Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-14, 10:29   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Greppstyrka och mental hälsa

Svagt grepp = mentalsjuk.

Citat:
BACKGROUND:

This study is to longitudinally investigate the association between grip strength and mental health disorders in middle aged and aged population from the Korean Longitudinal Study of Aging.

METHODS:

Data from the Korean Longitudinal Study of Aging (KLoSA) from 2006 to 2016 was assessed using longitudinal data analysis and out of the 9279 research subjects gathered 1549 (16.7%) participants were reported as Q1 group and 2074 (22.4%) participants were reported as Q5 group. To analyze the association between grip strength and mental health disorders, generalized estimating equation (GEE) model was used.

RESULTS:

The association between grip strength and cognitive decline was statistically significant, with the following Odds ratio (OR) predicting decreased cognitive decline: OR = 4.99 (p < .0001) for Q1 group vs. Q5 group. The association between grip strength and MMSE and CESD was also statistically significant, with the following estimate (B) predicting decreased MMSE score: B = -0.12 (p < .0001) for Q1 group vs. Q5 group. In terms of CESD, CESD score was higher for Q1 group (B = 0.34, p < .0001) compared to Q5 group.

CONCLUSION:

This study shows a significant association between grip strength and risk of mental illness in Korean middle aged and aged population. Therefore, grip strength should be given more focus in terms of resistance training programs.
J Affect Disord. 2018 Nov 4;245:371-376. Effect of grip strength on mental health.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 10:33   #2
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
"Therefore, grip strength should be given more focus in terms of resistance training programs."

Snacka om att överskatta kausaliteten!
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 10:46   #3
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
"Therefore, grip strength should be given more focus in terms of resistance training programs."

Snacka om att överskatta kausaliteten!
Haha, verkligen! Förmodligen handlar det nog om att greppstyrka är ett bra sätt att mäta overall fitness och hälsa. Förutsatt att man inte specifikt tränar greppet och därmed får bra greppstyrka oavsett ens fysiska hälsa i övrigt.

Eller så kanske det är så att folk som har god mental hälsa förstår hur coolt det är med greppstyrka och därför inkluderar det i sin träning
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 10:51   #4
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Dags för doktorerna börja skriva ut grippers.

Revolutionerande.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 11:28   #5
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Folk som har god mental hälsa förstår hur coolt det är med greppstyrka och därför inkluderar det i sin träning
This!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 12:07   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
"Therefore, grip strength should be given more focus in terms of resistance training programs."

Snacka om att överskatta kausaliteten!
Vaddå? Klart vi måste rekrytera pirater nu när vi ser att färre pirater på jorden ökar medeltemperaturen?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 12:33   #7
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
Låter ju kanske löjligt överlag, MEN:

Jag mår dåligt om jag känner mig/är svag, och bra om jag känner mig/är stark. Och att vara stark i händer, underarmar, handleder, fingrar, verkligen känns och märks hela tiden på ett sätt som andra grupper och funktioner inte kan jämföra sig med, på ett sätt som är svårt att förklara. Men tror snarare i allmänhet att det handlar om att folk med fysiska arbeten har starkare grepp och datanördar har kasst grepp. Och tror att det livet som bonde/mekaniker/vad det nu än må vara, är lyckligare än ett kontorslandskap eller arbetslös gamer
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 13:07   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
En relaterad undring. Jag är blodrädd i vissa sammanhang. Om jag ser ett verkligt klipp på en skadad människa, t.ex i en dokumentär, där inälvor med mera syns och hänger ut, och doktorer handskas med inälvorna, kan jag bli svag i hela kroppen och framförallt greppet. Skulle säga att 95% av styrkan är puts väck. Och detta tack vare ett intryck utifrån, ingen fysisk skada. Vad kan sådant bero på?

Tillägg: bara att skriva detta inlägg och tänka på sådant gjorde att jag kände den här svagheten smyga sig på, om än bara i ”bakhuvudet”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2018-11-14 klockan 13:08.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 13:12   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Så, marklyft är det optimala för optimal hälsa!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 13:12   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
En relaterad undring. Jag är blodrädd i vissa sammanhang. Om jag ser ett verkligt klipp på en skadad människa, t.ex i en dokumentär, där inälvor med mera syns och hänger ut, och doktorer handskas med inälvorna, kan jag bli svag i hela kroppen och framförallt greppet. Skulle säga att 95% av styrkan är puts väck. Och detta tack vare ett intryck utifrån, ingen fysisk skada. Vad kan sådant bero på?
Blodtrycksfall av en mild chock.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 13:16   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Blodtrycksfall av en mild chock.
Och då är det ändå bara intryck från media. Om jag bevittnat det på riktigt, gud. Hade väl lagt mig platt på marken. Detta trots att det inte är något jag vill påverkas av. Och vet inte rör min egen kropp. Som att det tar sig förbi alla logiska barriärer av vad jag vet är farligt och inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 13:21   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Många känner obehag av åsynen av blod, men jag har för mig att runt 15 % upplever ett mätbart och påverkande blodtrycksfall.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 14:18   #13
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Och då är det ändå bara intryck från media. Om jag bevittnat det på riktigt, gud. Hade väl lagt mig platt på marken. Detta trots att det inte är något jag vill påverkas av. Och vet inte rör min egen kropp. Som att det tar sig förbi alla logiska barriärer av vad jag vet är farligt och inte.
Vanligt. Kan möjligen vara en "spela-död-mekanism", har jag spekulerat kring.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 15:00   #14
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Och då är det ändå bara intryck från media. Om jag bevittnat det på riktigt, gud. Hade väl lagt mig platt på marken. Detta trots att det inte är något jag vill påverkas av. Och vet inte rör min egen kropp. Som att det tar sig förbi alla logiska barriärer av vad jag vet är farligt och inte.
Jag är liknande. Får typ sympationt. Kan tänka hur det skulle påverka mitt eget liv av att exempelvis bryta benet. Det skulle ju innebära att jag måste pausa marklyftandet!!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 13:29   #15
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
"Therefore, grip strength should be given more focus in terms of resistance training programs."

Snacka om att överskatta kausaliteten!
Vad är det för forskare som gjort studien, och hur kom man fram till denna slutsats?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)