Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-07-11, 11:03   #16
DrP
Blek, men inte fet
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Esspresso hemma e så nice. Jag tror jag köpt alla olika sorter jag hittat i sverige. Den godaste hittills är Danesi Gold
http://www.danesi-caffe.com/A_PROD1.HTM
Har nån sett den säg till. Svår att hitta nu.
__________________
In a mad world only the mad are sane.

Akira Kurosawa

DrP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-11, 11:06   #17
Lalla (jobb)
Guest
 
Inlägg: n/a
DrP > Äre bara arabicaböna i den eller? vilket gradantal rostas den på?

EDIT:
Häpp, dags att läsa på länken innan man frågar...

Saxat från www.kahls.se:
234,0º
Detta kaffe älskas av våra syditalienska kunder. Smaken är kraftig, aningen söt och härligt bitter. Bönorna är svart glänsande, vilket kommer av att man rostar dem extremt hårt. Bara de finaste och största bönorna tål denna hårda rostning. Man måste åka långt ned i Italien för att matcha dess mörka styrka. En elak espresso som ger en superb crema.

Senast redigerad av Lalla (jobb) den 2003-07-11 klockan 11:20.
  Svara med citat
Gammal 2003-07-11, 11:14   #18
DrP
Blek, men inte fet
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
A 100% Arabica, this blend is made up of high quality Brazilian Arabica and by Central American Milds, with a sweet and delicate flavor. Both blends are combined with a refined African coffee that ultimately adds a unique aroma to it..



Det enda jag vet. Arabica kan smaka så väldigt olika. Beror väl åp rostningen och var börnorna växt, jord mm. Typ som vindruvor. Nu börjar vi komma in på detaljerad nivå hehe.
__________________
In a mad world only the mad are sane.

Akira Kurosawa

DrP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-11, 18:21   #19
GhostFace
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by DrP
A 100% Arabica, this blend is made up of high quality Brazilian Arabica and by Central American Milds, with a sweet and delicate flavor. Both blends are combined with a refined African coffee that ultimately adds a unique aroma to it..



Det enda jag vet. Arabica kan smaka så väldigt olika. Beror väl åp rostningen och var börnorna växt, jord mm. Typ som vindruvor. Nu börjar vi komma in på detaljerad nivå hehe.
Vilken var nu den dyraste bönan; Robusta eller Arabica?
Arabica va`?
  Svara med citat
Gammal 2003-07-11, 20:04   #20
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Mollbergs Blandning från Zoegas duger om man kör i bryggare.

Ett Polskt ordspråk om kaffe (tror jag det var länge sen jag hörde det): "Kaffe ska vara svart som synden, hett som helvetet och starkt som Satan"
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-12, 21:46   #21
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Fick en näve äkta brasilianskt häromveckan, direktimporterat. Smakade precis faan - bara koffein och garvsyra. Hemligheten var att de fina, drickbara sorterna exporteras till resten av världen medans andra och tredjesorteringen stannar kvar hos lokalbefolkningen.
Nå, det var väl nån effekt eftersom allan låg och snurrade till klockan 0230.

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-13, 13:33   #22
DrP
Blek, men inte fet
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Robusta bönan är just robust. Tål mer, och därför lite billigare än Arabica. Robusta brukar man dryga ut Arabica kaffe med i billigare sorter.

Arabica beans grow best at altitudes over 3,000 feet. This species produces superior quality coffees, which possess the greatest flavor and aromatic characteristics. They typically contain half the caffeine of the robusta beans. Arabica production represents 80% of the world's coffee trade, however, only 10% of this meets speciality coffee standards.

Robusta beans are usually grown at lower elevations. Robusta trees are easier to grow, produce higher yields, and are more disease resistant than the arabica species. Robusta beans usually possess a woody, astringent flavor. They are used when a lower price or additional caffeine is desired. A small percentage is typically added to many Italian espresso blends for the additional crema and complexity they contribute.

http://www.allaboutcoffee.org
__________________
In a mad world only the mad are sane.

Akira Kurosawa

DrP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)