Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-13, 19:32   #1
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Marklyft på lägre vikt och fler rep en bra idé?

Tränar hemma pga tidsbrist. Jag har inte tillräckligt med vikter för att köra tunga marklyft med låga rep (3-5). Jag har dock tillräckligt med vikt för att köra 10 rep marklyft. Är detta en bra idé eller bara slöseri med tid. Dvs marklyft på lägre vikt och fler rep/set?

En idé jag också har är att stanna 1 cm ovanför marken vid varje rep för att göra det tyngre.
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 19:34   #2
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Du kan ju kolla på hur kroppsbyggare utför marklyft. Det är en liten annorlunda teknik. De touchar bara vikten på marken lite lätt varje reps. Jay Cutlers mark är riktiga fina. Finns klipp på youtube. Behövs inte mycket vikt. Och det stimulerar hypertrofi bättre än SL-tekniken. Lägg den som sista övningen på ryggpasset också så får du riktigt bra genomblödning i hela ryggen.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 19:45   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Bättre än inget. Släng in variationer som gör lyften tyngre också.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 19:58   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Tränar hemma pga tidsbrist. Jag har inte tillräckligt med vikter för att köra tunga marklyft med låga rep (3-5). Jag har dock tillräckligt med vikt för att köra 10 rep marklyft. Är detta en bra idé eller bara slöseri med tid. Dvs marklyft på lägre vikt och fler rep/set?

En idé jag också har är att stanna 1 cm ovanför marken vid varje rep för att göra det tyngre.
Jag kör så, ger mig bättre och mindre riskfylld träning men blir inte särskilt mycket starkare i maxlyft. Men det är ju inte tanken heller iofs. Dock kan det vara bra att tänka på att sänka långsamt så det inte blir ett "ryck" i botten.
Om man inte kör med remmar tar geppet mycket stryk också, på gott och ont.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 20:02   #5
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Jag tycker att det går bra att köra fler reps i marklyft. Exakt hur mycket du får ut av det beror givetvis på vad du vill uppnå. Fler saker du kan göra för att få träningseffekt av marklyft med en lättare vikt:

Fler reps
Pausmark
Ryckfattning
Dra från upphöjning
Rakmark

Förmodligen ett gäng till som jag inte kommer på just nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 20:28   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Många pratar om marklyft för hypertrofi osv, Men är det ens en bra "byggar" övning egentligen? Känns som det endast är en mäta styrka övning iprincip.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 20:30   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Jag tycker att det går bra att köra fler reps i marklyft. Exakt hur mycket du får ut av det beror givetvis på vad du vill uppnå. Fler saker du kan göra för att få träningseffekt av marklyft med en lättare vikt:

Fler reps
Pausmark
Ryckfattning
Dra från upphöjning
Rakmark

Förmodligen ett gäng till som jag inte kommer på just nu.
Långsamma mark.
Enbensmark.
Rumänska mark.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 20:50   #8
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Många pratar om marklyft för hypertrofi osv, Men är det ens en bra "byggar" övning egentligen? Känns som det endast är en mäta styrka övning iprincip.
Det är en övning där du använder nästan hela kroppen. Så ja. Den bygger.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 21:46   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Många pratar om marklyft för hypertrofi osv, Men är det ens en bra "byggar" övning egentligen? Känns som det endast är en mäta styrka övning iprincip.
Nja, inte särskilt bra faktiskt. Klart den ger, men ganska säkert sämre (med lika mycket jobb)än om du skulle köra mer isolerade övningar för varje muskel.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 08:39   #10
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nja, inte särskilt bra faktiskt. Klart den ger, men ganska säkert sämre (med lika mycket jobb)än om du skulle köra mer isolerade övningar för varje muskel.
Vill bara ifrågasätta detta, säger inte att du har fel, vill bara se en diskussion om det.

Min bild, från när jag kört högrepsmark (10-20 reps) är en jäkla mjölksyra och pump, känslan i ryggen är väldigt lik den från valfri isolationsövning exempelvis latsdrag eller benspark.

Generellt så är mark sagt att vara sämre för att bygga massa, jämfört mot isolerade övningar som du säger. Det jag vill komma till är, kan det vara ett missförstånd, där grunden ligger i att man oftast inte kör högreps i mark, det är ju faktiskt väldigt ovanligt på gymmen?
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 12:02   #11
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av SirreASDF Visa inlägg
Det jag vill komma till är, kan det vara ett missförstånd,
Mest troligen ja.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 12:21   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av SirreASDF Visa inlägg
Vill bara ifrågasätta detta, säger inte att du har fel, vill bara se en diskussion om det.

Min bild, från när jag kört högrepsmark (10-20 reps) är en jäkla mjölksyra och pump, känslan i ryggen är väldigt lik den från valfri isolationsövning exempelvis latsdrag eller benspark.

Generellt så är mark sagt att vara sämre för att bygga massa, jämfört mot isolerade övningar som du säger. Det jag vill komma till är, kan det vara ett missförstånd, där grunden ligger i att man oftast inte kör högreps i mark, det är ju faktiskt väldigt ovanligt på gymmen?
Jag trodde mer att det handlade om att man har så dålig ROM i mark? Ryggen hålls ju helt stel. Men jag vet inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 13:05   #13
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag trodde mer att det handlade om att man har så dålig ROM i mark? Ryggen hålls ju helt stel. Men jag vet inte.
Nä, det är ju garanterat en faktor att ha i åtanke, speciellt övre delarna av ryggen, men jag ser inte att detsamma borde gälla exempelvis baksida lår, baken och kanske till någon viss grad även nedre delarna av ryggen.

Men ja, jag vet inte. Du har absolut en poäng.
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 15:15   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Mark är självklart en bra byggarövning för rygg. Markar man över 300 så har man en rätt grov rygg.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 15:31   #15
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Tränar hemma pga tidsbrist. Jag har inte tillräckligt med vikter för att köra tunga marklyft med låga rep (3-5). Jag har dock tillräckligt med vikt för att köra 10 rep marklyft. Är detta en bra idé eller bara slöseri med tid. Dvs marklyft på lägre vikt och fler rep/set?

En idé jag också har är att stanna 1 cm ovanför marken vid varje rep för att göra det tyngre.
Varför skulle just övningen marklyft vara ett slöseri med tid vid repsomfånget 10? Jag förstår inte trådstarten. Omkring 10 repetitioner brukar vara något som många rekommenderar om man vill bygga maximalt med muskelmassa.
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)