Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-05, 10:40   #16
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Men där dricker man när solen inte är uppe.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 11:10   #17
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Det finns iofs studier på ramadan.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men där dricker man när solen inte är uppe.
Som Sverker säger, man dricker varje dag och dessutom äter man varje dag, man äter och dricker bara vid färre tillfällen. Man går alltså aldrig utan varesig mat eller vatten längre än rimligtvis ca 20 timmar, vilket är ganska långt ifrån vad som diskuteras.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 14:00   #18
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vi börjar med glykogenet i levern och musklerna. För varje gram glykogen vi förbränner frisläpps 3 gram vatten som direkt kan utnyttjas. Samtidigt bildas 1 gram vatten från ett gram kolhydrat. Syret från luften och vätena från kolhydraterna.

Fett binder inget vatten men för varje gram fett som förbränns bildas 3 gram vatten. Syret från luften och vätena från fettsyrorna. Utnyttjas t e x av ökenråttor som äter feta frön i ett torrt klimat.

Detta metabliska vatten brukarn man inte räkna med i vätskebalansen för att bildad mängd vatten motsvarar ungefär samma mängd vatten vi förlorar i utandningsluften.
Men tror du alltså att det inte går att ersätta förlorad plasmavolym med sånt här metaboliskt bildat vatten? (alltså att det han säger i videon är fel, att 2 dagar dry fasting inte motsvarar 6 dagar vattenfasta?)
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 14:42   #19
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Nej. Du andas ut motsvarande den mängd vatten som bildas av det fett och kolhydrater du förbränner under fastan.

Jag har inte tittat på din länk så jag ingen som helst aning om vad skapare vill uppnå.
De som annars fastar tömmer kroppen på lättillgänglig energi och vill verkligen komma in i ketios. Det är liksom hela grejen. Att vräka ut ketoner i blodet och ge hjärnan en kick samtidigt som den katabola fasen av kroppsproteinet går ned till ett minimum.


Det är inget du kan uppnå genom att strypa vattenintaget. Det är istället en effekt av hur snabbt du tömmer förråden och kommer i ketios. Någon eller några dagar.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 17:45   #20
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nej. Du andas ut motsvarande den mängd vatten som bildas av det fett och kolhydrater du förbränner under fastan.

Jag har inte tittat på din länk så jag ingen som helst aning om vad skapare vill uppnå.
De som annars fastar tömmer kroppen på lättillgänglig energi och vill verkligen komma in i ketios. Det är liksom hela grejen. Att vräka ut ketoner i blodet och ge hjärnan en kick samtidigt som den katabola fasen av kroppsproteinet går ned till ett minimum.


Det är inget du kan uppnå genom att strypa vattenintaget. Det är istället en effekt av hur snabbt du tömmer förråden och kommer i ketios. Någon eller några dagar.
Hur upprätthålls blodvolymen då, i avsaknad av vätska? Det han säger i videon är att när blodvolymen sänks så produceras vatten och därför bränner dry fasting mer fett. Han säger också att autofagi och "removing toxins" går tre gånger så snabbt eftersom kroppen går in i panic mode och börjar producera vatten, energi osv genom autofagi och "cleansing".

Vad syftet med videon är vet jag inte, han säger att det endast är för information och ingenting man ska testa. Därför undrade jag om det verkligen är fysiologiskt korrekt helt enkelt.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 18:22   #21
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Som Sverker säger, man dricker varje dag och dessutom äter man varje dag, man äter och dricker bara vid färre tillfällen. Man går alltså aldrig utan varesig mat eller vatten längre än rimligtvis ca 20 timmar, vilket är ganska långt ifrån vad som diskuteras.
Det är inte jättelångt från vad som diskuteras. Rimligtvis borde man ha sett några av dessa effekter eller iaf tendenser till dessa om det hade stämt.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 20:48   #22
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Det är inte jättelångt från vad som diskuteras. Rimligtvis borde man ha sett några av dessa effekter eller iaf tendenser till dessa om det hade stämt.
Jag tycker personligen att det är enormt stor skillnad på 20h, mer realistiskt kanske 16h om man ska ta ett genomsnitt i de länder där ramadan ursprungligen praktiserats (källa:https://www.aljazeera.com/indepth/in...102015757.html) och uppåt 48 timmar som nämns i videon.
Tror det är stor skillnad på bara 16h och typ 32h. Och 48h (2 dygn) är ju större än genomsnittsfastan under ramadan med en faktor på 3. Men det är ju bara min subjektiva intuition, har inte läst några studier på ramadans effekter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 09:12   #23
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag tycker personligen att det är enormt stor skillnad på 20h, mer realistiskt kanske 16h om man ska ta ett genomsnitt i de länder där ramadan ursprungligen praktiserats (källa:https://www.aljazeera.com/indepth/in...102015757.html) och uppåt 48 timmar som nämns i videon.
Tror det är stor skillnad på bara 16h och typ 32h. Och 48h (2 dygn) är ju större än genomsnittsfastan under ramadan med en faktor på 3. Men det är ju bara min subjektiva intuition, har inte läst några studier på ramadans effekter.
Med all respekt, du låter som en LCHFare som kritiserar Louise Burkes ketostudier med att säga att flera månader inte är tillräckligt lång tid för att ställa om någon till fettdrift.

