Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-21, 12:24   #1
antonio
Registered User
 
antonios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 345
Kolhydratladda på kaloriunderskott

Hej!

Ber på förhand om ursäkt om denna fråga tidigare besvarats i någon form men jag hittar i alla fall inget. Jag vet inte om jag krånglar till det onödigt mycket men så här lyder frågan:

Kan man på ett kaloriunderskott med säg förslagsvis 500 kcal / dag ändå fylla sina glykogendepåer? Låt oss säga att utgångsläget är tämligen tömda depåer och att intaget av kolhydrater är 300 g / dag, vikten är 65 kg och kcal-underskottet som sagt 500 kcal / dag.

Eller måste man uppnå (åtminstone) kcalbalans innan en inlagring kan ske?

Kanske en oerhört korkad fråga men det tar jag på mig

//A
__________________
antonio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:30   #2
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Skulle föreslå att du går upp till kcal-balans med kvalitativa kolhydrater 1-2 gånger i veckan (s.k. refeed) oavsett, det kommer bara hjälpa deffen i längden
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:59   #3
antonio
Registered User
 
antonios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Skulle föreslå att du går upp till kcal-balans med kvalitativa kolhydrater 1-2 gånger i veckan (s.k. refeed) oavsett, det kommer bara hjälpa deffen i längden
Tack men i det här fallet är det ingen klassisk deff jag håller på med. Det är även en rent teoretisk fråga; "är det möjligt"?

//A
__________________

Senast redigerad av antonio den 2018-05-21 klockan 13:01.
antonio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:16   #4
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av antonio Visa inlägg
Tack men i det här fallet är det ingen klassisk deff jag håller på med.
Hur deffar du?
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:27   #5
antonio
Registered User
 
antonios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hur deffar du?
Jag ligger f.n. på ett kaloriunderskott för att tappa vikt inför ett löp-lopp jag ska köra på lördag. Jag vill ut mesta möjliga viktnedgång och samtidigt börja ladda in mer och mer kolhydrater utan att gå på kcalöverskott. I övergången ligger jag på underskott men vill ändå lagra glykogen. Där av min fråga.

//A
__________________
antonio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:42   #6
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Hur långt är loppet?
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:55   #7
antonio
Registered User
 
antonios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Hur långt är loppet?
Det är 21 km så på gränsen för att vara värt det men jag intar helst minimalt med kolhydrater under loppets gång pga magen och vill därför maximera min prestation genom att ladda. Räknar på en sluttid mellan 1.40-1.45.

//A
__________________
antonio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 14:08   #8
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av antonio Visa inlägg
Det är 21 km så på gränsen för att vara värt det men jag intar helst minimalt med kolhydrater under loppets gång pga magen och vill därför maximera min prestation genom att ladda. Räknar på en sluttid mellan 1.40-1.45.

//A
Det som kan hända med din vikt på så kort tid är i bästa fall förlust av kolhydrater och tillhörande vätska. Detta vill du med all rätt undvika eftersom att 21 km är en distans där du kommer att behöva kolhydrater. Muskelmassa vill du inte heller förlora (eller kan, om du inte är sängliggande, vilket jag inte tror är optimal uppladdning), och med fettmassan hinner det inte hända någonting med tills på lördag bortsett från något/några enstaka hekto. Jag föreslår att du laddar som vanligt och försöker maximera förutsättningarna för din prestation. Vikttåget har du missat för detta tillfälle.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 14:10   #9
antonio
Registered User
 
antonios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Det som kan hända med din vikt på så kort tid är i bästa fall förlust av kolhydrater och tillhörande vätska. Detta vill du med all rätt undvika eftersom att 21 km är en distans där du kommer att behöva kolhydrater. Muskelmassa vill du inte heller förlora (eller kan, om du inte är sängliggande, vilket jag inte tror är optimal uppladdning), och med fettmassan hinner det inte hända någonting med tills på lördag bortsett från något/några enstaka hekto. Jag föreslår att du laddar som vanligt och försöker maximera förutsättningarna för din prestation. Vikttåget har du missat för detta tillfälle.
Kan köpa det resonemanget. Kanske inte något man vinner minuter på. Men jag är fortfarande intresserad av frågan rent teoretiskt om någon kan/vill svara på den

//A
__________________
antonio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 14:28   #10
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Kan inte svara på din fråga men skulle säga att det är bättre att stryka tillsatt salt ur kosten helt och hållet fram till loppet. Det kommer leda till ett stort tapp i vattenvikt, och sambandet mellan låga saltnivåer och kramp verkar vara ganska ogrundat (https://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 14:54   #11
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Kan inte svara på din fråga men skulle säga att det är bättre att stryka tillsatt salt ur kosten helt och hållet fram till loppet. Det kommer leda till ett stort tapp i vattenvikt,)

nja kroppen kompenserar för detta rätt snabbt. visst första två dagarna kan man tappa lite.
litet saltintag gör att kroppen försöker att behålla saltet

men att vara undervätskad kan ju inte vara önskvärt inför ett lopp?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)