Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-27, 11:04   #1
Bromancis
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 5
Biomekanisk skillnad

Vad blir den biomekaniska skillnaden mellan vanlig bänkpress och smalbänk (close grip) med skivstång.
Jag förstår skillnaden på övningarna och att smalbänk tex tar mer i triceps men kan inte få till det i ord hur dom är olika biomekaniskt med hävarmar och dominanta muskler...
Bromancis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 18:38   #2
crizzan
Registered User
 
crizzans avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Trollhättan
Inlägg: 2 107
Beror väldigt mycket på utförandet. Muskelaktiveringen skiljer mindre än vad folk tror om man ser på de EMG-studier som finns. Triceps kommer få större ROM med smalare grepp på grund av att med raka armar är distansen från stången till bröstet längre än om man har ett brett grepp. Är det något specifikt du undrar över?
crizzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 18:41   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av crizzan Visa inlägg
Triceps kommer få större ROM med smalare grepp på grund av att med raka armar är distansen från stången till bröstet längre än om man har ett brett grepp. Är det något specifikt du undrar över?
Bröst och frontdeltoider får också längre ROM med smalare grepp, av samma anledning. Jag gissar att det är ett av skälen till att man är svagare i smal bänkpress?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 18:48   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Om man vill ha lika öppen armbågsvinkel i bottenläget i smalbänk som i "vanlig", så innebär det att man träffar mycket längre ner och på sådant vis lägger man en relativt större del av belastning på framsida axlar och långa biceps, vilket brukar leda till besvär i form av att det helt enkelt blir för tungt och man failar, men utan att det direkt känns att det beror på detta, eller att man får en bristning i övre fästet i långa biceps vilket känns som en axelskada.

Förutom det så tar smalbänk mer på långa biceps men mindre på övriga armböjare. I min åsikt en ganska kass övning, oavsett vad man har för mål med träningen, med reserveringen att jag vet att kulstötare kör studssmalbänk och förstås delvis tanken bakom men har inte koll nog för att kunna döma ut den för dem.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 22:26   #5
Bromancis
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 5
Tack för svar. Hade lite svårt att kunna förklara skillnaden på det men känner att jag har fått bättre koll på det nu
Bromancis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 23:37   #6
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Om man vill ha lika öppen armbågsvinkel i bottenläget i smalbänk som i "vanlig", så innebär det att man träffar mycket längre ner och på sådant vis lägger man en relativt större del av belastning på framsida axlar och långa biceps, vilket brukar leda till besvär i form av att det helt enkelt blir för tungt och man failar, men utan att det direkt känns att det beror på detta, eller att man får en bristning i övre fästet i långa biceps vilket känns som en axelskada.

Förutom det så tar smalbänk mer på långa biceps men mindre på övriga armböjare. I min åsikt en ganska kass övning, oavsett vad man har för mål med träningen, med reserveringen att jag vet att kulstötare kör studssmalbänk och förstås delvis tanken bakom men har inte koll nog för att kunna döma ut den för dem.
Kör alltid smalbänk på armdagen. Har du någon övning du skulle rekommendera som ersättning? Den kommer att paras med overhead cable tricep extensions.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 19:58   #7
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Jag tränar alltid bänkpress med relativt smalt grep, inte jättesmalt men smalare än ringarna. Jag får mer träningsvärk i bröstet av detta och mindre ont i axlarna så jag går aldrig tillbaka till bredare grepp. De som styrkelyfter och vill lyfta maximal tar förstås bredare grepp, men är det fysiken, och styrka med förstås, så förespråkar jag ett lite smalare grepp.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 20:37   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Fey Visa inlägg
Kör alltid smalbänk på armdagen. Har du någon övning du skulle rekommendera som ersättning? Den kommer att paras med overhead cable tricep extensions.
Dips om det måste vara något liknande som ändock är bra. Men har man en armdag skulle jag inte vilja ha med något av dem, däremot liggande tricepsextensions med stång, kickbacks med squeeze i toppen liggandes på mage med båda händerna samtidigt, samt enarmspushdowns lite "inåt" är mysiga övningar tycker jag
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)