Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-01-21, 21:40   #1
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post Bodypump...skeptisk

Hej!

Jag hade en diskussion med ett par tjejer i min klass idag om bodypump...dom tycker att det är superbra "och man får verkligen träningsverk dagen efter" säger dom ! Själv är jag väldigt skeptisk till att bodypump är en så "superbra" träningsmetod...jag tycker mest det verkar vara svammel!

Jag skulle vilja höra vad experterna har att säga om bodypump

MVH
Boven2k1
  Svara med citat
Gammal 2002-01-21, 22:02   #2
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Håller med om att bodypump är kvalificerad skit. De flesta instruktörer utför rörelserna mycket dåligt (knäböj ner till 120 graders vinkel exempelvis), det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket vikt man ska ha om man inte ens vet hur många reps man ska göra, omöjligt att få alla att köra tillräckligt hårt eftersom inte 50 presoner kan nå failure samtidigt. Det lilla jag sett verkar det dessutom som man använder samma vikter i övningar som följer direkt efter varann trots att de är ganska olika tunga (knäböj-bicepscurl).

Dessutom har studier visat att man har för låg syreupptagning och puls för konditionseffekt och för låg viktbelastning för styrketräningseffekt.
http://apt.allenpress.com/aptonline/...sue=02&page=01 44


Men det är klart man förbrukar ju några kalorier i alla fall så om man vill gå ner i vikt är det väl lite bättre än inget.

Peter

[ 21 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Peter ]

[ 21 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Peter ]
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-21, 22:16   #3
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Red face

Jag blir mkt illamående av att titta på ett patetiskt Body Pump (eller liknade) pass.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-21, 22:19   #4
Johan1685
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Post

Tja!

Jag håller med personen ovan (inte gud )

det enda jag ser som kanske lite positivt är att dom håller det under en timme...

Jag förstår inte var dom får allt det där svammlet ifrån typ nån sorts aerobisk träning med vikter vad ska det tjäna till. Gör man det för att förbränna kalorier så tycker jag man kan ta en promenad som säkert förbränner mer. Jag har aldrig sett bodypump utföras eller läst spec mycket om det men det lilla jag vet om det är lika med skit!
Johan1685 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-21, 22:51   #5
iconoclast
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Sundsvall
Inlägg: 56
Post

Jovisst, bodypump ger nog inte speciellt mycket men det är nog ingen som tränar det som förväntar sig att få några jättemuskler av det heller. Som sagt, det är nästan bara tjejer som kör det. Tjejer som kanske vill få lite bättre former, och det kanske de kan få av det också. Men för personer som huserar på det här forumet är det nog inget att satsa på...
iconoclast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-21, 22:59   #6
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Post

Hade det som genomblödningsträning ett tag(ganska länge sedan), och fick ett vänligt påpekande ifrån den nyutbildade instruktören om att jag använde alldeles för mycket vikter och måste vänta tills jag lärt mig utföra rörelserna korrekt innan jag kunde höja ifrån de rekommenderade belastningarna (de verkar utgå ifrån att alla människor är exakt likadana när de stiger inpå sitt första pass och sedan utvecklas exakt likadant).

Det enda som är bra med skiten är väl att det är bättre än ingetting alls, är man nybörjare och otränad ger all träning effekt och det kan kännas svårt att träna själv på gymmet utan grupptryck, då kan bodypump träningen ge mer effekt.

Förhoppningsvis kan det inspirera någon att testa på riktig styrketräning .
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-21, 23:08   #7
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Post

Där jag körde det var det faktiskt nära nog 50/50 i könsfördelning.

Och poängen med ovanstående inlägg ska vara att instruktören knappt visste vilken muskel som tränades.
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-21, 23:12   #8
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Tack för alla svar!

Jag håller med er. Det är självklart bättre än ingen träning alls och det inspirerar säkert (hoppas jag) fler tjejer att köra med lösa vikter.
Dom som tränar BP är nog heller inte ute för att bygga massa, utan för att hålla i gång. Och som sagt kan ju metoderna i BP förbättras! Det är ju inte världens bästa träningsmetod, snarare en metod som kan utvecklas för att bränna fett...

Kul att höra vad ni tycker om det här!

MVH
Boven2k1
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 01:18   #9
Yonas
Sär skriva
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Craz-zy Gym / SAK
Inlägg: 139
Post

Min förra tjej var helt lyrisk över Body Pump. "Dom säger att man får bra kondis OCH bygger muskler!". Visst är det bättre än att sitta hemma och äta chips, men mycket mer än så är det inte.
När kommer myten om att man blir en övermuskulös grott-tjej bara för man tränar med vikter försvinna?

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Yonas ]
Yonas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 07:21   #10
Gladiatorerna
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Det undrar jag med! Retar mig på peroner med komentaren "jag vill inte bli för stor"!!! Tror folk att det är så enkelt att bygga muskler!
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 07:24   #11
Lave
Våga vara vattnig
 
Laves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Landskrona
Inlägg: 247
Post

Kontentan av detta är väl att man kan bli fit av att träna Body Pump. En person som vill bli av med lite fett, öka förbränningen och må bra kan säkert få ut det de vill av det.
Men för oss som hänger här på forumet och vill bygga synlig massa är det inget. Jämför det med att träna kondition ett par gånger i veckan o kör lätt styrka nån gång i veckan...
__________________
All the things you wish you could be, that’s me.
Lave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 09:55   #12
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Post

Men även om man "bara" vill bli "fit", så kan man bli det på ett mer effektivt sätt än BP..
De allra mest muskelrädda persomerna brukar inte ens våga besöka BP-pass, utan de som går ditt brukar föreställa sig att de åtminstone ska bli lite vältränade och få lite synlga muskler(utan att behöva bli en grotesk grottkvinna).
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 10:00   #13
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Exclamation

Jag tog fram ett alternativt koncept efter att ha sett ovannämnda spektakel (Body Pump). Jag kallade det Power Lift skillnaden var att instruktörerna var styrketräningskunniga samt att här gällde djupa knäböj, riktiga marklyft , bent over rowing osv. Detta fungerade och fungerar forfarande alldeles utmärkt. Dessutom hade vi ordentllga introduktioner samt jag höll en del föreläsningar och och dödade (förhoppningsvis ) en del idiotiska kvasiteorier.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 10:54   #14
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Post

Själva ideeen med bodypump låter som en bra ide iaf, aldrig själv bevittnat eller deltagit i ngt pass dock.

et hårt pass med bra utförda basövningar i samma stuk som arne säger låter dock brutalt, svettigt, bygger lite styrka etc. som stenhård cirkelträning med baar basövningar typ..PEREFEKT för folk i allmänhet att bli i bra form och få både styrka och kondis..Låter som en KUL och högst EFFEKTIV ide
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 11:27   #15
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Talking

Jag kan bara säga följande: Våra kära damer på gymet har inte klagat samt det ar funkat både på mkt överviktiga ›50% kroppsfett och äldre. Det är inget "brutalt" i mitt system, om man inte tycket att korrekt utförda övningar efter förmåga är brutalt alltså.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)