Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-10, 23:36   #1561
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Idag gjorde jag mitt sjätte pass med stronglift och än så länge rullar det på. Med skivstångövningarna började jag med att bara köra med stången och det är så lätta vikter så det går bra än så länge.

Eftersom jag inte orkar en enda chins så körde jag första gången i en sån där chinsmaskin. Började med 45 kilo och gjorde 10,8,6 sen nästa gång körde jag 40 kilo 10,8,6 och sen idag 35 kilo 10,8,6 och blev totalt slut idag. Jag borde börjat med högre hjälpvikt första gången antar jag. Vad är att rekommendera egentligen? Känner mej grundlurad för att jag trodde det skulle gå enkelt för det är en övning med bara kroppsvikten Nu hittar jag inte på den där mastodontchins-guiden som nån postade förut heller.

Väl mött!

Leo
Det är ett sätt att komma runt det. Ett annat är att ta hjälp av en bänk som du har fötterna på och på så sätt kan hjälpa till lite.
Många gillar också att endast köra den negativa fasen i chinsen.

För min del fungerade det bäst med bänkhjälpen.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 01:23   #1562
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Kan säga av egen erfarenhet så funkar det bättre att köra med bänkhjälp och fokusera på negativa chins.
Jag kör nu 5x5 chins +5kg utan problem. Och min gympartner som också inte kunde köra 1 chins ens kan nu göra ett par stycken genom att köra med bänk och negativa chins.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 10:47   #1563
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Då ska jag prova med bänkhjälp. Känns ju inte helt naturligt att fladdra runt i den där assistansmaskinen:-)
Väl mött!
/Leo
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 00:08   #1564
feedhurley
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 46
Är det bara jag som stör mig något otroligt på att skivstångställningen alltid är upptagen eller att folk vill köra emellan varje övning? Vissa gånger har jag behövt sitta och vänta i 30 minuter innan jag får turen att köra för att sedan behöva lämna över till nästa person innan jag kör en ny övning igen? Senaste passet tog över 2 timmar för att köra knäböj, bänkpress, stångrodd...

Sen undrar jag vad man gör om man inte klarar vikten och "fastnar", då i framför allt knäböj och bänkpress (börjar nu komma upp i vikt känner mig inte längre säker på att få upp vikten på övningarna). Mitt gym har ingen "stålbur" till skivstångsställning med säkerhetsbalkar... )
feedhurley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 00:29   #1565
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Du får be nån passa helt enkelt.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 09:19   #1566
Niveus
Registered User
 
Niveuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 304
I bänkpressen kan du köra utan viktklamrar, i knäböjen vill jag dock rekommendera en spotter - i värsta fall får du annars slänga vikten bakom dig.
__________________
Triphases 12v-program! Fas 2/3
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...117021&page=10
Niveus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 09:37   #1567
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
I bänkpressen kan du alltid göra en roll of shame. Ingen fara så länge du inte kör med monstervikter.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 09:39   #1568
Sundqvist
Winners Never Quit
 
Sundqvists avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: jönköping
Inlägg: 5 201
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
I bänkpressen kan du alltid göra en roll of shame. Ingen fara så länge du inte kör med monstervikter.
+1, inte så pinsamt som man tror, alla failar någongång, de är upp till dig hur du tar det! =)
__________________
Träningsjournal: What Doesnt Kill You Makes You Stronger!
Citat:
Ursprungligen postat av Bikken Visa inlägg
Kroppen kan ta upp ca 20gram fria aminosyror under ett tillfälle!
Jag käkar 12ggr varje dag med 30g protein vid varje tillfälle
Sundqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 12:18   #1569
EnKlenis
Registered User
 
EnKleniss avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 20
Kör igång med SL 5x5 imorrn och har tänkt köra det ett tag. Känns lite sådär att gå ner ifrån 6pass i veckan till 3pass, men men.

Dock saknar jag dipps, finns det någon övning jag kan byta ut emot dipps eller förstör jag hela konceptet då? Kanske plankan, då jag redan är hyffsad tränad i bålen?

