Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-18, 14:21   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Till er som är ingenjörer på stora företag

Hallå, jag går åk 4 i min ingenjörsutbildning, och det är därför dags att börja söka relevanta sommarjobb snart. Det jag nojjar över är att jag har ett par omtentor från första två åren vilka jag drog på mig direkt efter gymnasiet när jag hade noll studiemotivation. Det jag funderar över är om arbetsgivarna kommer vilja ha betyg skickat? Är det något som brukar ske för sommarjobb? Får jag sommarjobb så kommer jag antagligen få utföra något simpelt arbete hos något av de större företagen, som ej kräver utbildning i praktiken men där det ändå är ett krav att man är ingenjörsstudent.

Senast redigerad av smerk den 2019-01-18 klockan 14:30.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 14:44   #2
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Nu är jag tyvärr inte ingenjör men jag jobbar trots allt på ett medelstort företag (+550 anställda) med mycket ingenjörer med olika inriktningar och vad jag vet brukar betyg inte efterfrågas för den typen av tjänst. Det brukar främst vara inom finans/bank/juridik och management som betyg och dyl efterfrågas vad jag erfarit.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 05:39   #3
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Vet inte hur det ser ut för sommarjobb. Jag hade ett och samma sommarjobb under hela min ingenjörsutbildning. Det var de som ringde mig varje sommar och jul med frågan om jag ville jobba.
Men generellt känns det väl lite skumt att kolla betygen på en person aom fortfarande studerar. Ett intyg att man studerar borde ju räcka tycker jag. För som du säger så är de flesta sommarjobb oftast inte särskilt krävande.
Och andra sidan. Skicka med betygen du har. Tror ändå inte någon kommer lusläsa dem.

Som kuriosa. Jag fick min fasta anställning på ett stort företag även fast jag då hade två hängande omtentor (exjobbet var klart dock)
Fick lite lägre lön som höjdes upp så forr jag kunde uppvisa mitt examensbevis.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 08:28   #4
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Personlighet spelar större roll än betyg vid en arbetsintervju är min erfarenhet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 10:29   #5
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Efter egen erfarenhet kan jag säga sök jobb! Jag gick i samma fälla som Smerk när jag studerade och var onödigt orolig över betyg. Man ville inte "förstöra" sina chanser på fina bolag genom att dyka upp där och se dålig ut på pappret.

Efter att ha varit i arbetslivet ett tag och sett inställningen till extrajobbare och studenter kan jag konstatera att det är helt fel inställning. Betyg är i de allra flesta fall påfallande ointressant och man vill snarare se hur du klarar de själva arbetet. Om du har väldigt bra betyg, väldigt bra meriter o.s.v kan det såklart vara en väg in genom dörren till ett första heltidsjobb på en mer prestigefylld arbetsplats, men det är rätt få förunnat. Oftast bryr sig ingen om vad du fick för betyg i någon viss kurs och efter att du arbetat ett tag är det ointressant oavsett arbetsplats. Man bryr sig om vad du kan, vilka erfarenheter du har, vad du har jobbat med o.s.v. Alltså hur smidigt och snabbt du kan komma in i företaget och lösa de problem och den arbetsbörda som företaget har.

När det handlar om extrajobb är skillnaden att företaget inte tar någon risk med dig och betygen betyder ännu mindre. Oftast går man på intervjun och det intryck du gör till stor del. De extrajobb/sommarjobb du kommer att få beror olika saker som hur många sökande det är och framförallt hur stort behovet är. Det kan mycket väl vara så att det är ett stort projekt på gång där man kan behöva en hel del extrahjälp hos ett företag och hos ett annat har man mindre att göra och är inte lika intresserade. Därför är det bra att söka brett och ha valmöjligheter och det är bättre att jobba på en mindre prestigefylld firma om du verkligen får göra kvalificerade saker än att koka kaffe på något häftigare ställe.

