Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-16, 12:32   #1621
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av OnMyWay Visa inlägg
Tjena

Undrar bara vad ni säger om att köra SL5x5 två dagar i rad i ett undantagsfall. Det är så att jag kommer behöva köra 2 dagar i rad eller vila 3 hela dagar. Vad tycker ni? :P
Enda som kan bli riktigt tungt är ju knäböjen. Du kan ju köra ett lättare pass knäböj andra dagen om du vill. Annars tycker jag att du kan köra 2 dagar i rad, då det ändå bara är en engångsföreteelse.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 12:35   #1622
StureK
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Eller läsa, läsa, läsa, kolla videor, läsa, läsa, läsa och kolla videor. Och öva förståss. Det verkar dumt att överge en av de bästa övningarna som finns för att det inte går att lära sig på ett träningspass. Träning ger färdighet, kör på låga vikter tills tekniken sitter. Ett bra ställe att börja på är som jag jag länkat till tidigare: Stronglifts.com - Squats: How to Master Proper Technique Once and For All
Håller på att läsa artikeln om rörlighet från styrkelabbet nu och den kan nog vara till hjälp. Ska kolla in stronglifts också. Tycker såklart också att hon ska träna knäböj och marklyft egentligen, men det är viktigt att hon får lära sig rätt. Ska absolut läsa på och fråga andra om hjälp.
StureK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 20:25   #1623
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Två saker.

För det första, om jag känner att jag kan träna ytterligare en gång i veckan, vad för sorts pass kan då komplettera stronglift upplägg 2?

För det andra, går det ersätta benlyft och planka med något annat? Jag ogillar verkligen dessa övningarna starkt, eftersom det ofta känns mer (/gör ont rent av) i armar/axlar på plankan och mer i ben och armar i benlyft än vad det känns i magen.
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 20:55   #1624
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Två saker.

För det första, om jag känner att jag kan träna ytterligare en gång i veckan, vad för sorts pass kan då komplettera stronglift upplägg 2?

För det andra, går det ersätta benlyft och planka med något annat? Jag ogillar verkligen dessa övningarna starkt, eftersom det ofta känns mer (/gör ont rent av) i armar/axlar på plankan och mer i ben och armar i benlyft än vad det känns i magen.
Jag skulle inte träna en dag till om jag körde detta schema. Iallafall inte styrketräning.

Du kan ju testa t.ex cable crunches eller liknande övning.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 22:20   #1625
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Ytterligare en fråga hade jag ja, täcker knäböj verkligen in vaderna? Känner inte mycket i dem.
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 22:31   #1626
komigen
Registered User
 
komigens avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 773
Halåja! Hur länge bör jag köra på med SL 5x5?
Jag började 4 januari...
Hur länge tränar ni Sl 5x5?
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 23:09   #1627
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
12v.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 23:26   #1628
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
12v.
I cykler då eller?
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 23:34   #1629
komigen
Registered User
 
komigens avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
12v.
Okej så 3 månader... vad börjar du med sen? Vad för schema?

Folk jag behöver tips... jag är inte så jätte erfaren så jag vet inte vad jag skall börja med efter jag kört SL 5x5 ett tag, asså vad jag kan variera mellan. TACK!
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 23:42   #1630
AtomicPuffin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: GBG
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av komigen Visa inlägg
Okej så 3 månader... vad börjar du med sen? Vad för schema?

Folk jag behöver tips... jag är inte så jätte erfaren så jag vet inte vad jag skall börja med efter jag kört SL 5x5 ett tag, asså vad jag kan variera mellan. TACK!
Man kör SL tills man tröttnar eller inte får resultat längre. Så länge du ökar och tycker det är kul finns ingen anledning att sluta.

