Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-23, 23:23   #1681
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Och sedan bara köra bänk, press och rodd tills benet känns ok?
Jo, detta är nog tyvärr den tråkiga lösningen. Jag hatar dock känslan av att endast träna överkropp, oavsett om man har en bra anledning.

Får helt enkelt hoppas att läkningsprocessen går fort.


Förresten. Ger upplägg 1 lika mycket styrka som upplägg 2, trots "småövningarna" som går bort och stångrodden som kommer till? Jag tror jag blev lite lurad av alla de extra övningarna i tvåan i början, men nu börjar jag inse att det kanske faktiskt hade räckt med upplägg 1 för att nå mina mål.

Senast redigerad av Eztermi den 2012-02-23 klockan 23:25.
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 08:37   #1682
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Jo, detta är nog tyvärr den tråkiga lösningen. Jag hatar dock känslan av att endast träna överkropp, oavsett om man har en bra anledning.

Får helt enkelt hoppas att läkningsprocessen går fort.


Förresten. Ger upplägg 1 lika mycket styrka som upplägg 2, trots "småövningarna" som går bort och stångrodden som kommer till? Jag tror jag blev lite lurad av alla de extra övningarna i tvåan i början, men nu börjar jag inse att det kanske faktiskt hade räckt med upplägg 1 för att nå mina mål.
Jag tror nästan att upplägg 1 ger bättre styrka än upplägg 2 faktiskt. Speciellt när det börjar bli tyngre vikter så behövs återhämtningen. Om man då dessutom kör de små övningarna så tar man ut sig mer och behöver längre återhämtning. Om man inte lyckas återhämta sig ordentligt så orkar man mindre under nästa pass osv. Dessutom är ju upplägg 1 det "riktiga" upplägget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:12   #1683
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Jag tror nästan att upplägg 1 ger bättre styrka än upplägg 2 faktiskt. Speciellt när det börjar bli tyngre vikter så behövs återhämtningen. Om man då dessutom kör de små övningarna så tar man ut sig mer och behöver längre återhämtning. Om man inte lyckas återhämta sig ordentligt så orkar man mindre under nästa pass osv. Dessutom är ju upplägg 1 det "riktiga" upplägget.
Om jag nu ska hoppa över till upplägg ett, vad är rimligt att börja stångrodden på? Vill ju inte halka för långt efter gentemot de andra övningarna.
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:17   #1684
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Om jag nu ska hoppa över till upplägg ett, vad är rimligt att börja stångrodden på? Vill ju inte halka för långt efter gentemot de andra övningarna.
Det beror ju på var du ligger i de andra övningarna. Om du inte har kommit allt för långt hade jag nog börjat på 40kg i den ändå. Du kommer ju att öka 3,75 kg/vecka i övningen och kommer då snabbt att komma ikapp de övriga övningarna. Om du däremot har kommit en bit och känner att din rygg redan är relativt stark av chins osv så hade jag lagt mig lite under den vikt jag kör på i pressen. Pressen "ska" ju vara den svagaste övningen och därför tänker jag att en vikt något under den vara rimligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:19   #1685
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Det beror ju på var du ligger i de andra övningarna. Om du inte har kommit allt för långt hade jag nog börjat på 40kg i den ändå. Du kommer ju att öka 3,75 kg/vecka i övningen och kommer då snabbt att komma ikapp de övriga övningarna. Om du däremot har kommit en bit och känner att din rygg redan är relativt stark av chins osv så hade jag lagt mig lite under den vikt jag kör på i pressen. Pressen "ska" ju vara den svagaste övningen och därför borde en vikt något under den vara rimligt?
Ligger på 85kg knäböj, 85kg marklyft, 45kg militärpress, 65kg bänkpress när jag kör 5x5. Med andra ord är jag inte jättelångt ännu.

Men jag testar med 40kg så fort benet är läkt (Vill nog inte köra stångrodd tills dess, känns som onödig belastning att stå med böjda knän)
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:23   #1686
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Om jag nu ska hoppa över till upplägg ett, vad är rimligt att börja stångrodden på? Vill ju inte halka för långt efter gentemot de andra övningarna.
Hur mycket tar du i respektive övning just nu?

Har du kört rodd tidigare? Annars kan du nog gott och väl starta på 30-35 kilo.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:27   #1687
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
Hur mycket tar du i respektive övning just nu?

