Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-10, 20:45   #16
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Sen så kan man fråga sig vad man skall ha spänsten till. Om det är en idrott, ok, då är det bra att sköta spänsten kontrollerat så att man inte skadar sig. När jag reggade mig här var jag intresserad av parkour och "tricking". Då blir det kaka på kaka och meningslöst att träna plyo då trickingen i sig är detsamma. Vi var några stycken som följde trickstutorials, gamla acrobolics, f fl. Det var självklart att alla de hoppen var fullt tillräckligt. Behövde man mer, fortsätt tricksa då.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 21:36   #17
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Körde de verkligen nedhopp från så höga höjder i Sovjet? Jag har fått för mig att det är en missuppfattning, och att överambitiösa västerländningar trodde att det var så, och sedan "kopierade" det upplägget och skadade sig.

Jag har trott att de redan under Sovjeteran använde tumregeln att man höjer höjden gradvis på plinten man kliver ned från, och mäter det följande maxhoppet. Då man når en höjd på plinten där man inte når lika högt i upphoppet som man gjorde från upphoppet man gjorde från nedhopp från en lite lägre plint, vet man att man nåt den maximala höjden man kan hantera för nedhopp. Dvs på det sättet kan man träna på nedhopp relativt tidigt i sin "plyo-karriär" eftersom man hela tiden kan hitta sin nuvarande gräns relativt enkelt.
Höjderna kommer från beskrivningen av "The shock method" i Verkhoshanskys bok "Special strength training". Har även sett gamla videor från Sovjet där de kör från 1m+. I boken anger de att man ska ha en höjd som optimerar hopphöjden, men anger även 75-90cm som rekommenderade höjder (vilket för de flesta är på tok för högt).
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 07:47   #18
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
Höjderna kommer från beskrivningen av "The shock method" i Verkhoshanskys bok "Special strength training". Har även sett gamla videor från Sovjet där de kör från 1m+. I boken anger de att man ska ha en höjd som optimerar hopphöjden, men anger även 75-90cm som rekommenderade höjder (vilket för de flesta är på tok för högt).
Det fetade låter ungefär som det jag skrev också.

Kanske kan man nå upp till en boxhöjd på 75-90cm om man tränar långsiktigt. Men jag håller helt klart med om att det nog inte är många som mår bra av att starta med nedhopp från de höjderna. Så det låter ju som en något olämplig formulering i boken kanske.

Jag ägde en gång i tiden en bok av Verkoshansky, men tror inte jag lusläste den eftersom det var en sjujävla tegelsten. Har dock för mig att det var den boken han skrev tillsammans med Mel Siff (från Sydafrika?). Vette fan om det är "Special Strength Training" eller en annan bok. Tyvärr tappade jag bort den (och flera andra böcker) i samband med en flytt för tio-femton år sedan...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 09:29   #19
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Var inte detta uppe i en tråd bara häromdagen?
Jo det var det. Det är jag som missat att du besvarat den frågan. Väldigt bra besvarat dessutom!!
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 12:14   #20
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Någon annan som vill dela med sig av sina spänstprogram? Vad gör ni för övningar o.s.v.?
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)