Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-04, 19:00   #31
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Ska beställa nytt proteinpulver nu och jag funderar serriöst på ifall man ska köra på naturellt, dock sjukt tråkigt att dricka i längden.
Men är inte Aspartam det mest undersökta sötningsmedlet på marknaden? Och man har väl kommit fram till att det inte är farligt i de mängderna man får i sig, det är väl metanolet som är boven i dramat för de som är kritiska till aspartam, eller? Och man får ju i sig mer metanol av ett glas apelsinjuice enligt livsmedelsverket. Jag är kluven, köra naturellt eller inte?
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 19:07   #32
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Ska beställa nytt proteinpulver nu och jag funderar serriöst på ifall man ska köra på naturellt, dock sjukt tråkigt att dricka i längden.
Men är inte Aspartam det mest undersökta sötningsmedlet på marknaden? Och man har väl kommit fram till att det inte är farligt i de mängderna man får i sig, det är väl metanolet som är boven i dramat för de som är kritiska till aspartam, eller? Och man får ju i sig mer metanol av ett glas apelsinjuice enligt livsmedelsverket. Jag är kluven, köra naturellt eller inte?
Vem vet egentligen.

Alla är ju olika, har man testat på 6 miljarder människor över en hel livstid? Nej.

Kommer man att göra det? Troligtvis inte.

Även om du gör studier på 1000 personer i säg 5 år, vad är det som säger att det inte blir skadligt om man håller på i 25 år.

Cigaretter ansågs ju inte dåligt i början heller, tills folk börjar få cancer och dö. Vi kanske har folk nu som dör till följd av aspartam bara att vi inte vet om det eller kan spåra det till sötningsmedlet (Foliehatt på)
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 19:13   #33
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Cigaretter ansågs ju inte dåligt i början heller, tills folk börjar få cancer och dö. Vi kanske har folk nu som dör till följd av aspartam bara att vi inte vet om det eller kan spåra det till sötningsmedlet (Foliehatt på)
Men då borde man sett att apelsinjuice ger cancer eftersom det är samma nedbrytningsprodukt(metanol)? Apelsinjuice har väl konsumerats tillräckligt länge för att kunna se det? Förstår du hur jag tänker?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2018-11-04 klockan 19:15.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 19:21   #34
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Men då borde man sett att apelsinjuice ger cancer eftersom det är samma nedbrytningsprodukt(metanol)? Apelsinjuice har väl konsumerats tillräckligt länge för att kunna se det? Förstår du hur jag tänker?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
I sin rena form ja kanske, men det är ju två helt olika sorters livsmedel som gör två helt olika saker.

Kombinationen av saker gör väl oftast saker och ting farliga.

Jag vet inte, men jag tror bara inte att vi vet allt riktigt och att det är ganska svårt att göra det.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-11-04 klockan 19:23.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 18:04   #35
Omnomnom
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Ska beställa nytt proteinpulver nu och jag funderar serriöst på ifall man ska köra på naturellt, dock sjukt tråkigt att dricka i längden.
köp naturellt och smaksatt och blanda själv. Jag gör det för att det blir alldeles för sött annars. Du kan minska ditt intag av sötningsmedel med samma metod.
Omnomnom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 18:34   #36
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Ska beställa nytt proteinpulver nu och jag funderar serriöst på ifall man ska köra på naturellt, dock sjukt tråkigt att dricka i längden.
Men är inte Aspartam det mest undersökta sötningsmedlet på marknaden? Och man har väl kommit fram till att det inte är farligt i de mängderna man får i sig, det är väl metanolet som är boven i dramat för de som är kritiska till aspartam, eller? Och man får ju i sig mer metanol av ett glas apelsinjuice enligt livsmedelsverket. Jag är kluven, köra naturellt eller inte?
Har du läst början av tråden där den här studien ifrågasätts?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 18:51   #37
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Har du läst början av tråden där den här studien ifrågasätts?
Har king grub ifrågasatt den? Jag lyssnar bara på honom. Skämtåsido, ja jo jag läste lite om det iofs.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 19:44   #38
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Har king grub ifrågasatt den? Jag lyssnar bara på honom. Skämtåsido, ja jo jag läste lite om det iofs.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Mjo, den gubben kan man inte alltid lita på... är övertygad om att han lägger ut sådant här för att skapa lite kaos ibland =) För övrigt håller jag med... KG är även mitt fyrbåk i evidensdjungeln.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2018-11-06 klockan 19:50.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 13:21   #39
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Inte undra på att fölket blir förvirrat när tidningarna skriver sånthär.

https://www.hbl.fi/artikel/inga-ford...et-for-socker/

Citat:
Men bevisen för att ett högre intag av dessa sötningsmedel verkligen resulterar i en bättre hälsa är få, om inte obefintliga.

Det här konstaterar en grupp europeiska forskare efter att ha analyserat 56 studier där individer, både vuxna och barn, med hög respektive låg konsumtion av artificiella sötningsmedel har jämförts med varandra. De mått som analyserades var kroppsvikt, blodsocker, tandhälsa, humör, samt eventuell förekomst av cancer, hjärtsjukdom och njursjukdom.

Enligt forskarna, som nyligen redovisade sina resultat i British Medical Journal, fanns det inga kliniskt relevanta eller statistiskt signifikanta skillnader mellan personer som hade konsumerat mer artificiella sötningsmedel, jämfört med personer som inte hade konsumerat sådana sötningsmedel alls eller endast i en liten omfattning.
Och av detta drar dom slutsatsen att det inte finns några fördelar med sötningsmedel. Dom har alltså haft hypotesen att mera sötningsmedel i sig självt är bättre än mindre?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 13:35   #40
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Ok, i vanlig ordning borde man bara vänta på Gudiol.

https://traningslara.se/sotningsmede...vpHFxN1QUQZJ2E

Verkar vara HBL som är speciellt snurriga i sin tolkning.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 17:47   #41
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Det här är aspartamlobbyn som har fått ut den här artikeln i alla tidningar. Syftar till att mörka de negativa effekterna av aspartam..

Dricker Grub aspartam?
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 17:52   #42
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Det här är aspartamlobbyn som har fått ut den här artikeln i alla tidningar. Syftar till att mörka de negativa effekterna av aspartam..

Dricker Grub aspartam?
Åtminstone till frukost, En halvliter lightsaft.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 18:31   #43
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Astpartam smakar skit oavsett. Finns inget äckligare än den där eftersmaken på Cola Zero. Funkar endast bra i proteinpulver.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 18:50   #44
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Astpartam smakar skit oavsett. Finns inget äckligare än den där eftersmaken på Cola Zero. Funkar endast bra i proteinpulver.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232748
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)