Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-11-04, 13:35   #91
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Bodypump är en träningsform/koncept som lockar folk att köpa årskort på gym. En del trivs med den typen av träningsform, man får svettas och känna sig träna och visst är det mycket bättre än att vara helt inaktiv. Däremot om man är ute efter kroppsbygge och styrka så finns det andra mer lämpliga träningsformer.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 13:38   #92
marst060
Registered User
 
marst060s avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 474
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Iofs, om man går på BP för att man gillar passen i sig så är det ju bara att fortsätta. Men om syftet är att bli starkare och få bättre kondition, så slösar man ju bort sin tid.
Nja, håller inte med. Det finns säkert bättre sätt att bli stark och bättre sätt att få kondis. Men det man måste jämföra med är ju att inte träna alls. Att köra tung bodybuilding eller piska hårda kondisintervaller är inget alternativ för flertalet motionärer. Såklart blir du båda starkare och får bättre kondis av BP jämfört med att inte träna alls. Så att slösa bort sin tid? Nej verkligen inte.

Med det resonemanget skulle ju 99% av alla träningsformer vara slöseri med tid. Träning är något väldigt individuellt, något man förhoppningsvis gör för sin egen skull och för att må bra. Såjklart är BP är bra alternativ om du trivs med det.

Att sen hävda att det varken ger styrka eller kondis som vissa gör? Hur skulle man lyckas med det? Du ligger på hög puls i en timme och kör slut på alla stora muskelgrupper. Vilken svart magi skulle göra så att du inte blir tränad av det?
marst060 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 13:44   #93
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Bodypump är bra att det finns. Jag blir så irriterad på wannabe machokillar som Arne Persson som hävdar att Bodypump bara är till för tjejer och fjolliga killar.
+1. Jag tror att BP är den träningsform som för många utgör skillnaden mellan träning och ingen träning alls. Den sociala aspekten ska ju inte underskattas och det blir ju lättare att masa sig iväg till pass som är på bestämda tider och där man tränar tillsammans med andra. Självklart är det ju inte bra om tekniken lärs ut på ett direkt skadligt sätt men är man bara ute efter att röra på sig och ha kul i goda vänners lag tror jag inte BP är så pjåkigt ändå.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 13:51   #94
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Iofs, om man går på BP för att man gillar passen i sig så är det ju bara att fortsätta. Men om syftet är att bli starkare och få bättre kondition, så slösar man ju bort sin tid.
Det beror på utgångsläget och i många fall tränar folk för att upprätthålla det de har av styrka, rörlighet och kondition (eller bara för att det är kul). Tittar man på befolkningen i stort så om alla kör två pass Body Pump/skivstång/Irontraning och ett till två pass mer konditionsinriktat som spinning, löpning, simning, cykel etc utöver en rimlig mängd vardagsmotion så skulle det spara enorma kostnader som beror på övervikt, inaktivitet och dålig kondition. Självklart skulle det också förbättra hur folk mår. Vill man kan man slå ihop det hela så att man kör skivstång följt av 10-20 min medel till högintensiv konditionsträning två gånger i veckan.
Riskerna är inte heller så stora som en del vill göra gällande då belastningen är låg.
Det går självklart lika bra att köra något annat styrkebaserat t ex vanlig styrketräning med eller utan vikter kombinerat med någon form av konditionsträning.

Nackdelen är att man från anläggningarna försöker sälja in olika pass som universallösningen även om det kan vara uppenbart att det inte är det, t ex om något verkligen har som mål att bli stark så har den mycket lite på ett skivstångspass att göra.
Det är nackdelen att kombinera träningsrådgivning med sälj men också att det är bekvämt för den som är rådgivare.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 13:51   #95
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av marst060 Visa inlägg
Nja, håller inte med. Det finns säkert bättre sätt att bli stark och bättre sätt att få kondis. Men det man måste jämföra med är ju att inte träna alls. Att köra tung bodybuilding eller piska hårda kondisintervaller är inget alternativ för flertalet motionärer. Såklart blir du båda starkare och får bättre kondis av BP jämfört med att inte träna alls. Så att slösa bort sin tid? Nej verkligen inte.

