Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-05, 11:39   #121
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg

Hundbajsvakter likt lapplisor fast anonymt klädda skulle bötfälla hundägare som inte plockar upp hundbajset. .
Haha den här är riktigt bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:45   #122
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det skiter jag i.
Vad är vitsen med en en lag ifall den inte har stöd hos befolkningen?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:47   #123
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Varför ska någon tala dem till rätta? Det är vuxna människor, låt dem själva avgöra vad de vill göra, varken du eller jag har något med det att göra, så länge de arbetar och gör rätt för sig.
Sen blir det inte sådär för alla, jag kan ge otaliga exemplar på personer som regelbundet brukar cannabis och är väldigt produktiva, jag har faktiskt en god vän som har rökt på varje dag mot kvällen i över 8 år och han både arbetar heltid och är produktiv på andra sätt, familj har han med. Men jag har också en bekant som det slutade med att han i stort sett levde för att röka på, han klarade dock av att arbeta samtidigt, men med tiden så kom han till insikt med hur negativt det påverkade hans liv och han slutade cold turkey.
Sen visar ju statistik från bl.a. Kanada där det är lagligt och flera stater i USA att en legalisering inte nödvändigtvis leder till en ökad konsumtion, och i de staterna där det har ökat så har alkoholkonsumtionen minskat, vilket är en vinst sett till samhällshälsan, då alkohol orsakar betydligt mycket mer skada mot andra och en själv.



Det där är högst individuellt, det finns många som blir riktiga rövhål när det dricker, vilket är en stor anledning till detta:



https://www.researchgate.net/publica...ision_analysis
Jag vettefan, jag gillar det inte bara.

Att vuxna inte kan ta hand om sig själva ser vi exempel på varje dag. Bara att titta på Evolution Gamings resultatutveckling. Det måhända att det inte finns sätt att hjälpa de mest trögfattade men man behöver inte dingla fördärvet som en korv framför en hund framför dom för dens skull.

Jag kanske kan sälla mig till någon avart till lösning. Typ som att staten skaffar en inofficiell grupp som säljer cannabis och är, såklart, immuna mot att åka fast. Det är fortfarande olagligt att bruka teoretiskt men i praktiken åker du inte fast. Och de ska givetvis alltid ha dumpade priset i jämförelse mot maffian.

Resultatet: inga signaler om att staten/samhället godkänner drogmissbruk
De som gör det ändå gör det i en säker miljö
Kriminella blir avskurna från intäkterna.
Massa intäkter till Lövfens senaste migrationsprojekt.

Win win om man bara kunde vidga vyerna lite. Förutom sista punkten då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 13:07   #124
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad är vitsen med en en lag ifall den inte har stöd hos befolkningen?
Visste inte att det vi skriver här måste ha stöd hos befolkningen. Ta ut pinnen ur stjärten nu.

Kan tänka mig att pubar och krogar etc får behålla sitt tillstånd att servera alkohol, men det skulle införas någon form av motbok där det inte går att dricka särskilt mycket. Men att ta ett par öl eller någon virre vore okej.
Att köpa hem privat skulle däremot totalförbjudas.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 13:44   #125
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
-Inbyggd logik i alla någorlunda moderna bilar, bussar och lastbilar som stryper hastigheten till tillåten hastighet (+5km/h för felmarginal).

-Förbud mot användning av lastbilar och bussar i tätort som inte minimerar döda vinklar.

-18 årsgräns och krav på specifikt förarbevis för att få framföra vattenskotrar och planande motorbåtar. Självklart med automatisk strypning av hastighet i
reglerade farvatten.

-Trafikverket skall åläggas att bygga separata cykel och gångbanor där det införts 2:1-väg i alla områden med viss befolkningsdensitet.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 13:48   #126
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Visste inte att det vi skriver här måste ha stöd hos befolkningen. Ta ut pinnen ur stjärten nu.

Kan tänka mig att pubar och krogar etc får behålla sitt tillstånd att servera alkohol, men det skulle införas någon form av motbok där det inte går att dricka särskilt mycket. Men att ta ett par öl eller någon virre vore okej.
Att köpa hem privat skulle däremot totalförbjudas.
Det var ju du som skrev att du inte brydde dig om folk skulle skita i förbudet eller inte.

Om folk skiter i alkoholförbudet (vilket var vad Kev88 påstod skulle ske) så tycker du att det inte spelar nån roll, för du vill ändå ha ett förbud. Eller?

Min poäng är att det är meninglöst att införa lagar som inte har nån som helst förankring hos befolkningen.

Det är som att man skulle införa hastighetsbegränsning på 30km/h på alla vägar, även motorvägar. Inte många skulle efterleva detta, och polisen skulle inte hinna med att skriva böter till alla. Så antingen skulle polisen bli tvungen att låta 99% av brottslingarna "härja vidare", eller så skulle man bli tvungna att öka på polisstyrkan med 500% bara för att ha en chans att bötfälla halva sveriges befolkning dagligen. Detta skulle såklart i slutändan leda till att vid nästa val så skulle det parti vinna som har som vallöfte att gå tillbaka till vettiga nivåer på hastighetsbegränsningen. Kort sagt så funkar det inte att införa lagar hipp som happ som folk inte tycker är vettiga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 16:02   #127
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det var ju du som skrev att du inte brydde dig om folk skulle skita i förbudet eller inte.