Har du kört rodd tidigare? Annars kan du nog gott och väl starta på 30-35 kilo.
Se inlägget över ditt.

Kört rodd tidigare, men det var nog en tre-fyra månader sen senast, och då körde jag relativt låga vikter. (minns inte exakt, kanske runt 30kg i tolv repetitionerx3?) Är långt mycket starkare nu än då.
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:28   #1688
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Ligger på 85kg knäböj, 85kg marklyft, 45kg militärpress, 65kg bänkpress när jag kör 5x5. Med andra ord är jag inte jättelångt ännu.

Men jag testar med 40kg så fort benet är läkt (Vill nog inte köra stångrodd tills dess, känns som onödig belastning att stå med böjda knän)
Dåså, då blir det nog perfekt att börja på 40kg. Det är den rekommenderade startvikten på den övningen då du måste få upp stången från golvet i startläget. Sedan kommer du öka fort. Det är ju (som alltid i stronglifts) bättre att börja på lite för lågt och sedan öka än att börja för högt och möta en platå för fort.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.

Senast redigerad av Kalliban den 2012-02-24 klockan 12:30.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:39   #1689
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
40 kg blir nog bra. Kommer att kännas ganska lätt för dig skulle jag tro.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 13:35   #1690
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Se inlägget över ditt.

Kört rodd tidigare, men det var nog en tre-fyra månader sen senast, och då körde jag relativt låga vikter. (minns inte exakt, kanske runt 30kg i tolv repetitionerx3?) Är långt mycket starkare nu än då.
Då kan du öka och börja på högre vikt. Testa 40 som du skrev.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 17:04   #1691
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Tror ni man klarar 1 RM på 150 i knäböj om man gör 5x5 på 130?
Någon som vet ungefär vad förhållandena brukar vara. 5x5 motsvarar ju inte direkt om man snackar 1 set.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 17:09   #1692
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Tror ni man klarar 1 RM på 150 i knäböj om man gör 5x5 på 130?
Någon som vet ungefär vad förhållandena brukar vara. 5x5 motsvarar ju inte direkt om man snackar 1 set.
Otroligt svårt att säga, då det är mycket olika från person till person.
Vissa kan vara väldigt max-starka men reppa ganska dåligt nära max, medans andra kan vara riktigt rep-starka men dålig på att maxa mycket högre än det dom tränar på.

Jag skulle nog säga att om du klarar 7-8 reps på 130 i 1 set, så klarar du nog 150. Jag brukar tänka så att du tappar 1 rep per 2.5 kilo du sätter på, det brukar fungera ganska bra på MIG iallafall.

Sen finns det ju olika rep-kalkylatorer som du kan pröva att använda dig av

Men bästa sättet är ju såklart att testa på riktigt
__________________
Journal

Senast redigerad av Zizou den 2012-02-24 klockan 17:13.
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 17:16   #1693
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Ah okej det låter vettigt. Men ja självklart varierar det ju.. Blir maxning 10 Mars så troligtvis kommer jag hinna upp på 5x5 på lite mer än 130, men man börjar ju fundera nu Målet är dock en djup och fin på 150.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 11:32   #1694
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Tror ni man klarar 1 RM på 150 i knäböj om man gör 5x5 på 130?
Någon som vet ungefär vad förhållandena brukar vara. 5x5 motsvarar ju inte direkt om man snackar 1 set.
Jag sluta stronglift på 122,5kg i böjen (börja på 90). Hade inte mycket mer att ge i 5*5. En vecka senare tog jag 165kg (pers innan jag börja 1månad stronglift va 150) och hade nog haft en bra chans på 170 om jag vågat pröva. Anledningen är ju att under stronglift så hinner man ju aldrig återhämta sig fullt mellan passen så sätter du 5*5 på 130 så klarar du förmodligen 5*5 på runt 140 om du bara fått vila ut dig och kört lite bättre förberedelser. Därför har du förmodligen en lätt 1a på 150 en vecka efter du slutat med stronglift. Det är min gissning.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 15:04   #1695
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Där ser man.. kanske borde sikta ännu högre då. Men jag ska inte sluta med stronglifts utan det är bara en vilovecka jag ska ha eftersom jag är helt slut. Tänkte passa på att maxa där innan. Innan jag funderar på att börja modifiera programmet ska min squat upp i minst 200
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)