Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-05, 14:52   #3061
MaxHBG
Registered User
 
MaxHBGs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 626
Fråga om vikten. mitt max ligger på:

Böj: 80x10
bänk 70x5
Mark: aldrig testat.

Hur ska jag då göra? Börjar med 5kg på varje sida, sen vad lägger jag på efter det?
MaxHBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 14:58   #3062
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av MaxHBG Visa inlägg
Fråga om vikten. mitt max ligger på:

Böj: 80x10
bänk 70x5
Mark: aldrig testat.

Hur ska jag då göra? Börjar med 5kg på varje sida, sen vad lägger jag på efter det?
Men för helvetet
2,5kg per pass, tills du inte klarar det och sedan kör du deload. Startposten, läs den i alla fall en gång
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 16:35   #3063
ABrownie
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 78
Vilket kanon upplägg det här har varit för en nybörjare som mig.
Man ser resultat varje pass, genom att börja lätt så hinner man få in rutinen att gå till gymmet 3 dagar i vecka innan övningarna börjar bli tunga och att det inte är femtioelva olika övningar varje pass gjorde det också lättare för mig.
Trots att jag började för bara 2 månader sen så ser jag redan resultat, speciellt på benen men även 2 kilo på vågen, och så lyfter jag tyngre vikter än någonsin förut.

Startvikter 09/10.
77kg lätt.
Knäböj: 10 kg (skolstång på jobbgymmet)
Marklyft: 10kg
Bänkpress: 10kg
Skivstångsrodd: 10kg
Militärpress: 10kg

Vikter 05/11
80 kg lätt.
Knäböj: 77.5kg
Marklyft: 75kg
Bänkpress: 45kg
Skivstångsrodd: 45kg
Militärpress: 40kg (1 stall på 37.5)
ABrownie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 21:27   #3064
MaxHBG
Registered User
 
MaxHBGs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 626
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Men för helvetet
2,5kg per pass, tills du inte klarar det och sedan kör du deload. Startposten, läs den i alla fall en gång
Jag menar ska man köra så man orkar precis sista repetionen på sista settet, och sen hoppas att man klarar mer än förra gången?
MaxHBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 21:36   #3065
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av MaxHBG Visa inlägg
Jag menar ska man köra så man orkar precis sista repetionen på sista settet, och sen hoppas att man klarar mer än förra gången?
Ungefär, ja. Det fina med att du ökar så successivt och från "botten" är att man lär känna sin kropp och känner när teknisk fail sker.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 21:40   #3066
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av MaxHBG Visa inlägg
Jag menar ska man köra så man orkar precis sista repetionen på sista settet, och sen hoppas att man klarar mer än förra gången?
Du ska köra 5*5, inte mer. Du ska öka 2,5kg per pass i varje övning förutom marklyft där du ökar med 5kg. Du ska börja på bara stången i knäböj, bänk och press och på 40kg i marklyft och rodd. Läs programet, det tar ett par timmar och du kommer både spara en massa tid på att slippa ställa alla frågor här samt få en massa nyttig information som du annars inte ens tänkt på att fråga.

Programmet är ju gratis ffs. Ladda ner det från hemsidan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 23:34   #3067
MaxHBG
Registered User
 
MaxHBGs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 626
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Du ska köra 5*5, inte mer. Du ska öka 2,5kg per pass i varje övning förutom marklyft där du ökar med 5kg. Du ska börja på bara stången i knäböj, bänk och press och på 40kg i marklyft och rodd. Läs programet, det tar ett par timmar och du kommer både spara en massa tid på att slippa ställa alla frågor här samt få en massa nyttig information som du annars inte ens tänkt på att fråga.

Programmet är ju gratis ffs. Ladda ner det från hemsidan.
Skulle du kunna göra ett exempel på hur man ska träna efter detta program?

Tack!
MaxHBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 00:17   #3068
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av MaxHBG Visa inlägg
Skulle du kunna göra ett exempel på hur man ska träna efter detta program?


Läs första posten igen samt ladda ned programmet på hemsidan, titta på filmen ovan. Bör väl täcka allt.

Senast redigerad av Jeneric den 2012-11-06 klockan 00:20.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 07:10   #3069
MaxHBG
Registered User
 
MaxHBGs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 626
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg


Läs första posten igen samt ladda ned programmet på hemsidan, titta på filmen ovan. Bör väl täcka allt.
Tack!
MaxHBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 12:05   #3070
Oxiduz
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 61
Hej,

Efter att ha läst igenom denna tråd lite fram och tillbaka dom senaste veckorna så bestämde jag mig för att ge det ett försök.
Jag valde det andra alternativet att börja med:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Rows 3xFailure
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Jag har absolut inte tränat mycket på gym i mitt liv så jag har några frågor angående träningen om någon vänlig själ har tid.
Min far sa alltid att det inte finns några dumma frågor, men vill någon omvärdera det efter läsningen är det helt ok

1. Vid knäböj använde jag en maskin där stången sitter fast när man går ner och upp, jag kände att jag inte vågade ge mig på fria vikter vid knäböj då jag aldrig gjort det förut.
Jag undrar om det är ok att börja så tills man fått in rörelsen? eller bör man börja med fria vikter?
Samt ska fötter vara platta i golvet hela tiden eller är det ok att man använder "tårna"`?