Om folk skiter i alkoholförbudet (vilket var vad Kev88 påstod skulle ske) så tycker du att det inte spelar nån roll, för du vill ändå ha ett förbud. Eller?

Min poäng är att det är meninglöst att införa lagar som inte har nån som helst förankring hos befolkningen.

Det är som att man skulle införa hastighetsbegränsning på 30km/h på alla vägar, även motorvägar. Inte många skulle efterleva detta, och polisen skulle inte hinna med att skriva böter till alla. Så antingen skulle polisen bli tvungen att låta 99% av brottslingarna "härja vidare", eller så skulle man bli tvungna att öka på polisstyrkan med 500% bara för att ha en chans att bötfälla halva sveriges befolkning dagligen. Detta skulle såklart i slutändan leda till att vid nästa val så skulle det parti vinna som har som vallöfte att gå tillbaka till vettiga nivåer på hastighetsbegränsningen. Kort sagt så funkar det inte att införa lagar hipp som happ som folk inte tycker är vettiga.
Klart det skulle efterföljas, folk behöver bara rätt motivering för det.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 17:12   #128
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Klart det skulle efterföljas, folk behöver bara rätt motivering för det.
Jag har svårt att se det, jag tror att det ligger i vår natur att bli trotsiga när någon säger till oss vad vi får och inte får göra med vår egen kropp. Jag vet att jag blir det, och om jag skulle vilja prova heroin eller någon annan drog som är olaglig så hade jag skitit fullständigt i vad lagen säger, och det är min uppfattning att de flesta gör, vilket är varför var och varannan människa någon gång har brukat cannabis eller gör det regelbundet idag, eller iaf i de yngre åldrarna (30 och nedåt).
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 17:13   #129
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad är vitsen med en en lag ifall den inte har stöd hos befolkningen?
Finns väl en massa lagar med stor påverkan som inte har brett stöd bland folket. Tex skolplikten, asylrätten, hastighetsbegränsningar och allehanda beskattningar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 18:02   #130
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Jag vill ha en stark konstitution, lik den amerikanska, som förbjuder förmyndare likt Delta-Berit.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 18:08   #131
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Finns väl en massa lagar med stor påverkan som inte har brett stöd bland folket. Tex skolplikten, asylrätten, hastighetsbegränsningar och allehanda beskattningar.
Visa nåt som stödjer att folk tycker detta är grejer som bör avskaffas. Jag tror du har helt fel. Folk vill säkert ha en hel del grejer ändrade, men jag tror aldrig jag sett ett demonstrationståg på 10000 som skanderar om att avskaffa skolplikten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 18:09   #132
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag vill ha en stark konstitution, lik den amerikanska, som förbjuder förmyndare likt Delta-Berit.
Jag vill ha ett förbud mot alla förbud!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 18:22   #133
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Visa nåt som stödjer att folk tycker detta är grejer som bör avskaffas. Jag tror du har helt fel. Folk vill säkert ha en hel del grejer ändrade, men jag tror aldrig jag sett ett demonstrationståg på 10000 som skanderar om att avskaffa skolplikten.
Vi har inte direkt demokrati i Sverige så ditt antagande att folk stödjer dessa grejer saknar helt förankring i verkligheten. Vad gäller demonstrationståg så lever vi inte längre på 1930-talet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 18:58   #134
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag har svårt att se det, jag tror att det ligger i vår natur att bli trotsiga när någon säger till oss vad vi får och inte får göra med vår egen kropp. Jag vet att jag blir det, och om jag skulle vilja prova heroin eller någon annan drog som är olaglig så hade jag skitit fullständigt i vad lagen säger, och det är min uppfattning att de flesta gör, vilket är varför var och varannan människa någon gång har brukat cannabis eller gör det regelbundet idag, eller iaf i de yngre åldrarna (30 och nedåt).
Så är det ju.
Men förbjuds alkoholförsäljning kommer ju drickandet sjunka enormt, även om det öppnar upp för mer hembränning osv.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 18:58   #135
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vi har inte direkt demokrati i Sverige så ditt antagande att folk stödjer dessa grejer saknar helt förankring i verkligheten. Vad gäller demonstrationståg så lever vi inte längre på 1930-talet.
Mycket svamel och lite substans. Det var du som påstod att svenska folket var emot de sakerna du radade upp så rimligtvis ligger bevisbördan på dig.

Sen ser jag inte kopplingen till varför mitt antagande skulle sakna verklighetsförankring pga att vi inte kör med direktdemokrati. För jag antar det var det du menade med det fetade.

Om du vill tro att folk i allmänhet sitter hemma och är vrålförbannade över att vi har skolplikt så står det dig fritt såklart. Själv tycker jag att detta antagande verkar sakna verklighetsförankring eftersom vi inte har planekonomi i Sverige. Är det så logik fungerar?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)