Med det resonemanget skulle ju 99% av alla träningsformer vara slöseri med tid. Träning är något väldigt individuellt, något man förhoppningsvis gör för sin egen skull och för att må bra. Såjklart är BP är bra alternativ om du trivs med det.
Ok, där har du rätt. Om man jämför med att inte träna alls, vilket jag iofs inte gjorde. Som redan påpekats så är resultatet per investerad tidsenhet skit vad gäller BP om syftet är styrka och kondition. Även om inte "kör tung bodybuilding och hårda kondisintervaller" så får man bättre resultat på kortare tid genom att mysträna lite på ett vettigt konditions/styrkeupplägg. Enligt mitt huvud är energin helt felriktad om man vill träna sig lite mera fit, men inte vill "tokträna", och sen väljer bodypump som träningsform, som är den absolut sämsta kompromissen. Men som sagt, om alternativet är att inte träna alls, så är BP bättre alla dar i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av marst060 Visa inlägg
Att sen hävda att det varken ger styrka eller kondis som vissa gör? Hur skulle man lyckas med det? Du ligger på hög puls i en timme och kör slut på alla stora muskelgrupper. Vilken svart magi skulle göra så att du inte blir tränad av det?
Det är väl ingen som påstått att förbättringen vore noll? Men kass är det över alla parametrar. Det är bara att läsa Guddis artickelserie med referenser.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 13:53   #96
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Citat:
Ursprungligen postat av marst060 Visa inlägg
Att sen hävda att det varken ger styrka eller kondis som vissa gör? Hur skulle man lyckas med det? Du ligger på hög puls i en timme och kör slut på alla stora muskelgrupper. Vilken svart magi skulle göra så att du inte blir tränad av det?
Muskeluthållig blir man, men det är inte samma sak som styrka eller kondition. Man tränar de svagare och mindre muskelfibrerna som orkar mer och är uthålliga med bodypump och syreupptagningsförmågan höjs säkert något, men sämre än t ex genom löpning eller cykling under en timme.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 13:58   #97
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Iofs, om man går på BP för att man gillar passen i sig så är det ju bara att fortsätta. Men om syftet är att bli starkare och få bättre kondition, så slösar man ju bort sin tid.
nä, beror ju helt på utgångsläget samt vilken nivå man vill utvecklas till.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 14:02   #98
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
nä, beror ju helt på utgångsläget samt vilken nivå man vill utvecklas till.
Iofs. Men jag hävdar ändå att det är slöseri med tid om huvudsyftet är att förbättra kondition/styrka, när alternativen är så mycket bättre. resultat/investerad tidsenhet.

Men som sagt, är tjoandet och tjimandet i sig självt givande, så är det ju bara att köra på.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 14:10   #99
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Iofs. Men jag hävdar ändå att det är slöseri med tid om huvudsyftet är att förbättra kondition/styrka, när alternativen är så mycket bättre. resultat/investerad tidsenhet.

Men som sagt, är tjoandet och tjimandet i sig självt givande, så är det ju bara att köra på.
visst finns det mer effektiva träningsformer, men det är inte slöseri med tid för den otränade som annars skulle legat i soffan. bodybump kommer ju att ge viss effekt på konditionen och styrkan för den helt otränade. sen förhoppningsvis så kan det ju fungera som en språngbräda till vidare aktiviteter.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 14:25   #100
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Bra att folk rör på sig ja, men utförandena ser inte så bra ut.
Jag tycker att det är mycket bra att folk rör på sig oavsett vad de gr men det som stör mig mest i styrketräningsbranschen är all bullshit om byta fett mot muskler osv
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 14:56   #101
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
Det är inte slöseri med tid för den otränade som annars skulle legat i soffan. bodybump kommer ju att ge viss effekt på konditionen och styrkan för den helt otränade.
Jag skulle nog klassificera det som på gränsen till tidslöseri även för otränade personer.

Höjning av konditionen med 2ml/kg/min efter 13v
http://traningslara.se/blogg/bodypum...studier-del-i/

Väldigt blygsamma ökningar i styrka över 13v. För benen kan ökningen vara sämre än hos personer om tränar spinning under samma tid.
http://traningslara.se/blogg/bodypum...tudier-del-ii/

Jag är säker på att man kan få bättre resultat av att köra BP än de som studierna jag tar upp ovan visar. Men då det är medelvärden för normala, tidigare inaktiva personer, så kan man faktiskt skriva så om Slarti gjorde även om jag nog personligen hade uttryckt mig lite mer diplomatiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
sen förhoppningsvis så kan det ju fungera som en språngbräda till vidare aktiviteter.
Det hjälper nog en del, jag har fått ett par kommentarer om just det och även stött på några tjejer som haft lättare för att verkligen ta i med fria vikter på gymmet då de kört BP tidigare.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 15:06   #102
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Jag skulle nog klassificera det som på gränsen till tidslöseri även för otränade personer.

Höjning av konditionen med 2ml/kg/min efter 13v
http://traningslara.se/blogg/bodypum...studier-del-i/

Väldigt blygsamma ökningar i styrka över 13v. För benen kan ökningen vara sämre än hos personer om tränar spinning under samma tid.
http://traningslara.se/blogg/bodypum...tudier-del-ii/
ok, ska kika på länkarna.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 15:09   #103
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Bra inlägg av bumbibjörnen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 15:54   #104
tsp
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 2 333
Många människor som ger sig in på gymytan pärontränar dock något så fruktansvärt att man undrar vad fan de gör där! Då skulle ett pass bodypump sitta mycket bättre, om man nu saknar motivation, kunskap eller lust att träna på egen hand.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 16:03   #105
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
Många människor som ger sig in på gymytan pärontränar dock något så fruktansvärt att man undrar vad fan de gör där! Då skulle ett pass bodypump sitta mycket bättre, om man nu saknar motivation, kunskap eller lust att träna på egen hand.
Jo, kanske det. Men min erfarenhet är att många ut av de som går på bodypump har som mål att få en bättre och hälsosammare kropp. De är ofta tjejer och mer eller mindre överviktiga. För att bättre nå det önskade målet är spinning ett mycket bättre alternativ. Det är socialt samt mer konditionskrävande än bodypump.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)