Förr eller senare blir det för tungt, även med alla de deloads och sänkningar till 1x5 som finns inbyggt. Jag hade väntat tills dess med att bestämma nytt program.
AtomicPuffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 08:04   #1631
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Eller läsa, läsa, läsa, kolla videor, läsa, läsa, läsa och kolla videor. Och öva förståss. Det verkar dumt att överge en av de bästa övningarna som finns för att det inte går att lära sig på ett träningspass. Träning ger färdighet, kör på låga vikter tills tekniken sitter. Ett bra ställe att börja på är som jag jag länkat till tidigare: Stronglifts.com - Squats: How to Master Proper Technique Once and For All
Jag antar att du inte instruerar så mycket för då skulle du veta att det kan vara mycket bättra att komma igång än att bara nöta teknik varje pass. Fokuserar man på övningar som en person kan utföra med mindre justeringar så får man ett program som ger resultat snabbt. Sen kan man fasa in andra som kräver mer teknikträning vartefter, personen tränar redan och har den fått märkbara resultat så är det inte lika svårt att motivera att lägga tid och energi på teknikträning.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 08:39   #1632
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag antar att du inte instruerar så mycket för då skulle du veta att det kan vara mycket bättra att komma igång än att bara nöta teknik varje pass. Fokuserar man på övningar som en person kan utföra med mindre justeringar så får man ett program som ger resultat snabbt. Sen kan man fasa in andra som kräver mer teknikträning vartefter, personen tränar redan och har den fått märkbara resultat så är det inte lika svårt att motivera att lägga tid och energi på teknikträning.
Det är din åsikt och det respekterar jag. Min åsikt är tvärtom och jag anser att man bör börja med de riktiga övningarna på en gång, annars fastnar man lätt i de alternativa övningarna. Varför köra någonting som kanske ger sämre resultat istället för att nöta teknik i några veckor och sedan kunna köra på de "bättre" övningarna. Man tränar ju inte för "om en månad" utan för framtiden och då tror inte jag att de där veckornas tekniknötande i början har någon negativ verkan, utan att personen tvärtom får bättre resultat eftersom denne då kunnat köra bättre övningar under en längre tid. Men det är å andra sidan min åsikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 08:47   #1633
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
12v.
Det här är ju så fel som det kan bli. Mehdi har skrivit det tusen gånger om, det här är inget 12-veckorsprogram! Du ska köra 5x5 tills du blivit tvungen att deloade två gånger i ett lyft, då byter du till 3x5, samma sak igen, sen 1x5, sedan madcow 5x5, sedan stronglifts 5x5 Advanced. Advanced i sin tur kan du göra resten av livet.

Edit: Om du inte svarade på frågan hur länge du brukar köra. Såg nu att även den frågan var med i inlägget du svarade på, i så fall är det ju så klart upp till dig om du brukar köra 12v.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.

Senast redigerad av Kalliban den 2012-02-17 klockan 08:48.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 09:37   #1634
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Det här är ju så fel som det kan bli. Mehdi har skrivit det tusen gånger om, det här är inget 12-veckorsprogram! Du ska köra 5x5 tills du blivit tvungen att deloade två gånger i ett lyft, då byter du till 3x5, samma sak igen, sen 1x5, sedan madcow 5x5, sedan stronglifts 5x5 Advanced. Advanced i sin tur kan du göra resten av livet.

Edit: Om du inte svarade på frågan hur länge du brukar köra. Såg nu att även den frågan var med i inlägget du svarade på, i så fall är det ju så klart upp till dig om du brukar köra 12v.
12 veckor har faktiskt blivit någon form av inofficiell standard när folk frågar om en begränsning, är själv lite osäker på hur det blev så. Men å andra sidan så när det handlar om program utan specifik tidsram så brukar 12 veckor vara den begränsning många sätter
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 10:01   #1635
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Ytterligare en fråga hade jag ja, täcker knäböj verkligen in vaderna? Känner inte mycket i dem.
Dom hjälper till att stabilisera, men det är ju inte så att dom kommer växa av knäböj eller att du kommer kunna hoppa högre eller något liknande. Då får du lägga in specifik vadövning.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)