Varför skulle det vara någon större skillnad? Hade det funnits tendenser till dessa magiska effekter hade vi naturligtvis sett mätbara effekter av dessa redan efter 16 timmar. Eller vilken fysiologisk förklaringsmodell menar du skulle gälla för att förklara att det är noll effekt förrän efter den godtyckliga gränsen du nu väljer för att rättfärdiga den här idiotin?
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 13:55   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Med all respekt, du låter som en LCHFare som kritiserar Louise Burkes ketostudier med att säga att flera månader inte är tillräckligt lång tid för att ställa om någon till fettdrift.

Varför skulle det vara någon större skillnad? Hade det funnits tendenser till dessa magiska effekter hade vi naturligtvis sett mätbara effekter av dessa redan efter 16 timmar. Eller vilken fysiologisk förklaringsmodell menar du skulle gälla för att förklara att det är noll effekt förrän efter den godtyckliga gränsen du nu väljer för att rättfärdiga den här idiotin?
Man ser väl några av effekterna? Tror du att en Ramadan-fastare som gått utan vätska i 16 timmar har samma värden som någon som ätit och druckit "vanligt"?

(Det kanske de har, men jag tycker att det låter konstigt och osannolikt.)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 14:17   #25
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Med all respekt, du låter som en LCHFare som kritiserar Louise Burkes ketostudier med att säga att flera månader inte är tillräckligt lång tid för att ställa om någon till fettdrift.

Varför skulle det vara någon större skillnad? Hade det funnits tendenser till dessa magiska effekter hade vi naturligtvis sett mätbara effekter av dessa redan efter 16 timmar. Eller vilken fysiologisk förklaringsmodell menar du skulle gälla för att förklara att det är noll effekt förrän efter den godtyckliga gränsen du nu väljer för att rättfärdiga den här idiotin?
Vet varken vem Burkes är eller vad "keto" innebär och känner bara till LCHF till namnet
Tror du också helt och hållet har missförstått vad jag skrivit eller så har jag uttryckt mig väldigt otydligt. Eller så pratar vi om varandra om helt olika saker.

Jag har mig veterligen inte lagt något konkret "anförande" alls i metabolism, fettförbränning och dylikt. För jag kan inte ett piss om det.

Jag försöker bara "argumentera" i linjen att "torrfasta" är tokstolligt ur vätskesynpunkt och att det är stor skillnad på att "torrfasta" i 16 timmar (som många gör under ramadan) och att "torrfasta" uppåt 48 timmar som killen i youtubeklippet "förespråkar".

tl;dr jag pratar bara om vatten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-07 klockan 14:20.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 14:45   #26
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man ser väl några av effekterna? Tror du att en Ramadan-fastare som gått utan vätska i 16 timmar har samma värden som någon som ätit och druckit "vanligt"?

(Det kanske de har, men jag tycker att det låter konstigt och osannolikt.)
Nej, det var längesen jag läste dessa studier men ur minnet har de sämre prestation och värden på i princip allt.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 15:33   #27
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Även om det skulle finnas potential i den här metoden, vilket jag ställer mig mycket tveksam till är det helt enkelt inte värt det, knappt ens om effekterna skulle vara stora. Att leka med sin vätskebalans på detta sätt och under hyfsat lång tid är förenat med livsfara och en rad andra komplikationer.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 18:09   #28
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Vad jag förstått är typ alla böcker skrivna om torrfasta skrivna på ryska. Följt följande grupp på FB med massor människor som torrfastar och vattenfastar https://www.facebook.com/groups/PrincipiaLenta/

Precis som med fastan tror jag vattenfasta stressar vissa system och man får ut en viss förbättring av det. Men man stressar även andra delar av kroppen som jag tror blir sämre av det :/
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)