Konkret arbetslivserfarenhet där du gör kvalificerade arbetsuppgifter är väldigt värdefullt när du ska söka heltidstjänst. Betyg visar bara att du har teoretiska kunskaper men om du redan har jobbat med ungefär den typen av problem som man söker efter så kommer det väga väldigt tungt vid en anställningsintervju därför att företaget vill i grunden bara ha en riskfri och smidig process då man slipper lägga massa tid på att lära upp dig och vet ungefär vad de får.

Om jag hade fått göra om mina studieår hade jag sökt kvalificerade extrajobb från första dagen på universitetet och med alla tänkbara medel försöka få in en fot på något företag, vilket som helst, som jobbar med det ungefär det som jag utbildar mig till. Sommarjobb är en sak men extrajobb är mycket bättre om du har en relativt konstant närvaro, även om det bara är varannan vecka eller så, och lära känna personerna på arbetsplatsen. Är du duktig kan du inte bara kliva rakt in i en närmast garanterad anställning utan även "hoppa över" delar av hundåren för nyanställda och snabbare kliva uppåt i hierarkin om du redan visat att du vet vad du håller på med och man kan ge dig mer ansvar.

Senast redigerad av yia den 2019-01-19 klockan 10:34.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 11:31   #6
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Betyg är i de allra flesta fall påfallande ointressant och man vill snarare se hur du klarar de själva arbetet. Om du har väldigt bra betyg, väldigt bra meriter o.s.v kan det såklart vara en väg in genom dörren till ett första heltidsjobb på en mer prestigefylld arbetsplats, men det är rätt få förunnat. Oftast bryr sig ingen om vad du fick för betyg i någon viss kurs och efter att du arbetat ett tag är det ointressant oavsett arbetsplats. Man bryr sig om vad du kan, vilka erfarenheter du har, vad du har jobbat med o.s.v. Alltså hur smidigt och snabbt du kan komma in i företaget och lösa de problem och den arbetsbörda som företaget har.
Borde inte betygen avspegla ens förmåga att genomföra arbetet? Tanken är ju typ att man ska klara kurserna, och inte typ få underkänt i kurserna?

I min del av världen är det i princip omöjligt (nog inte tillåtet) att få sommarjobb inom området utan godkänd kurs, men vi hade också pass or fail.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 12:00   #7
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Du är utbildad ingenjör, ingen som bryr sig om ett par tentor mer eller mindre. Har flera vänner som släpat med 4-5 tentor och alla fick jobb dom ville ha mer eller mindre inom 1 månad efter att dom blev "färdiga" så att säga. Så länge det är inte en tenta som är extremt viktigt för just det jobbet så struntar företagen i det då behovet av ingenjörer är enormt. Grattis till bra yrkesval, tillskillnad från mitt eget.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 12:08   #8
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Du är utbildad ingenjör, ingen som bryr sig om ett par tentor mer eller mindre. Har flera vänner som släpat med 4-5 tentor och alla fick jobb dom ville ha mer eller mindre inom 1 månad efter att dom blev "färdiga" så att säga. Så länge det är inte en tenta som är extremt viktigt för just det jobbet så struntar företagen i det då behovet av ingenjörer är enormt. Grattis till bra yrkesval, tillskillnad från mitt eget.
Vad utbildade du dig till?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 12:35   #9
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Vad utbildade du dig till?
Dietist är jag utbildad till.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 12:37   #10
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Står ju i din signatur. Snyggt jobbat av mig där. :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:34   #11
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Är det inom IT behöver du inte ens ha gjort klart din utbildning.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 17:24   #12
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
För ett sommarjobb är det väl ingen som bryr sig. Men när man söker riktigt jobb brukar man vanligtvis skicka in elektroniskt betyg tillsammans med CV:et som kan verifieras på skolans hemsida. Har man omtentor kvar brukar ingen bry sig, det står ju hur många poäng man tagit och vilket program man gått.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)