Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-15, 16:58   #1606
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Är stronglifts ett bra nybörjarprogram för en överviktig person? (tjej med 35-40kg övervikt)
Det är ett bra nybörjarprogram. Men jag tror inte att det är optimalt vid viktnedgång. (säger jag som kör det under deff för tillfället. )

Problemet är väl att det kan bli svårt att öka i styrka när det börjar bli tungt samtidigt som man ligger på kaloriunderskott och försöker gå ner i vikt. Men det är ju absolut en bra kombination av övningar så man kan ju köra efter det och öka i sin egen takt om man vill det.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 17:06   #1607
StureK
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Det är ett bra nybörjarprogram. Men jag tror inte att det är optimalt vid viktnedgång. (säger jag som kör det under deff för tillfället. )

Problemet är väl att det kan bli svårt att öka i styrka när det börjar bli tungt samtidigt som man ligger på kaloriunderskott och försöker gå ner i vikt. Men det är ju absolut en bra kombination av övningar så man kan ju köra efter det och öka i sin egen takt om man vill det.
Ja det är sant. Tänkte att det kunde vara bra då det involverar stora musklegrupper.
StureK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 17:18   #1608
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Ja det är sant. Tänkte att det kunde vara bra då det involverar stora musklegrupper.
Jag kanske drar förhastade slutsatser nu men menar du att det skulle förbränna mer kalorier för att det är stora muskelgrupper? För styrketräningen spelar en ytterst liten roll när det gäller just energiförbrukning. Det är såklart bra att styrketräna för att behålla och kanske till och med bygga muskler under viktnedgången. För detta så är övningarna som SL 5*5 innefattar mycket bra övningar. Men själva styrketräningen förbränner inte så mycket i sig. Det är främst kosten som man måste ändra på och om man vill träna för att förbränna så är det konditionsträning som gäller.

Men nu var det kanske inte alls så du menade och då ber jag om ursäkt för min misstolkning.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 19:11   #1609
AtomicPuffin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: GBG
Inlägg: 240
Jag tror inte en överviktig nybörjare skall träna så annorlunda än en normalviktig nybörjare om styrka är fokus. Är viktnedgång fokus kanske lite mer spring & hopp och flås är bättre.

Bara man kommer ihåg att man i vissa övningar lyfter sin kropp, som i böjen, så där är det rätt naturligt att klara mindre extravikt om kroppen är tung.
AtomicPuffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 22:33   #1610
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Ja det är sant. Tänkte att det kunde vara bra då det involverar stora musklegrupper.
Det är hur bra som helst vid viktnedgång, jättebra att köra det.
Kör hårt på programmet. Du kommer bli starkare.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 23:25   #1611
StureK
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Jag kanske drar förhastade slutsatser nu men menar du att det skulle förbränna mer kalorier för att det är stora muskelgrupper? För styrketräningen spelar en ytterst liten roll när det gäller just energiförbrukning. Det är såklart bra att styrketräna för att behålla och kanske till och med bygga muskler under viktnedgången. För detta så är övningarna som SL 5*5 innefattar mycket bra övningar. Men själva styrketräningen förbränner inte så mycket i sig. Det är främst kosten som man måste ändra på och om man vill träna för att förbränna så är det konditionsträning som gäller.

Men nu var det kanske inte alls så du menade och då ber jag om ursäkt för min misstolkning.
Nej, jag egentligen inte vad jag menade med det. Vet att man inte förbrukar särskilt mycket kalorier vid styrketräning. Tänkte nog mer att hon ska ju inte bygga, så hon behöver kanske inte göra massa te x bicepscurl. Att träna några få flerledsövningar räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av AtomicPuffin Visa inlägg
Jag tror inte en överviktig nybörjare skall träna så annorlunda än en normalviktig nybörjare om styrka är fokus. Är viktnedgång fokus kanske lite mer spring & hopp och flås är bättre.

