Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-25, 15:11   #1696
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Tror ni man klarar 1 RM på 150 i knäböj om man gör 5x5 på 130?
Någon som vet ungefär vad förhållandena brukar vara. 5x5 motsvarar ju inte direkt om man snackar 1 set.
5x5 i raka set blir ungefär 8rm men det beror självklart på hur mycket man vilar mellan seten och vilken viktvana man har hur utfallet blir. Nackdelen med 5x5 (raka set) är ju att det inte ger en vana vid att hantera vikter nära max.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 17:31   #1697
slwannabe
Ge & du ska få
 
slwannabes avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 140
Ni som kör 5x5, går ni upp & gör tunga 1or, 2or & 3or "med flit" eller finns det någon variant / doktrin för de som vill köra mer så typ som 531 for powerlifters.
__________________
Mot 600 RAW i -83!
slwannabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 23:11   #1698
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Vet inte om jag missat nått i texten!

Men hur ska uppvärmningen se ut om man bara använder sig av stången, börjar med programmet i morgon!
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 23:54   #1699
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Ingen uppvärmning då.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 08:51   #1700
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Vet inte om jag missat nått i texten!

Men hur ska uppvärmningen se ut om man bara använder sig av stången, börjar med programmet i morgon!
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Ingen uppvärmning då.
Det här är ju lite att översimplifiera det hela. Värma upp kan ju vara bra ändå, men om man vill det när man kör på bara stången så får man värma upp lite genom andra övningar, exempelvis passa på att köra lite rörlighetsövningar som uppvärmning. Ett förslag för knäböjen är att köra squat 2 stands. Du kan se den övningen här.

Även shoulder dislocations tycker jag är skön att ha med i uppvärmningen. Du kan se den övningen här.

Om uppvärmningen behövs eller inte beror ju lite på hur stark eller hur svag du är idag samt hur kall du är i kroppen. Kommer du in från minusgrader så kan det vara en bra idé att värma upp lederna. Om du aldrig har tränat och är väldigt svag i allmänhet så kanske du också vill värma upp genom alternativa övningar som de jag länkade till ovan. Annars bör du kunna gå direkt på övningarna direkt. Däremot kan det vara en bra idé att köra övningarna ovan ändå för att få lite rörlighetsövning (båda de övningarna hjälper till att öka rörligheten för bättre knäböj). Om du sedan känner att du vill värma mer så kan lite knäböj med bara kroppsvikt (håll händerna bakom huvudet och böj) vara ett alternativ.

Läs gärna mer om uppvärmning här:
Stronglifts.com - How to warm up when the empty bar is your work weight
Stronglifts.com - How to find your perfect warm up weight
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 09:57   #1701
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av slwannabe Visa inlägg
Ni som kör 5x5, går ni upp & gör tunga 1or, 2or & 3or "med flit" eller finns det någon variant / doktrin för de som vill köra mer så typ som 531 for powerlifters.
Gör ett studiebesök på Sundbybergs TK.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 18:58   #1702
Huttius
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 24
Har frågor angående detta! Verkar jätte intressant och jag är glad att jag provar!

När du höjer med 2,5. Är det den sammanlagda vikten? Eller är det på båda sidorna? För liksom om vi säger bänkpress. Du har 10kg på ena och 10kg på andra sidan, och ska höja med 2,5kg. Lägger man en vikt på ena sidan bara? eller hur blir det?

finns minst 2,5kg i mitt gym tror jag.
Huttius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 19:06   #1703
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Huttius Visa inlägg
Har frågor angående detta! Verkar jätte intressant och jag är glad att jag provar!

När du höjer med 2,5. Är det den sammanlagda vikten? Eller är det på båda sidorna? För liksom om vi säger bänkpress. Du har 10kg på ena och 10kg på andra sidan, och ska höja med 2,5kg. Lägger man en vikt på ena sidan bara? eller hur blir det?

finns minst 2,5kg i mitt gym tror jag.
Det är 2,5 kilo totalt, alltså 1.25 kilo på vardera sida.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 19:21   #1704
Rova
Registered User
 
Rovas avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Umeå/Lomma
Inlägg: 502
Tja, jag har kört SL5x5 i 3 månader nu och maxade idag.
Jag började på 83kg och har deffat ner till 77kg under den tiden.