2. Passet tog kanske 15-20min och folk tittade på mig och undrade varför jag bara gjorde dessa övningar och sen gick, men antar att det tar längre tid och blir jobbigare med tiden som ts skrev, men det kändes konstigt att det gick så fort men det är väl så det ska vara i början?

3. Fattade jag ts rätt om jag kör 2,5kg ABA, sen 5 Kg BAB osv?
Eller är det 2.5kg A-B sen 5kg A-B?

4. Angående marklyft 1x5 så fattade jag aldrig vad ni kom fram till? ska jag bara köra som vanligt 5x5?

Tack på förhand.

Senast redigerad av Oxiduz den 2012-11-06 klockan 12:10.
Oxiduz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 12:34   #3071
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Oxiduz Visa inlägg
1. Vid knäböj använde jag en maskin där stången sitter fast när man går ner och upp, jag kände att jag inte vågade ge mig på fria vikter vid knäböj då jag aldrig gjort det förut.
Jag undrar om det är ok att börja så tills man fått in rörelsen? eller bör man börja med fria vikter?
Samt ska fötter vara platta i golvet hela tiden eller är det ok att man använder "tårna"`?
Nej för helvetet Även om jag själv använder knäböj i smithen (Maskinen du pratar om) ibland, så skulle jag aldrig använda den för att bana in rörelsen inför vanliga knäböj. Bland annat för att den inte alls hjälper dig med det, då rörelsen och balansen är helt annorlunda. Börja med bara stången i vanliga knäböj och låt det vara din inbaning. Du kommer förstå väldigt fort själv varför smithen är urusel för det syftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Oxiduz Visa inlägg
2. Passet tog kanske 15-20min och folk tittade på mig och undrade varför jag bara gjorde dessa övningar och sen gick, men antar att det tar längre tid och blir jobbigare med tiden som ts skrev, men det kändes konstigt att det gick så fort men det är väl så det ska vara i början?
Det är ju lätta vikter med fokus på teknik i början. Din vilotid mellan setten är minimal. När du börjar ligga på ditt max kommer mer vila krävas och själva setten kommer bli längre likaså.

Citat:
Ursprungligen postat av Oxiduz Visa inlägg
3. Fattade jag ts rätt om jag kör 2,5kg ABA, sen 5 Kg BAB osv?
Eller är det 2.5kg A-B sen 5kg A-B?
Va?
Du höjer 2,5kg per övning per pass, förutom i marklyft där du höjer 5kg.

Se exempel:
Du tränar Bänkpress två gånger i veckan första veckan. På första och tredje passet. Du börjar med 20kg på första passet.
När du sedan gör pass tre, där du ska köra bänkpress än en gång, så lyfter du 22,5kg istället.
Veckan därefter så kör du bänkpress en gång, dvs på pass två, för den veckan. Då lägger du på 2,5kg till, och når 25kg.

Enkelt skrivet blir det, om man använder endast bänkpress som exempelövning:
Vecka 1:
Pass A: Bänkpress = 20kg.
Pass B: Ingen bänkpress
Pass A: Bänkpress = 22,5kg.

Vecka 2:
Pass B: Ingen bänkpress.
Pass A: Bänkpress = 25kg.
Pass B: Ingen bänkpress.

Vecka 3:
Pass A: Bänkpress =27,5kg
Pass B: Ingen bänkpress.
Pass A: Bänkpress = 30kg.

Förstår du?

Citat:
Ursprungligen postat av Oxiduz Visa inlägg
4. Angående marklyft 1x5 så fattade jag aldrig vad ni kom fram till? ska jag bara köra som vanligt 5x5?
Nej. 1x5 i marklyft betyder att du kör ETT set, och FEM repitioner. That's it.
Däremot har du uppvärmning också, men det ska ju inte räknas in i dina arbetssett.


Citat:
Ursprungligen postat av Oxiduz Visa inlägg
Tack på förhand.
Vassego!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 12:37   #3072
Olsson80
Registered User
 
Olsson80s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 572
Citat:
Ursprungligen postat av Oxiduz Visa inlägg

1. Vid knäböj använde jag en maskin där stången sitter fast när man går ner och upp, jag kände att jag inte vågade ge mig på fria vikter vid knäböj då jag aldrig gjort det förut.
Jag undrar om det är ok att börja så tills man fått in rörelsen? eller bör man börja med fria vikter?
Samt ska fötter vara platta i golvet hela tiden eller är det ok att man använder "tårna"`?