Bara man kommer ihåg att man i vissa övningar lyfter sin kropp, som i böjen, så där är det rätt naturligt att klara mindre extravikt om kroppen är tung.
Funderat på om vi ska köra kombinerade styrka- och konditionspass, eller två rena styrkepass och två konditionspass i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Det är hur bra som helst vid viktnedgång, jättebra att köra det.
Kör hårt på programmet. Du kommer bli starkare.
Nu är det ju inte jag men
Vi provade köra idag och problemet är att hon är väldigt framtung. Väldigt smal om rumpa och lår, men stor stor mage. Så hon faller nästan fram vid knäböj och marklyft. Hjälper platta under hälarna eller ska man göra?
StureK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 07:06   #1612
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Nej, jag egentligen inte vad jag menade med det. Vet att man inte förbrukar särskilt mycket kalorier vid styrketräning. Tänkte nog mer att hon ska ju inte bygga, så hon behöver kanske inte göra massa te x bicepscurl. Att träna några få flerledsövningar räcker.
Det låter som en sund syn på det hela. Man bygger definitivt en bra, "funktionell" grundstyrka i hela kroppen av det här programmet.

Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Funderat på om vi ska köra kombinerade styrka- och konditionspass, eller två rena styrkepass och två konditionspass i veckan.
Kör det som ni/hon tycker är roligast. Då är det ju lättare att få det gjort. Själv hade jag nog separerat passen och kört kondition för sig och styrka för sig eftersom konditionsträningen hämmar styrke- och muskelökningarna en aning och jag vill inte försämra mina styrkeresultat pga konditionsträning. Men det handlar ju helt om vad ni har för mål. Man brukar ju säga att "Den bästa träningen är den som blir av."

Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Nu är det ju inte jag men
Vi provade köra idag och problemet är att hon är väldigt framtung. Väldigt smal om rumpa och lår, men stor stor mage. Så hon faller nästan fram vid knäböj och marklyft. Hjälper platta under hälarna eller ska man göra?
Här finns ett jättebra rörlighetsprogram som fokuserar på att öka rörligheten till just dessa övningar. Det har hjälpt mig att få ett bättre djup i knäböjen.

http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-...-och-marklyft/

Det kan hjälpa i knäböjen att ha en platta under hälarna, men det är ju bättre att lära sig utan. Börja att öva på lätta vikter tills tekniken sitter.

Nu svarade jag på inlägg som inte var inriktade till mig. Hoppas det inte gör något.

Lycka till!
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 08:43   #1613
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Vi provade köra idag och problemet är att hon är väldigt framtung. Väldigt smal om rumpa och lår, men stor stor mage. Så hon faller nästan fram vid knäböj och marklyft. Hjälper platta under hälarna eller ska man göra?
Jag skulle tro att det bara rör sig om teknik. Se till att hon börjar med att "sätta sig" bakåt och sedan går nedåt efter den första rörelsen. Jag antar att hon inte håller på att falla framåt om hon ska sätta sig på en stol?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 09:05   #1614
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Vi provade köra idag och problemet är att hon är väldigt framtung. Väldigt smal om rumpa och lår, men stor stor mage. Så hon faller nästan fram vid knäböj och marklyft. Hjälper platta under hälarna eller ska man göra?
Problemet är nog snarare att hon är för stel för att klara rörelsen, alternativt har för dålig teknik. Finns ju massvis med magtunga pojkar som klarar att böja utan problem.

Här är en väldigt bra video om hur man kan stretcha, av sheogorath -> http://www.youtube.com/watch?v=MqyV9KIBuPw
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 10:27   #1615
OnMyWay
Registered User
 
OnMyWays avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 527
Tjena

Undrar bara vad ni säger om att köra SL5x5 två dagar i rad i ett undantagsfall. Det är så att jag kommer behöva köra 2 dagar i rad eller vila 3 hela dagar. Vad tycker ni? :P
OnMyWay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 10:52   #1616
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av OnMyWay Visa inlägg
Tjena

Undrar bara vad ni säger om att köra SL5x5 två dagar i rad i ett undantagsfall. Det är så att jag kommer behöva köra 2 dagar i rad eller vila 3 hela dagar. Vad tycker ni? :P
Det beror ju på hur sliten du är från det första passet. Tunga knäböj två dagar i rad kan nog bli riktigt tungt.. Tänk på att kroppen måste få återhämta sig. Jag tänker såhär: Om du tar ut dig själv ordentligt på det första passet, så är nog tre vilodagar bara positivt. Låt kroppen återhämta sig och kör på tungt igen senare. Om du däremot känner dig fräsch dagen efter så kör på. Alternativt kör ett lätt pass, bara för att.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 11:23   #1617
StureK
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Det låter som en sund syn på det hela. Man bygger definitivt en bra, "funktionell" grundstyrka i hela kroppen av det här programmet.