Började bänka på 50kg, och maxade på 87.5kg vilket är lika med 1.14 gånger kroppsvikt.

Började böja på 50kg, och maxade idag på 120kg(ATG) vilket är 1.56 gånger kroppsvikt.

Är riktigt nöjd med mitt resultat! blir mark maxning på onsdag.
Nu ska jag ge mig på en rullande 3 split med fokus på massa istället för styrka.
__________________
Redhead in training
Rova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 20:39   #1705
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av Rova Visa inlägg
Tja, jag har kört SL5x5 i 3 månader nu och maxade idag.
Jag började på 83kg och har deffat ner till 77kg under den tiden.

Började bänka på 50kg, och maxade på 87.5kg vilket är lika med 1.14 gånger kroppsvikt.

Började böja på 50kg, och maxade idag på 120kg(ATG) vilket är 1.56 gånger kroppsvikt.

Är riktigt nöjd med mitt resultat! blir mark maxning på onsdag.
Nu ska jag ge mig på en rullande 3 split med fokus på massa istället för styrka.
Perfa.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 20:42   #1706
Jappse
Registered User
 
Jappses avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lund
Inlägg: 471
Hur brukar ni värma upp inör varje lyt?
Jappse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 21:01   #1707
Rova
Registered User
 
Rovas avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Umeå/Lomma
Inlägg: 502
Citat:
Ursprungligen postat av Jappse Visa inlägg
Hur brukar ni värma upp inör varje lyt?
Ja, ett set med stången + 2 set med 5 reps i de 3 stora och ett till två på de andra
__________________
Redhead in training
Rova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 23:28   #1708
Fantasten
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 44
Hej alla glada! Jag är inte ny på forumet, har läst nästan varje dag här sedan 2006-2007 någon gång, otroligt bra forum där man lär sig massor som jag har nytta av i mina studier och mitt framtida jobb, brinner för idrott och hälsa.

Jag började gymträna förra hösten något mer seriöst än tidigare, har kört Stronglifts mer elller mindre regelbundet sedan dess. Tyvärr har jag sällan orkat gå på gym 3 gånger i veckan utan oftast har det blivit 1 eller 2 pass. Är verkligen taggad nu till att börja köra mer seriöst, dvs 3 gånger i veckan för att nå bättre resultat. Leangains är den diet jag följer då jag försöker ligga på underskott, men ändå äta bra, för att tappa fettmassa.

Ligger på dessa vikter just nu:
Knäböj: 95kg
Bänkpress: 90kg
Militärpress: 45kg
Stångrodd: 65kg
Marklyft: 125kg

De flesta övningar står ganska still nu förutom knäböj, lär inte behöva deloada på länge där.

Ja detta blev lite väl långt inlägg ska komma till poängen. Har funderat på att lägga in MM2K som bänkpressträning istället för 5x5 metoden, annars samma 5x5 upplägg i de andra övningarna som vanligt. Anledningen till det är att jag länge sneglat på programmet och velat pröva på då det ser intressant ut, och visst vore det väldigt roligt att öka sitt max i bänkpressen.

Så finns det någon som har några intressanta tankegångar gällande det? Är det helt värdelöst eller kan det fungera och ge resultat?

Ursäkta för att detta inlägg liknar en kontaktannons lite väl mycket.
Fantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 02:29   #1709
komigen
Registered User
 
komigens avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av Rova Visa inlägg
Tja, jag har kört SL5x5 i 3 månader nu och maxade idag.
Jag började på 83kg och har deffat ner till 77kg under den tiden.

Började bänka på 50kg, och maxade på 87.5kg vilket är lika med 1.14 gånger kroppsvikt.

Började böja på 50kg, och maxade idag på 120kg(ATG) vilket är 1.56 gånger kroppsvikt.

Är riktigt nöjd med mitt resultat! blir mark maxning på onsdag.
Nu ska jag ge mig på en rullande 3 split med fokus på massa istället för styrka.
Vad menar du med ''rullande 3 split'' ?
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 02:30   #1710
komigen
Registered User
 
komigens avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 773
Okej! vill bara se... hur har det gått för er som kört SL 5x5 ett tag? Har ni byggt nån styrka? Nån massa? Hur länge har ni kört?
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)