst ser varje tecken på förbättring som en utveckling där livslång och kostsam behandling kanske inte är nödvändig. Lägg därtill att allmänmedicinen inte har någon nämnvärd expertis i ämnet, utöver grundläggande rekommendationer, så förstår jag att man nekas behandling vid värden ett par steg inom referensramarna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 12:59   #427
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan ju vara värt att trycka på en sak Määng nämner: att ibland är det livet som trycker ner en. Stressam tillvaro och en temporär dipp är vanliga företeelser för många; i Ozzikings fall har det ju tyvärr varit ett år av riktigt tung tillvaro, med tester som visat på negativa faktorer. Jag misstänker dock att många andra söker efter anledningar till varför man inte har driv varje dag, eller varför man är nedstämd i perioder. Varje förklaring man stöter på kan tillämpas på sig själv, särskilt om man får höra från mer än ett håll att "så är det."

Jag är skeptisk till att svenska vården vill stympa svenska män, som vissa verkar vilja få det till. Någon sån konspirationsteori skulle snabbt röjas internt. Snarare tror jag det bottnar i att läkare främst ser varje tecken på förbättring som en utveckling där livslång och kostsam behandling kanske inte är nödvändig. Lägg därtill att allmänmedicinen inte har någon nämnvärd expertis i ämnet, utöver grundläggande rekommendationer, så förstår jag att man nekas behandling vid värden ett par steg inom referensramarna.

Det känns värt att ta i beaktning att Ozzis testo steg från ca 1 till 8 under en period där han "tvingades" till att träna mindre. Vanligtvis så har kört dubbla 2-3 timmars pass per dag - kontinuerligt.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 07:44   #428
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
För mig låter det likställt med en snällare dialys. Livet kretsar kring behandlingen, alltså injektionerna, till slut. Någon vecka kommer man vara urless på det, osv.

Ju färre ingrepp, desto bättre i min mening. Kroppen gillar nog inte konstant punktering av fascia och muskelmassa.
Ja det är inte kul direkt men själva ingreppet är ju inte så stort. Det är också sant att det inte är kardemumma för kroppen, mina lår var i sådant skicka att jag inte ens kunde trycka in kolven på sprutan pga alla hårdheter i låret men man måste byta injektiobsställe.
Det bästa är ju såklart om man får kroppen stt fungera men om inte så är t.o.m 5 injektioner i veckan ett bättre val än att må skit. Jag har erfarenhet av läkare och kan säga att det alltid lönar sig att gå till en expert annars vet man aldrig vad man får för hjälp. Det är ju möjligt att man i många fall är deprimerad av andra orsaker men kan garantera att låga värden gör det ännu svårare.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 10:41   #429
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Det känns värt att ta i beaktning att Ozzis testo steg från ca 1 till 8 under en period där han "tvingades" till att träna mindre. Vanligtvis så har kört dubbla 2-3 timmars pass per dag - kontinuerligt.
Jag känner lite likadant, lite som att många som är "nattys"(hatar ordet) försöker leva med t.ex för dem en för låg mängd kroppsfett som man vanligen ser dopade personer göra. När det inte går så "dopar" man sig med TRT istället.

Jag säger INTE att det behöver vara så i Ozzis fall men skulle tänka mig för ordentligt speciellt om det kan förstöra kroppens egna produktion av testosteron etc. Jag är ingen expert i området men detta är min uppfattning just nu.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 16:56   #430
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
I med 500mg Sustanon och eventuellt 300mg tren acetat så löser det sig.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 18:22   #431
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag är skeptisk till att svenska vården vill stympa svenska män, som vissa verkar vilja få det till. Någon sån konspirationsteori skulle snabbt röjas internt. Snarare tror jag det bottnar i att läkare främst ser varje tecken på förbättring som en utveckling där livslång och kostsam behandling kanske inte är nödvändig. Lägg därtill att allmänmedicinen inte har någon nämnvärd expertis i ämnet, utöver grundläggande rekommendationer, så förstår jag att man nekas behandling vid värden ett par steg inom referensramarna.
Är många tillstånd som behandlas styvmoderligt - endometrios, funktionella magtarmbesvär, alkoholberoende (och det är nära systematiskt!) utan att det "röjs internt".
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 08:51   #432
The_eagle
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 128
Har fått min första spruta Nebido nu. Otroligt skönt att slippa gelén.
Men det jag reagerar på är att jag börjat gå upp i vikt.
Verkar som jag går upp 1 kg/ vecka sedan injektionen.
Är det vätska?
Känner en helt annan pump i musklerna när jag tränar.
The_eagle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 17:49   #433
JohanOrving
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av The_eagle Visa inlägg
Har fått min första spruta Nebido nu. Otroligt skönt att slippa gelén.
Men det jag reagerar på är att jag börjat gå upp i vikt.
Verkar som jag går upp 1 kg/ vecka sedan injektionen.
Är det vätska?
Känner en helt annan pump i musklerna när jag tränar.
Det är vätskeretention på grund av ökade östrogennivåer.
JohanOrving är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 08:10   #434
The_eagle
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 128
Fick ett annat svar ifrån min PT igår. Han sa att det är mina muskler som börjar att växa genom att dom binder till sig vatten p g a den ökade testosteronnivån.
Isf så ökar ju även östrogenet, så det kanske är en kombination.
The_eagle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 16:45   #435
JohanOrving
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av The_eagle Visa inlägg
Fick ett annat svar ifrån min PT igår. Han sa att det är mina muskler som börjar att växa genom att dom binder till sig vatten p g a den ökade testosteronnivån.
Isf så ökar ju även östrogenet, så det kanske är en kombination.
Jag är ingen expert på bodybuilding men jag ställer mig skeptisk till att dina muskler vuxit nämnvärt på så kort tid :P
JohanOrving är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)