Kör det som ni/hon tycker är roligast. Då är det ju lättare att få det gjort. Själv hade jag nog separerat passen och kört kondition för sig och styrka för sig eftersom konditionsträningen hämmar styrke- och muskelökningarna en aning och jag vill inte försämra mina styrkeresultat pga konditionsträning. Men det handlar ju helt om vad ni har för mål. Man brukar ju säga att "Den bästa träningen är den som blir av."



Här finns ett jättebra rörlighetsprogram som fokuserar på att öka rörligheten till just dessa övningar. Det har hjälpt mig att få ett bättre djup i knäböjen.

http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-...-och-marklyft/

Det kan hjälpa i knäböjen att ha en platta under hälarna, men det är ju bättre att lära sig utan. Börja att öva på lätta vikter tills tekniken sitter.

Nu svarade jag på inlägg som inte var inriktade till mig. Hoppas det inte gör något.

Lycka till!
Helt ok Det är som du säger att träningen ska bli av. Hon hatar konditionspassen, men hon är i väldigt dålig form och det känns som att lågintensiv träning är bra att starta med.
Vi ska jobba på tekniken helt klart. Tackar för hjälpen!


Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Jag skulle tro att det bara rör sig om teknik. Se till att hon börjar med att "sätta sig" bakåt och sedan går nedåt efter den första rörelsen. Jag antar att hon inte håller på att falla framåt om hon ska sätta sig på en stol?
Nej, det gör hon inte. Hehe. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
Problemet är nog snarare att hon är för stel för att klara rörelsen, alternativt har för dålig teknik. Finns ju massvis med magtunga pojkar som klarar att böja utan problem.

Här är en väldigt bra video om hur man kan stretcha, av sheogorath -> http://www.youtube.com/watch?v=MqyV9KIBuPw
Nej, inser att jag hade fel om magproblemet. Såg bara väldigt framtungt ut. Den är bra! Har använt den själv.
StureK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 12:12   #1618
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Är hon otränad så kanske du bör fundera på vad som är viktigast. Det finns massor av andra övningar och program för att komma igång som inte innebär att hon får nöta teknik med någon som inte riktig känns som den behärskar att lära ut övningarna.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 12:19   #1619
StureK
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Är hon otränad så kanske du bör fundera på vad som är viktigast. Det finns massor av andra övningar och program för att komma igång som inte innebär att hon får nöta teknik med någon som inte riktig känns som den behärskar att lära ut övningarna.
Det är sant. Kan göra knäböj själv och vet hur det ska se ut. Men det var svårare än jag trodde att instruera. Såg bara fel ut. Kanske lättare gå över till maskinerna. Eller be någon kunnig.
StureK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 12:25   #1620
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av StureK Visa inlägg
Det är sant. Kan göra knäböj själv och vet hur det ska se ut. Men det var svårare än jag trodde att instruera. Såg bara fel ut. Kanske lättare gå över till maskinerna. Eller be någon kunnig.
Eller läsa, läsa, läsa, kolla videor, läsa, läsa, läsa och kolla videor. Och öva förståss. Det verkar dumt att överge en av de bästa övningarna som finns för att det inte går att lära sig på ett träningspass. Träning ger färdighet, kör på låga vikter tills tekniken sitter. Ett bra ställe att börja på är som jag jag länkat till tidigare: Stronglifts.com - Squats: How to Master Proper Technique Once and For All
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.

Senast redigerad av Kalliban den 2012-02-16 klockan 12:26.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)