Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-29, 16:35   #4651
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
The Lucifer Effect - Philip Zimbardo

Citat:
The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil is a 2007 book which includes professor Philip Zimbardo's first detailed, written account of the events surrounding the 1971 Stanford Prison Experiment (SPE) — a prison simulation study which had to be discontinued after only six days due to several distressing outcomes. The book includes over 30 years of subsequent research into the psychological and social factors which result in immoral acts being committed by otherwise moral people. It also examines the prisoner abuse at Abu Ghraib in 2003, which has similarities to the Stanford experiment. The title takes its name from the biblical story of the favored angel of God, Lucifer, his fall from grace, and his assumption of the role of Satan, the embodiment of evil.[1][2] The book was briefly on The New York Times Non-Fiction Best Seller[3] and won the American Psychological Association's 2008 William James Book Award.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lucifer_Effect
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 17:23   #4652
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Klar med The Dispossessed. Bra bok. En scifimiljö men utan speciellt mycket scifi, mer en bakgrund till att brottas med olika teman, bl.a. anarkism.

Började precis med A Canticle for Leibowitz.

Citat:
In a nightmarish ruined world slowly awakening to the light after sleeping in darkness, the infant rediscoveries of science are secretly nourished by cloistered monks dedicated to the study and preservation of the relics and writings of the blessed Saint Isaac Leibowitz. From here the story spans centuries of ignorance, violence, and barbarism, viewing through a sharp, satirical eye the relentless progression of a human race damned by its inherent humanness to recelebrate its grand foibles and repeat its grievous mistakes.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 20:21   #4653
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Fick mersmak på astronauter efter Fuglesangs bok, så blir "An Astronaut's Guide to Life on Earth" av Chris Hadfield.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 20:53   #4654
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Karen Barad - Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter.

Fattar inte ett skit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 18:08   #4655
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
A Canticle for Leibowitz tappar lite intresse i tredje delen av boken. Börjar läsa Robert R. McCammons "Swan Song" parallellt. Fångar intresset direkt med att måla upp huvudkaraktärernas bakgrund till den nukleära apokalyps som sker ganska tidigt in i boken (nästan 1000 sidor lång bok för övrigt).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 09:12   #4656
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Umberto Eco skriver riktigt bra böcker, men de är inte alltid så lättlästa. Ta t.ex. i Rosens namn där säker 20% går åt till att grotta ner sig i schismer mellan olika kristna sekter. Nu har jag börjat läsa Baudolino. Det är 1200-tal och huvudpersonen är Fredrik I adoptivson. Som vanligt när det är Umberto Eco fyllt med historiska och litterära referenser. I bland tror jag går halva tiden åt till att kolla på Wikipedia, vilket belägring av Konstantinopel var det, hur såg heliga romerska rikets gränser ut då, vilket helgon är det man anspelar på nu? För att göra saker lite lurigare är huvudpersonen polyglot och slänger sig med uttryck från olika språk och dialekter, som aldrig översätts eftersom hälfen av de närvarande ändå inte förstår vad som sägs. En bit in så läser huvudpersonen upp en banal "krog-dikt" han skrivit, naturligtvis på latin.

Feror ego veluti
sine nauta navis
ut per vias aeris
vaga fertur avis

Inte kan jag påstå att jag kan mycket latin, men där så sken jag upp, för det där vet jag vad det är och kan till och med sjunga det. Det är Estuans Interius ur Camina Burana.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 09:54   #4657
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 10:14   #4658
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
[img]https://i.imgur.com/IcaAnts.jpg[./img]
Lika dålig som hans senaste böcker i A song of ice and fire?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 12:50   #4659
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Mitt liv av Lev Trotskij

Ganska intressant. Brukar inte läsa biografier. Massa namn dyker upp som jag hört om tidigare men i te haft koll på vad dom gjorde. Lenins fru var ruskigt lik Scarlett Johansson.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 14:43   #4660
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Är några av böckerna om Robin Williams bra? Ska ges som present till en skådespelerska, så boken ska inte vara massa fakta bara utan ingående och emotionell. Helst mycket om själva skådespeleriet också.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 18:00   #4661
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Jag har snart läst ut Idun som är andra boken av fem i Johanne Hildenbrandts Valhall-serie. Det är rätt intressant att se hur hon väver en fantasyhistoria kring idéer kring asagudarnas ursprung och riktiga arkeologiska fynd.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 06:37   #4662
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Har för första gången på många år gett mig på en fantasy bok. Läste väldigt mycket sådant förr, men har spenderat senaste åren att förkovra mig i mer kunskapshöjjande böcker.

Riktigt skönt att bara försvinna ner i en story igen, första boken är re-read för mig.

Robert Sanderson - The Way of Kings, Stormlight Archive Series.

Tyvärr har ju bara 3 böcker släppts hittills. Finns även en filler book som jag tänkt läsa. Förhoppningsvis inte så långt kvar till boksläpp 4 när jag läst ut alla.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 23:41   #4663
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Klar med Hadfields bok, faktiskt över förväntan, kan absolut rekommendera den.
Nu blir det Six not so easy pieces av Feynman.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 23:47   #4664
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Är några av böckerna om Robin Williams bra? Ska ges som present till en skådespelerska, så boken ska inte vara massa fakta bara utan ingående och emotionell. Helst mycket om själva skådespeleriet också.
Jag tror faktiskt inte många biografier hanterar själva skådespeleri-delen särskilt mycket, utan är mer genomgående gällande personens liv. Det rent teoretiska är något man sällan surrar om.

Jag kan rekommendera Larry Moss handbok om skådespeleri: Intent to Live.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 19:15   #4665
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag tror faktiskt inte många biografier hanterar själva skådespeleri-delen särskilt mycket, utan är mer genomgående gällande personens liv. Det rent teoretiska är något man sällan surrar om.

Jag kan rekommendera Larry Moss handbok om skådespeleri: Intent to Live.
Tack för tipset! Finns den översatt till svenska? Osäker på om personen tycker om att läsa på engelska, men om det inte är för svårläst så ska det nog gå bra i alla fall.

Senast redigerad av xan den 2018-12-05 klockan 19:17.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)