2. Passet tog kanske 15-20min och folk tittade på mig och undrade varför jag bara gjorde dessa övningar och sen gick, men antar att det tar längre tid och blir jobbigare med tiden som ts skrev, men det kändes konstigt att det gick så fort men det är väl så det ska vara i början?

3. Fattade jag ts rätt om jag kör 2,5kg ABA, sen 5 Kg BAB osv?
Eller är det 2.5kg A-B sen 5kg A-B?

4. Angående marklyft 1x5 så fattade jag aldrig vad ni kom fram till? ska jag bara köra som vanligt 5x5?

Tack på förhand.
1. Börja med fria vikter direkt. Stången väger bara 20kg, det klarar du utan problem. Hela foten skall vara i golvet, du skall inte gå upp på tårna.
Kolla på youtube, sök på Rippetoe + Squat eller liknande.

2. Passen går fort i början, använd tiden till att jobba med tekniken.

3. Du ökar 2,5kg på alla övningar utom Marklyft, där ökar du med 5kg.

4, Marklyft gör du 1 set, 5 repetitioner. Dvs du lyfter stången 5ggr i rad, sen är du klar.

*Har du iphone så är ett bra tips att köra stronglifts app...*
Olsson80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 12:42   #3073
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Citat:
Ursprungligen postat av Oxiduz Visa inlägg
Hej,

Efter att ha läst igenom denna tråd lite fram och tillbaka dom senaste veckorna så bestämde jag mig för att ge det ett försök.
Jag valde det andra alternativet att börja med:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Rows 3xFailure
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Jag har absolut inte tränat mycket på gym i mitt liv så jag har några frågor angående träningen om någon vänlig själ har tid.
Min far sa alltid att det inte finns några dumma frågor, men vill någon omvärdera det efter läsningen är det helt ok

1. Vid knäböj använde jag en maskin där stången sitter fast när man går ner och upp, jag kände att jag inte vågade ge mig på fria vikter vid knäböj då jag aldrig gjort det förut.
Jag undrar om det är ok att börja så tills man fått in rörelsen? eller bör man börja med fria vikter?
Samt ska fötter vara platta i golvet hela tiden eller är det ok att man använder "tårna"`?

2. Passet tog kanske 15-20min och folk tittade på mig och undrade varför jag bara gjorde dessa övningar och sen gick, men antar att det tar längre tid och blir jobbigare med tiden som ts skrev, men det kändes konstigt att det gick så fort men det är väl så det ska vara i början?

3. Fattade jag ts rätt om jag kör 2,5kg ABA, sen 5 Kg BAB osv?
Eller är det 2.5kg A-B sen 5kg A-B?

4. Angående marklyft 1x5 så fattade jag aldrig vad ni kom fram till? ska jag bara köra som vanligt 5x5?

Tack på förhand.
jag känner att jag är snäll idag. men jag tycker att du ska läsa rapporten som författaren bakom upplägget skrivit, den finns på www.stronglifts.com.

1. jag förstår hur du tänker men du tänker fel, du får inte in rörelsen om du kör i maskinen (som heter smith-maskin)för rörelsen är onaturlig och liknar inte en böj med fri stång speciellt bra, du ska köra med fria vikter med en stång som väger 20kg.

2. vad skönt att vara klar efter en halvtimme, mina pass tog den sista månaden runt två timmar och då körde jag bara tre övningar/pass. passen kommer bli längre då du kommer tvingas att ta längre vila mellan seten då det blir tyngre.

3. du höjer 2.5kg per pass och övning. om du börjar med stången ser dina första fyra pass ut såhär:

A:
Knäböj 20x5x5
Bänkpress 20x5x5

B:
Knäböj 22.5x5x5
Overheadpress 20x5x5
Marklyft 40x1x5

A:
Knäböj 25x5x5
Bänkpress 22.5x5x5

B:
Knäböj 27.5x5x5
Overheadpress 22.5x5x5
Marklyft 45x1x5

4. ETT SET MED 5 REPETITIONER I MARKLYFT.

EDIT: pucktrea
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.

Senast redigerad av apfel den 2012-11-06 klockan 12:43.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 13:19   #3074
Oxiduz
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 61
Oj tack snälla för era snabba och utförliga svar, kärlek
Sitter i skolan nu men ska läsa igenom dom noga så fort jag kommer hem.

Återigen tusen tack för er hjälp, åker och gör ett nytt försök imorgon men implementerar era råd.

/ Tack igen

Ps laddadat ner appen Ds

Senast redigerad av Oxiduz den 2012-11-06 klockan 13:22.
Oxiduz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 15:04   #3075
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av apfel Visa inlägg
Massor av vettig text
Var tog rodden vägen på A-passet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)