Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-13, 19:54   #31
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Men vänta då. Ät vassleprotein till frukost och lägg grönsaker med något fett ( ägg/lax/majonnäs/dressing ) till lunch eller middag.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 02:04   #32
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men vänta då. Ät vassleprotein till frukost och lägg grönsaker med något fett ( ägg/lax/majonnäs/dressing ) till lunch eller middag.
Ja, så klart, men nu var det ju inte det jag frågade.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 19:09   #33
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Är det någon som har satt sig in i studierna ordentligt och kan svara på om det endast är kasein som är boven eller om även vassle kan vara problematiskt?

Låt oss säga att vassle är problematiskt, hur långt efter ett intag på 40g protein skulle man då behöva vänta? Har läst att whey absorberas med 8-10g i timmen. Skulle man då behöva vänta i 4 timmar?
I länkarna som finns i början på tråden är det helmjölk eller mjölk som har undersökts. Tittar du på referenserna till länkarna är det fortfarande mjölk.

För mig är det uppenbart att det är kaseinet som är boven i dramat. I sitt naturliga tillstånd binder kasein inget fett. Det är först när kaseinet denatureras i magsäcken som den fettadssorberande effekten kommer. Läser du sedan i referenserna sker upptaget av de viktiga antioxidanterna i den övre tunntarmen. Jag antar på goda grunder att absorptionen av aminosyrorna från kasein sker i mellersta delen av tunntarmen.

Vassleproteinet binder redan från början en del kolesterol och mjölkfett ( studera näringsdeklarationen för ett vassleproteinkoncentrat ). Tveksamt att det finns mer ytor på vassleproteinet som kan binda till sig fett. Men det är min spekulation.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 00:18   #34
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
I länkarna som finns i början på tråden är det helmjölk eller mjölk som har undersökts. Tittar du på referenserna till länkarna är det fortfarande mjölk.

För mig är det uppenbart att det är kaseinet som är boven i dramat. I sitt naturliga tillstånd binder kasein inget fett. Det är först när kaseinet denatureras i magsäcken som den fettadssorberande effekten kommer. Läser du sedan i referenserna sker upptaget av de viktiga antioxidanterna i den övre tunntarmen. Jag antar på goda grunder att absorptionen av aminosyrorna från kasein sker i mellersta delen av tunntarmen.

Vassleproteinet binder redan från början en del kolesterol och mjölkfett ( studera näringsdeklarationen för ett vassleproteinkoncentrat ). Tveksamt att det finns mer ytor på vassleproteinet som kan binda till sig fett. Men det är min spekulation.
Stort tack för svar! Har så begränsat med tid så även om jag brinner för det här har jag sällan tid att gräva i det själv.

Mindre mängder protein borde väl inte ha någon påverkan på antioxidanterna eller endast en väldigt liten sådan? Nu pratar jag t.ex. om användandet av smör där det på sin höjd handlar om ett halvt gram.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)