Kommer köra efter upplägg2:

Pass A:
Knäböj 5×5
Bänkpress 5×5
Inverted Rows 3xFailure
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5×5
Militärpress 5×5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure
EnKlenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 12:30   #1570
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av EnKlenis Visa inlägg
Dock saknar jag dipps, finns det någon övning jag kan byta ut emot dipps eller förstör jag hela konceptet då? Kanske plankan, då jag redan är hyffsad tränad i bålen?
Armhävningarna.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 13:33   #1571
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av feedhurley Visa inlägg
Är det bara jag som stör mig något otroligt på att skivstångställningen alltid är upptagen eller att folk vill köra emellan varje övning? Vissa gånger har jag behövt sitta och vänta i 30 minuter innan jag får turen att köra för att sedan behöva lämna över till nästa person innan jag kör en ny övning igen? Senaste passet tog över 2 timmar för att köra knäböj, bänkpress, stångrodd...

Sen undrar jag vad man gör om man inte klarar vikten och "fastnar", då i framför allt knäböj och bänkpress (börjar nu komma upp i vikt känner mig inte längre säker på att få upp vikten på övningarna). Mitt gym har ingen "stålbur" till skivstångsställning med säkerhetsbalkar... )
Det enklaste är att ni kör ihop, även om ni inte kör samma övning så går det oftast ganska snabbt att skifta om man måste (se det som konditionsträning). Då löser du också problemet med passning.

Om du börjar komma upp på vikter och inte har en passare så kan du minska några reps på seten de passen. Pass när du har hjälp så kör du sedan som det är tänkt. Det är inte heller någon riktig nackdel att börja om på lite lättare vikter lite tidigare än det är tänkt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 02:39   #1572
feedhurley
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 46
Tack, för tipset! ska ta och pröva en roll of shame, det verkar inte allt för jobbigt.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det enklaste är att ni kör ihop, även om ni inte kör samma övning så går det oftast ganska snabbt att skifta om man måste (se det som konditionsträning). Då löser du också problemet med passning.

Om du börjar komma upp på vikter och inte har en passare så kan du minska några reps på seten de passen. Pass när du har hjälp så kör du sedan som det är tänkt. Det är inte heller någon riktig nackdel att börja om på lite lättare vikter lite tidigare än det är tänkt.
Problemet är att jag kör själv... och att fråga en slumpad person är något jag inte tror kommer hålla så länge om jag ska behöva göra det varje pass (knäböj varje pass)... är det de enda alternativet eller? Det finns ingen motsvarande teknik för knäböj som till bänkpress?
feedhurley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 02:43   #1573
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Släng vikten bakåt helt enkelt.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 07:51   #1574
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av feedhurley Visa inlägg
Problemet är att jag kör själv... och att fråga en slumpad person är något jag inte tror kommer hålla så länge om jag ska behöva göra det varje pass (knäböj varje pass)... är det de enda alternativet eller? Det finns ingen motsvarande teknik för knäböj som till bänkpress?
Att dumpa stången som så många förespråkar funkar bara om du har gummivikter och en tyngdlyftningsstång på ett riktigt lyftarflak. I alla övriga fall är det helt idiotiskt om man verkligen inte måste. Måste innefattar inte att planera att man kan dumpa stången bara för att man är för feg för att köra färre reps, att sänka vikterna eller att fråga några om de vill passa.
Har du tillgång till passare ibland så dumpa inte överhuvudtaget även om du har tillgång till grejer som tål det då du inte ska nöta in ett felaktigt beteende.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 15:35   #1575
Zarfot
Registered User
 
Zarfots avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Trollhättan
Inlägg: 357
Går det bra att köra stronglifts 2 dagar I rad? Jag måste köra 2dagar i rad om jag ska kunna köra 3 ggr den här veckan. Är riktigt sugen på att träna!
__________________
Le journal
Zarfot är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)